Az eldobható, környezetbarát fogyóeszközök és csomagolóanyagok kínálatát feltérképezve piaci szereplőket kérdeztünk arról, hogy milyen portfóliót nyújtanak a HORECA-szektornak, milyen trendeket tapasztalnak az éttermek részéről, és mekkora az igény a környezetbarát cikkekre.

Tilos 2021 júliusa óta az egyszer használatos műanyag eszközök – például szívószál, tányér, evőeszközök – forgalmazása az országban. Eredetileg idén januártól már ugyancsak tilos lett volna az egyszer használatos műanyagpoharak értékesítése is, de tavaly év végén a határidőt rendeletben módosította a kormány. Ennek értelmében a 636/2022. sz. kormányrendelet alapján 2024. július 1-jétől már a műanyag italtartó poharakat és fedeleket sem lehet forgalmazni. Az intézkedés egybevág azzal az uniós szándékkal, hogy csökkentsék a műanyagterhelést, és ösztönözzék az EU tagállamait a körforgásos gazdaságra. Jövőre már az üvegeknek, műanyag palackoknak és fém italos dobozoknak is visszaválthatónak kell lenniük. Kíváncsiak voltunk, hogyan hat ez a piacra, és hogyan változnak az éttermek igényei a fogyóeszközök és a csomagolóanyagok terén.

Nehéz kiváltani a műanyagot

Horváth István, a Horeca Center vendéglátóipari szakkereskedés ügyvezető tulajdonosa elmondta, hogy cégük több lehetőséget is kínál a vendéglátás résztvevőinek. Úgy gondolja, hogy termékkínálatuk elég széleskörű, és a legtöbb igényt ki tudják elégíteni. Ahhoz, hogy a megnövekedett prémium és basic megoldásokat is ki tudják szolgálni a piacon, arra törekednek, hogy bővítsék új termékekkel kínálatukat.
„Portfóliónkban megtalálhatóak a különböző méretű és alapanyagú elviteles dobozok, poharak, tégelyek, alufóliák, frissentartó fóliák, tasakok, zacskók, tálcák, és minden, amire csak szüksége lehet a HORECA-szektornak. Nagyságrendileg 5000 cikkel vagyunk jelen a csomagolóanyagok területén” – foglalta össze.
Termékválasztékukban szerepelnek fából, bambuszból, papírból, cukornádból készült termékek, de forgalmaznak PLA, C-PLA termékeket, és olyan egyedi anyagok is bekerültek kínálatukba, amelyek műanyagmentesek. Ezeken kívül továbbra is forgalmazzák azokat a műanyagtermékeket, amelyeket lehet használni a „műanyag törvényben” előírtak szerint.
„Az látható, hogy a műanyag helyett nagyon nehéz lesz alternatívát találni, mert sajnos bizonyos területeken nem lehet kiváltani” – állapította meg.
Tapasztalataik alapján a papír és cukornád termékek a legnépszerűbbek, de általános kedvencről nem tudnak beszélni, mert ezen termékeknek megvannak a korlátaik. Hangsúlyozta, hogy leveseknek, forró ételeknek, savas ételeknek nem jelentenek megoldást ezek a természetes alapanyagú termékek, ezért továbbra is a különböző műanyagtermékek fogynak a legnagyobb számban, mert ezek alkalmasak a tömeges termelés kiszolgálására.
Számos logózási lehetőséggel szolgálják ki megrendelőiket. Pizzadobozok, papírtálcák, papírzacskók (hamburger, sütőipari, lángosos, hot-dogos stb.), papírpoharak, műanyag poharak, továbbá szalvéták – illetve a nem eldobható termékek esetében – például üveg és porcelán termékek logózására is van lehetőség. A grafikai tervezést is meg tudják oldani.
Elmondása szerint a vendégek oldaláról nagyon sok kritika éri a vendéglátó egységeket, ha használhatatlan környezetbarát szívószálat, tányért vagy evőeszközt adnak a vendégnek, mert rengeteg olyan problémára volt példa, ami a műanyag esetében nem jelentkezett.
„Az is kiderült ez idő alatt, hogy még nem sikerült olyan alternatív terméket gyártani, amely valóban ki tudná váltani a műanyagokat. Egész évben egyeztettünk a minisztériummal, a szakmával, hogy miképpen tudjuk teljesíteni a törvényi előírásokat, de a poharakat egyszerűen lehetetlen kiváltani jelen pillanatban. Ezért is halasztották el a műanyagpoharak kivezetését. Ezúton is köszönjük az illetékeseknek, hogy figyelembe vették a piaci helyzetet és a rendelkezésre álló lehetőségeket. Reméljük, találunk megoldást 2024 júliusáig” – magyarázta.
Úgy látja, hogy napjainkban a HORECA-szektor két részre szakadt. Vannak azok a vállalkozások, amelyek továbbra is kitartanak az eredeti koncepciójuk mellett, és vannak, akik most inkább a gazdaságilag előnyösebb termékeket választják. Nagyon sokan „találnak” vissza a műanyagok irányába, mert szerinte jelen pillanatban Magyarországon a műanyag termékeknek van a legkisebb karbonlábnyomuk. Ennek az az oka, hogy a lebomló termékek vagy alapanyagok jellemzően Kínából, Indiából, Amerikából kerülnek Európába hajóval.
Horváth István hangsúlyozta, hogy náluk a legfőbb szempont a termékeknél az újrahasznosíthatóság, illetve az, hogy újrahasznosítottak legyenek. Úgy fogalmazott, hogy ők a körkörös gazdaságban látják a fenntartható jövőt.

