Az elmúlt két évben a vendéglátóüzletek alkalmazkodtak a váratlan helyzetekhez, de a munkaerőhiány, az infláció és az elszabadult energia- és alapanyagárak továbbra is hatalmas kihívást jelentenek a szektornak.

Működésüket megkönnyítheti egy jó szoftver, amivel akár költségeiket is csökkenthetik. Éttermi szoftverfejlesztőket kérdeztünk arról, hogy milyen egyedi megoldásokat kínálnak az éttermeknek, és azok hogyan segítik az üzletek működését.

Egy jó szoftverrel az éttermek a munkafolyamatokat is egyszerűsíthetik, a készletezés követhetőbbé válik, vagy akár a HORECA-szektort évek óta sújtó munkaerőhiányt is részben enyhítheti. Az ügyvitelre fordított idő rövidülhet, és még kisebb létszám mellett is hatékony működést tesz lehetővé egy olyan rendszer, amit az üzlet igényeire szabtak.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy 2023. január 1-jétől életbe lép a turisztikai attrakciókra és vendéglátóhelyekre vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettség a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) felé. Az üzleteknek ehhez olyan engedélyezett szoftverre lesz szükségük, amely képes az adattovábbításra.

A leltározási időt akár 80%-kal is csökkentheti
Az iBar Experience Kft.-t Dr. Várkuti Boglárka, Dr. Képiró Miklós és Képiró Gáspár alapította. Dr. Várkuti Boglárka ügyvezető lapunknak elmondta, hogy a cég szoftverfejlesztéssel foglalkozik, terméke az innovációs díjat nyert iBar standoló és leltározó mobil app, amely éttermi szoftverekbe integrálva és önállóan is használható a vendéglátóhelyeken. Az alkalmazást a tesztelő üzletek visszajelzései alapján alakították.
Az iBar a gyors standoláshoz kidolgozott egy saját mesterséges intelligencia algoritmust, ami képes egyetlen fotó alapján megmondani a bontott üvegekben lévő folyadék mennyiségét.
„Az NTAK adatszolgáltatás bevezetésével kiemelt szerepe lesz a leltározásnak, és az iBar készen áll, hogy gyorsan és hatékonyan segítsen az üzleteknek” – közölte az ügyvezető.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a hagyományos leltározás rendkívül idő- és emberigényes. „Az iBar a leltározási időt akár 80 százalékkal is csökkentheti, használata pedig rendkívül egyszerű” – mondta.
Az iBar bármilyen telefonra letölthető applikáció, amit egyszerre többen is használhatnak, megosztva ezzel a munkát és tovább rövidítve a leltározási időt. Mivel egy felületen dolgoznak benne, nem kell összeírni a leltározott adatokat, ráadásul a mért termékek a leltár végén összesítve egy gombnyomással bekerülnek a Simpra Készletkezelő moduljába, vagy egyéb leltározó felületre. Így még kisebb a hiba esélye és kevesebb a robotmunka. Az app önállóan, éttermi szoftvertől függetlenül is működik.
A legkülönbözőbb vendéglátóhelyekkel dolgoznak együtt. A kifejezetten sok bontott itallal rendelkező bároknak fejlesztették az egyetlen fotóval történő standolást, azonban könnyű, hordozható bluetooth italmérlegükkel a sötét üvegeket is gyorsan lehet standolni. Bluetooth sörmérlegükkel pedig a mért hordóban lévő sör mennyisége azonnal bekerül az appba.
A raktárakban történő darabáruk bevitele is egyszerű, a kávézók és éttermek pedig az iBar közepes méretű bluetooth mérlegével és egyedi tárolók beállításával mérik le hetente, havonta konyhai termékeiket. Legújabb fejlesztésükkel pedig QR kódokat lehet nyomtatni a tárolókra, amivel nemcsak a konyhai áruk gyors azonosítására van lehetőség, hanem bármilyen szükséges információ digitálisan is tárolható a termékről.
Az a céljuk, hogy a leltár végre ne fejfájás legyen, hanem egy könnyed, gyomorgörcs nélküli telefonozós félóra. Ennek elősegítésére oktató videóik megtalálhatóak a YouTube-on.

Tervezhető, áttekinthető működés –egyszerűen

Fekete Krisztián és Micsinai Balázs, GSS Group Hungary Kft. Simpra ügyfélmenedzserei elmondták, hogy cégük a Simpra éttermi szoftvercsalád magyarországi disztribútora. Partnerük a Protel török informatikai cég, amely 30 éves tapasztalattal elismert beszállítója a vendéglátásnak és a szállodaiparnak.
Rengeteg megoldást kínálnak a vendéglátóhelyeknek. A legnépszerűbb az EPOS termináljuk, ami online és offline módban is üzemel, könnyen kezeli üzletláncok, franchise hálózatok üzleteinek folyamatait egy rendszeren belül.
Ehhez grátiszként adják a Simpra INSIGHT applikációt, amelyen keresztül az üzletvezetők bárhonnan online hozzáférnek az eladási riportokhoz.
A KÉSZLETKEZELÉS modul segítségével a beszerzések, készletmozgások folyamatosan nyomon követhetők.
Mivel moduláris felépítésű a rendszerük, ezért csak azokat a funkciókat aktiválják, amire szüksége van az ügyfeleknek. A licensz előfizetés adatvesztés nélkül szüneteltethető, kitűnő megoldás szezonális üzleteknek.
A nagy éttermeknek akár több értékesítési felületet is be tudnak kapcsolni. A felszolgálóknak aktiválják a kézi terminált, amin a rendelést fel tudják venni a vendégektől, blokknyomtatókat, amely ki tudja nyomtatni a fogyasztás összegzőt és a konyhai blokkot is. Szükség szerint a szakácsoknak telepítenek konyhai kijelző rendszert is, amelyen vissza tudnak jelezni a rendelés státuszáról.
„Az ügyvitel menetét is meg tudjuk könnyíteni a készletkezelő alkalmazásával, amely receptalapú készletkezelésre is alkalmas, és akár automatikus rendeléseket is tud küldeni a beszállítónak. A Simpra egyik erőssége az integráció. Kapcsolódni tudunk ételportálokhoz, weboldalakhoz, és egyéb külső szoftverekhez, online fizetési megoldásokhoz” – jegyezték meg.
Amennyiben egy étterem saját futárokkal dolgozik, akkor a rendszer képes az elvitelre érkező rendeléseket kezelni, és külön futárokhoz rendelni, illetve a helyben fogyasztásra és az elvitelre vonatkozó eltérő áfakulcsokat is tudja kezelni. Rendszerük multiplatform, a Simpra működik Android, iOS, Windows és Linux felületeken is. Fekete Krisztián és Micsinai Balázs szerint érdemes azt mérlegelni, hogy napi nettó 500-600 forint ráfordítás, amely Helpdesk szolgáltatást is tartalmaz, megtérül-e, ha tervezhetővé, áttekinthetővé válik az ügyviteli folyamat.
Úgy fogalmaztak, hogy az adott üzlet igényei alapján a leghatékonyabb megoldást ajánlják. A telepítést követően helyszíni oktatást tartanak a személyzetnek, és az első 2 hétben kiemelt figyelmet fordítanak az új ügyfélre. A Simpra csapata egyszerű és praktikus megoldásokkal áll ügyfelei rendelkezésére.

Heti 5-8 órával kevesebb munka

Iványi Bence, a PlaccOn – online éttermi rendszer tulajdonosa elmondta, hogy szoftverük a klasszikus éttermi rendszer funkcióin túl egy kis vállalatirányítás szoftver is.
„A szektor összes szereplőjének megoldást nyújtunk éttermi szoftverben, hozzá kapcsolódó hardverekkel, pénztárgép, vagy az újonnan fejlesztett adóügyi nyomtató megoldásokkal. Partnereinknek az adatszolgáltatás terén nem lesz teendőjük, a PlaccOn elvégzi határidőre a szükséges adatszolgáltatást az NTAK rendszer felé” – mondta. A rendszer beépített asztalfoglalást, saját online rendeléses felületet is kínál, ahol a vendégek le tudják adni megrendelésüket online az üzlet weboldaláról, a Facebookon keresztül, applikációból, vagy az asztalra helyezett QR kód segítségével a vendég leadhatja a rendelését saját telefonjáról közvetlenül az asztalra.
Van lehetőség házhozszállítás kezelésére, online webshopra, kassza kapcsolatra, törzskártya kezelésre, vonalkód kezelésre, sorszám kijelzőre, konyhai kijelzőre és asztalnál való rendelésfelvételre mobileszközön. Ha az üzlet nem használ bizonyos funkciót, akkor nem kell érte fizetnie. Bármikor tud viszont „upgradelni”, ha valamelyik modul vagy szolgáltatás idővel szükséges lenne.
Mivel a PlaccOn egy online platform, bárhonnan elérhető az adat, bármilyen eszközről be lehet lépni jogosultsággal, akár otthoni számítógépről, tabletről vagy telefonról.
Iványi Bence úgy véli, hogy mindenképpen behozza az első hónap után a PlaccOn használata minimum a szoftverbérlés összegét, de ha kihasználják a készletkezelés, „áruforgalmi automatizmus” vagy a lejáratkezelési figyelmeztetés megoldásaikat, akkor jelentős mértékben csökkenthetik üzemeltetési költségeiket. Az alkalmazás egy egyszerű üzlet esetében napi 290 forinttól elérhető.
„Ez az összeg nagyon hamar megtérül, hisz egy átlátható készletgazdálkodásuk lesz, és amit eddig manuálisan végeztek el, azt már a szoftver végzi el helyettük. Ügyfeleink szerint egy üzletvezető hetente átlagosan 5-8 óra munkát spórol meg a PlaccOn használatával” – magyarázta.
A www.placcon.hu oldalon az érdeklődőknek lehetőségük van egy ingyenes, 14 napos demo igénylésére. Így bárki a saját számítógépén, telefonján ki tudja próbálni a szoftvert.

Sokszorosan megéri az árát

Koma Krisztián, a Byte Rider Sofware cégvezetője elmondta, hogy az általuk fejlesztett és forgalmazott Empire 3.0 vendéglátóipari szoftvercsomag képes lesz az NTKA felé az adatszolgáltatásra, így a vendéglátásban dolgozó ügyfeleiknek nem kell külön szoftvert vagy megoldást használniuk, kiismerniük. Egy frissítés után az Empire 3.0 szoftvercsomagjuk automatikusan megvalósítja ezt a funkciót.
„A Byte Rider szoftverek különböző verziói több mint 1000 vendéglátóipari egységben vannak jelen, ebből adódóan a vendéglátóipari szolgáltatásokat nyújtó
vállalkozások teljes palettáját ki tudjuk szolgálni”– közölte.
Szoftverünk testreszabható, moduláris felépítésű, így a vállalkozások speciális igényei szerint lehet alakítani.
„Jellemzően egy személyes igényfelmérés után állítjuk össze a felhasználó számára szükséges szoftvermegoldást” – mondta.
Szavai szerint a rendszerük akkor igazán hatékony, ha az ügyfeleik kihasználják a szoftverük által biztosított egyedi lehetőségeket. A rendszer komponensei dinamikusan skálázhatóak, a felmerülő igényeknek megfelelően bármikor új modulokat lehet a rendszerhez csatolni, vagy a már nem szükségeseket meg lehet szüntetni. Szoftverük havi bérleti konstrukcióban érhető el, illetve a rendszerük kiépítéséhez szükséges teljes hardvermegoldást forgalmazzák.
Kozma Krisztián hangsúlyozta, hogy az Empire 3.0 vendéglátóipari szoftverük a munkafolyamatokat jelentősen felgyorsítja, leegyszerűsíti, így a költséges munkaerő létszáma csökkenthető, jelentős megtakarítást jelentve ezzel az üzleteknek, illetve a munkaerőhiányt is enyhíti.
A sztenderd értékesítési csatornákon keresztül jutnak el az ügyfelekhez: kezdve a személyes megkereséstől, az interneten való megjelenésen át a közösségi média által nyújtott lehetőségekig.
„Fontos feladatunknak tartjuk a vendéglátóipari cégek informatikai tudatosságának a fejlesztését, mivel sokan még nem ismerik a jól működő vendéglátóipari szoftverek hatalmas előnyeit. Kijelenthető, hogy az Empire 3.0 használata sokszorosan visszahozza a költségeit a vállalkozásnak” – fogalmazott.
Elmondta azt is, hogy az NTAK adatszolgáltatás előkészítése is folyamatban van. Emellett a feketedobozos online kasszarendszerek illesztését is most végzik. Ezek most a legsürgetőbb feladataik, de fontos időszak következik a Byte Rider Software életében, mert 2022 őszén megújul az Empire 3.0 rendszerük, és egy teljesen új verzió kerül a piacra. ‹‹

 

(CHEF&PINCÉR MAGAZIN 2022 SZEPTEMBERI SZÁM)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: