A hazai sörfogyasztó továbbra is főként lager sört iszik

Hogyan alakult a hazai sörfogyasztás tavaly a HORECA-szektorban? Milyen sörtípusokra és kategóriára van a leginkább igény a vendéglátóhelyeken? Mennyire nyitottak a magyarok és a vendéglátóhelyek a kézműves sörökre? A HORECA-szektor sörforgalmáról, és a vendéglátóhelyekre jellemző sörfogyasztásról kérdeztük a Magyar Sörgyártók Szövetségét.

 A Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója, dr. Kántor Sándor lapunknak elmondta, hogy a Sörszövetség rendelkezésére álló öt legnagyobb gyártó adatai alapján Magyarországon 2022-ben 2,9%-kal több sör fogyott, mint egy évvel korábban, de ez még mindig 3,4%-kal elmaradt a 2019 évi forgalomtól.

Szavai szerint a sörgyártók szövetségének tagjai stabil lábakon állnak, köszönhetően az elmúlt évek folyamatos termék- és gyártástechnológiai fejlesztéseinek. Az igazán veszélyeztetett vállalkozások azok a kisüzemi sörfőzdék, amelyek elavult termékválasztékkal és technológiával rendelkeznek.

„Az energiaárak a termelési költségekben egyre növekvő részt tesznek ki, így lehetetlen energiahatékonysági beruházások nélkül versenyképes áron termelni. Az áremelkedések pedig megkövetelik, hogy a fogyasztó számára a lehető legjobb, az elvártnál is magasabb minőségben adják termékeiket a vállalkozások” – magyarázta. Közölte, hogy a hazai forgalom döntő hányadát, közel 90%-át továbbra is az alsó erjesztésű lager sörök adják, mint a legtöbb helyen a régióban.

„Ezen belül most már közel 30%-ra nőtt a prémium és szuperprémium sörök aránya, míg a gyengébb minőségű saját márkás termékek aránya már csak 9%” – jegyezte meg.

 A COVID a sörfogyasztási szokásokat is átrendezte

Dr. Kántor Sándor úgy látja, a HORECA-szektor kapcsán a sörgyártók nagyon óvatosak. Ennek oka, hogy a vendéglátás sörforgalma a COVID időszak alatt jelentősen lecsökkent, és mára sem tért teljesen vissza.

„Míg a pandémia előtt a teljes sörfogyasztás 30%-a a vendéglátásban zajlott, ez mára már mindössze 20%. A kiskereskedelem megnövekedett részaránya egy kedvezőtlen tendencia, mivel az igazi sörélményt a csapolt sör adja, amire ritka kivételektől eltekintve csak a vendéglátásban, rendezvényeken van lehetőség” – fejtette ki. A HORECA részesedése a magyar sörforgalomban a COVID-időszakban a korábbi felére esett, és bár a növekedés évről évre biztató, a vendéglátásban tapasztalt nehézségek lassították a helyreállás ütemét.

„Bízunk azonban a rendezvények, fesztiválok és a turisták visszatérésében, a HORECA-szektor erősödésében. Reméljük, a vendéglátás aránya idén is tovább nő a magyar sörfogyasztásban” – tette hozzá a sörszövetség vezetője.

 Nem kísérletezik a magyar sörfogyasztó

Elmondása szerint a vendéglátásban Magyarországon is, mint a legtöbb helyen a világon, az alsó erjesztésű világos sörök forgalma a meghatározó, közel 90%-os részaránnyal.

„Jól látható, hogy a fogyasztó a nagy márkaismertségű termékeket keresi, és csak kis mértékben hajlandó ismeretlen márkát is kipróbálni, különösen, ha annak ára lényegesen magasabb a márkatermékénél. A magyar fogyasztó a sörtípusok között nem szívesen kalandozik, a savanyú sörök fogyasztására például alig-alig kapható. Egyre növekvő arányú a gyümölcs ízesítésű sörök forgalma, és dinamikus a nemzetközi és hazai prémium márkák további térnyerése is” – fogalmazott.

Az elnök leszögezte, hogy egyértelműen a prémium és középkategória a vendéglátás itala.

„Gazdaságos, saját márkás termékek megjelenésére nem nagyon látunk példát a HORECA-szegmensben. Ami látványosan nő a vendéglátásban, az az alkoholmentes sörök szegmense, legyen az ízesített vagy ízesítetlen. Nyugat Európában már egyre több helyen lehet kiváló minőségű ízesítetlen alkoholmentes csapolt sörrel találkozni, amire, úgy látom, Magyarországon még várni kell” – állapította meg.

 Nehéz a kisüzemi főzdék helyzete

A kézműves sörökről érdeklődésünkre elmondta, hogy személyes tapasztalatai szerint a kisüzem komoly ellátási nehézséggel küzd a HORECA-szektorban, a célul kitűzött részarányokat kapacitáskorlátok és szállítási bizonytalanságok hiányában nem tudják elérni.

Jól érzékelhető volt a 2022-es évben, hogy a szezon elején a legtöbb vendéglátóhelyen felbukkant egy-egy jó minőségű kisüzemi termék, majd a szezon előrehaladtával az már csak az itallapon szerepelt, a kereskedő, termelő nem tudott szállítani, majd a legjobb esetben egy más, kevésbé keresett termékkel próbálta helyettesíteni. A szakember véleménye szerint ez rengeteget ártott a tisztességes, megfontolt üzletpolitikával dolgozó kisüzemi szereplőknek, hiszen a megbízhatatlan szállítók aláásták a vendéglátós bizalmát. Az év végén láthatóan kikerültek ezek a kisüzemi termékek a kínálatból, és csak a megbízható, egyenletesen szállító partnerek termékei maradtak.

 A csapolt az igazi élmény

A vendéglátóhelyeken a hordós kiszerelés 2022-ben ugyan egyharmaddal nőtt a korábbi év forgalmához képest, de a 2019-es évhez képest még mindig 25%-kal alacsonyabb. Ennek oka lehet, hogy több helyen is a korábban is ismert újratölthető üveges sör, valamint az egyszer tölthető üveg kiszerelés vette át a forgalom egy részét.

„Célszerű lenne ezt a dinamikát megváltoztatni, mert az igazi sörélményt a csapolt sör adja, az üveges sörök forgalmazása valószínűleg csak a HORECA-szektorban tapasztalható munkaerőgondok egyik megnyilvánulása. A csapolt sör elkészítése ugyanis nagy figyelmet igénylő tevékenység, képzett, stabil munkaerő szükséges annak kiszolgálásához. Ezért tagvállalataink idén kifejezett hangsúlyt fektetnek a helyes csapolás megismertetésére, a vendéglátásban dolgozók képzésére” – fűzte hozzá.

Arra a kérdésre, hogy mennyire veti vissza a sörfogyasztást az infláció a HORECA-szektorban, az igazgató azt felelte, hogy erre a kérdésre majd az év végi adatok alapján látnak rá, addig csak remélni tudják az ágazatban, hogy idén az időjárás, a rendezvények és a turizmus mind kedvezni fog a HORECA-szektor forgalmának.            ‹‹

 

(CHEF&PINCÉR magazin 2023 június)

BELELAPOZOK