Árérzékeny a szektor

Varga András, a Bluepack Hungary Kft. ügyvezetője elmondta, hogy termékpalettájukban megtalálhatóak a hagyományos, illetve környezetkímélő és lebomló csomagolások is. Így a műanyag mellett papír alapanyagból, illetve más alternatív anyagokból – például cukornádból, biomasszából – készülnek a csomagolásaik. Megjegyezte, hogy amíg a műanyag termékek ökológiai lábnyoma igen nagy nyomot hagy, addig a papíralapú megoldások sokkal kevésbé szennyezik a környezetet, és a mai modern technikának köszönhetően kiválóan alkalmasak az ételek tárolására és szállítására.
Tapasztalataik alapján még mindig a hagyományos, olcsóbb csomagolásokat keresi a vendéglátó szektor, bár már többen hajlanak a környezetkímélő megoldások felé.
„Sajnos azonban a Covid-időszak alatt újra megnövekedett az olcsó csomagolások iránti igény” – tette hozzá.
Az egyedi igényeket is kiszolgálják, hiszen sok étterem szeretné megkülönböztetni magát a piacon saját brandet kialakítva, amit logózással (ofszet, szita, flexo stb. technikával) tud a Bluepack megvalósítani. Környezettudatos cégként azonban nem javasolják több szín alkalmazását a környezetvédelem miatt.
A műanyag eszközök forgalmazását betiltó rendelet óta Varga Andrásék nem érzékeltek hatalmas változást a piacon, hiszen egyelőre az összes fedelezhető termék megmaradt.
„A szívószálakra, evőeszközökre hamar volt alternatív megoldás lebomló, mosható kivitelben. Szinte minden ilyen csomagolóeszköznek már megvan a környezetkímélőbb változata. Az eddig forgalmazott csomagolóanyagok javarésze megmaradt” – közölte.
Azt látja, hogy mivel a HORECA-szektor igencsak árérzékeny, így zömében még mindig a hagyományos csomagolásokat keresik a vendéglátóegységek, de jó hír, hogy nyitottak az új csomagolási megoldásokra is.

„Habdoboz” kraft papírból

Pintér Dávid ügyvezető igazgató elmondta, hogy az elviteles étel- és italcsomagoláshoz szükséges csomagolóanyagok széles választékát kínálja a www.coffeetogo.hu webáruházat működtető Burapin Kft. A hagyományos műanyag csomagolóanyagok mellett kiemelt fókuszú a papíralapú termékek köre, amit saját, magyarországi gyártással is erősítenek. Nyúli telephelyükön foodboxokat és a klasszikus habdoboz kraft papírból készített saját fejlesztését gyártják.
„Kínálatunkban megtalálhatóak a minőségi vevőkiszolgáláshoz szükséges egyszer használatos anyagok, legyen szó akár étteremről, hotelről, bárról, kávézóról, fagyizóról, cukrászdáról. Fesztiválok kiszolgálását is zökkenőmentesen tudjuk lebonyolítani több mint 2000 termékünkkel és az országszerte választható másnapi szállítással” – tette hozzá.
Partnereik egyedi igényeit is kiszolgálják, legyen szó egyedi megjelenésről, logózásról vagy szolgáltatásról.
Közölte, hogy a kraft papírból készült menü- és foodboxok újrahasznosított papírból gyártottak. Kínálatukban elérhetőek a PE bevonattal kezelt és a komposztálható, műanyagmentes változatok is. Mindkét változat kiváló zsír- és olajállósággal rendelkezik, mikrózható, fagyasztható, könnyű szállítást és tárolást tesz lehetővé. A termékek helytakarékos csomagolással és kiszereléssel érkeznek.
Az egyszer használatos műanyagok forgalmazását betiltó rendelet kapcsán elmondta, hogy a betiltott termékek teljes mértékben pótolhatóak környezetbarát alternatívákkal.
„Az általunk forgalmazott papír szívószálak több órás áztatást is bírnak, és hajlítható változatuk is elérhető. A tányérokat papír-, illetve cukornád termékekkel tudtuk helyettesíteni, amiket a piac el is fogadott. Az evőeszközöknél népszerűek a fa evőeszközök, illetve a biokompozitból készült, többször használatos WPC evőeszközök is – jelentette ki.
Úgy véli, a pohártetőknél a kérdés elméletileg részben megoldott, azokhoz különböző papír- és cukornád termékeket kínálnak már most is, amelyek kompromisszum nélkül betöltik a műanyag fedők funkcióit. Ugyanakkor egy magasabb árszintet képviselnek, ami a mostani piaci helyzetben semmiképpen nem előnyös, és egyelőre nem érhetőek el minden méretben sem.
„A műanyag poharak helyettesítése már nagyobb kihívás, tekintve, hogy a minimális PE bevonatot tartalmazó papírpoharak is a törvény hatálya alá esnek pillanatnyilag. Elérhetőek a piacon vízbázisú bevonattal kezelt papírpoharak, amelyek megfelelnek a törvényi előírásoknak, a Burapin Kft. kínálatában is szerepelnek ezek a termékek” – mondta.
Hangsúlyozta, hogy ugyanakkor ezek elérhetősége korlátozott, mert a világ többi országában a hagyományos papírpohár nem került tiltás alá, így sem a termék-, sem az alapanyaggyártók nincsenek felkészülve a megugró piaci igényekre, és az árszínvonala is lényegesen magasabb. A cukornádból készült poharakra ugyanez mondható el. Pintér Dávid véleménye szerint összességében ez azt jelenti, hogy jelentős áremelkedésekre és áruhiányokra lehet számítani az átállás kapcsán, amennyiben a hagyományos papírpoharak is a törvény hatálya alatt maradnak a bevezetési időpontig – de bíznak abban, hogy valós alternatív megoldás hiányában a tervezett bevezetésig sikerül felülvizsgálni az erre vonatkozó részt.

Papírtáska hulladékpapírból

Hagya Ákos, a magyar tulajdonú Gran Papír Kereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatója közölte, hogy cégük 2004-ben alapult, és eleinte kizárólag papír és karton alapanyagok kereskedelmével foglalkozott. Az elmúlt években azonban egyre többféle papír- és kartonalapú, környezetbarát csomagolóeszköz forgalmazása is a tevékenységük része lett.
„Közvetlen gyártói képviselőként széles választékban kínálunk szalagfüles papírtáskákat és környezetbarát papírpoharakat, tálcákat, tányérokat és dobozokat is a HORECA-szektor számára. Termékeink mindegyike 100%-ban újrahasznosítható, reciklálható és természetesen lebomló alapanyagokból készül” – sorolta. Hozzátette, hogy a cégük által képviselt legnagyobb gyártó, a Mondi papírgyára folyamatos innovációval és termékfejlesztéssel támogatja az alapanyag ellátást. Hagya Ákos úgy látja, hogy a papírtáskák egyre inkább átveszik a műanyag zacskók szerepét, és tapasztalataik szerint a felhasználók is szívesebben választják a papírt a plasztik helyett. Hasonló a helyzet az egyszer használatos papírtálcák, tányérok és poharak esetében is, köszönhetően a 2021 júliusában bevezetett szabályozásnak. Ezeket a termékeket egyedi nyomtatással ellátva is kínálja a Gran Papír partnereinek, akik saját logójukkal vagy reklámjukkal megszemélyesítve is megrendelhetik őket.
„A környezetbarát, papíralapú csomagolóeszközök elterjedése egyre intenzívebb, ezért a piaci igények további növekedésére számítunk, ami a gyártókapacitások bővítését is igényli a jövőben” – jegyezte meg. Véleménye szerint a fenntartható fejlődés és a környezetvédelmi szempontok leginkább a papír alapanyagú csomagolóeszközökkel biztosíthatók a műanyagok helyett. Ezt azzal indokolja, hogy ezek megújuló alapanyagok, amit a felelős erdőgazdálkodásból származó alapanyagaik is tanúsítanak. Emellett ma már az elhasznált papír- és kartontermékek újrahasznosítása is magas szinten valósul meg. „Így a hulladékpapír, illetve a papír csomagolóeszköz is visszakerül a körforgásba, és újra papír készülhet belőle”
– jelentette ki. Azt mondta, erre a legjobb példa a Tesco kereskedelmi láncnak szállított papírtáskájuk, amely jelentős részben az üzletlánctól begyűjtött hulladékpapírokból származó alappapírból készül.
Mag Médea, a Tona Hungary Kft. HoReCa és Non Food értékesítési vezetője összegzése alapján a csomagolóanyagok választéka igen széles cégüknél.
„Az egyszerű papírokon, mint például a mintás pergament pótló, másnéven zsírpapír, vagy a kalappapírtól kezdve a különböző zacskók és tasakokon át a papír, hullámpapír, cukornád, kukorica, pálmalevél alapú, illetve speciális komposztálható műanyag habdobozon át igen nagy kínálattal rendelkezünk a vendéglátó egységek minél szélesebb körű kiszolgálása érdekében” – sorolta.
Közölte, hogy termékportfóliójukban a csomagoló anyagok legnagyobb része papír vagy cukornád, kukorica, fa, pál­malevél eredetű. Elmondása szerint a megszokott műanyag termékekhez képest ezek nagyobb odafigyelést igényelnek, az étel eltarthatósági ideje általában korlátozottabb, főleg folyékony halmazállapotú ételek esetén. Ez a kategória leginkább egyszer használatos eszközöket takar a korábbi, mosható műanyagokkal szemben, amit a végfelhasználók a saját háztartásukban gyakran használtak tárolásra, csomagolásra.

Fokozatos az áttérés

Mag Médea elmondta, hogy a Tona kínálatában jelenleg a takarékosságot és a trendeket szem előtt tartva a természetes barna színű zsírpapírok és a hullámkartonból készült dobozok a legkedveltebbek vásárlóik körében.
Rendszeresen érkeznek hozzájuk egyedi kérések, amelyekre minden esetben igyekeznek megoldásokat találni. „Nemcsak az egyedi logózások iránti igényekre tudunk igent mondani, de az egyedi dizájnú nyomott zsírpapír vagy tálcabetét is gyakori kérés felénk. Az egyedi méretű kínáló tálcák, elviteles dobozok, poharak tervezése, gyártása és forgalomba hozása is mindennapos feladata munkatársaimnak” – mesélte.
A műanyag poharak és fedelek forgalmazását is betiltó új rendelet szavai szerint nagy kihívás minden gyártónak és forgalmazónak. Ezt mutatja az is, hogy fokozatosan kellett áttérni műanyagról a papír szívószálakra és poharakra, tányérokra, majd megjelentek a fa evőeszközök a kínálatban, és a lebomló, komposztálható speciális műanyag termékek.
Úgy látja, ma már szinte csak a környezetbarát termékeket keresik a partnereik, és a végfelhasználók körében is egyre környezettudatosabb vevők jelennek meg. „Jelenleg a kínálatunk 80%-a már papír, fa, cukornád alapú, és a kínálatunk alig 20%-a lebomló, iparilag komposztálható műanyag termékek választéka” – hangsúlyozta.
Hozzátette, hogy a Tona Hungary Kft. törekszik arra, hogy beszállítóik ökológiai lábnyoma minél kisebb legyen, ezért kínálatukban egyre több termék származik olyan gyártótól, ahol figyelmet fordítanak az újrahasznosítás-orientált alapanyag használatnak. Termékeik szelektíven gyűjthetőek, az átadáskor pedig igyekeznek minél kevesebb felesleges csomagolóanyagot használni. Nagyobb kiszereléseket, gyűjtőkartonokat forgalmaznak, de találhatóak lédig csomagolású termékek is a szortimentjükben. ‹‹

 

AKTUÁLIS LAPSZÁM elérhető ITT: