Szűk piaci résbe, a vállalati catering piacára lépett be három évvel ezelőtt a hidegkonyhai mártogatós ételek, krémek készítésével foglalkozó Mártogatós.
A cég ügyfelei között a multinacionális cégek mellett közintézmények is megtalálhatók, de magánrendezvényekre is vállalnak bekészítést. A tavalyi évben két komoly befektető érkezett a vállalkozásba, segítségükkel jelentősen bővültek a cég lehetőségei. Prauda Gergőt, a Mártogatós alapító tulajdonosát kérdeztük a koncepcióról és a jövőről.
Mióta működik a cég és mi volt a Mártogatós-koncepció alapötlete?
– 2016 elején indultunk, ez év tavaszán kapott engedélyt a háttérkonyhánk. Még korábban volt egy ötletünk, amellyel a mozikban kapható nachos és salsa mártogatós kombinációt szerettük volna megreformálni. Erre több koncepció is készült, ezekből kiválasztottunk egyet, amit aztán egy pop up eseményen egy kávézóban bemutattunk az érdeklődőknek. Kedvező visszajelzéseket és biztatást kaptunk, majd fokozatosan kaptunk meghívásokat rendezvényekre, elsősorban nagyvállalatok hívtak meg minket.
Ekkoriban még nem volt meg a konyhánk, hanem Gál Attila séf segítségével mi magunk állítottuk elő az ételeket, a krémeket. Ezen visszajelzések és meghívások után döntöttünk úgy, leteszünk arról, hogy egy bisztrószerű helyet nyitunk. Ehelyett átalakítottuk a koncepciót és elmentünk a vállalati catering, mint fő tevékenység irányába.
Mennyire szűk piac a vállalati catering?
– Azt gondolom, hogy önmagában a vállalati catering-jelleget senki nem merte korábban kitűzni a zászlajára. Vannak olyan vállalkozások, helyek, akik vállalnak hasonlót, de olyan cég, aki csak és kizárólag ezzel foglalkozik, tudomásom szerint nincs más Magyarországon. Az eddig elért eredményeinknek éppen ez az egyik kulcsa.
Természetesen ez egy rejtettebb piac, kevésbé látványos mondjuk egy frekventált helyen lévő utcai bisztróhoz képest. Ez a rejtettség a rendszerünk működéséből is adódik, hiszen a rendeléseket három napra előre kell leadni, mennyiségi limit is van. Ezért sokkal nehezebb megismerni minket, mint egy jó helyen lévő vendéglátóhelyet. Nyugaton egyébként vannak hozzánk hasonló, kifejezetten vállalati és rendezvénycateringgel foglalkozó cégek.
Természetesen ez egy rejtettebb piac, kevésbé látványos mondjuk egy frekventált helyen lévő utcai bisztróhoz képest. Ez a rejtettség a rendszerünk működéséből is adódik, hiszen a rendeléseket három napra előre kell leadni, mennyiségi limit is van. Ezért sokkal nehezebb megismerni minket, mint egy jó helyen lévő vendéglátóhelyet. Nyugaton egyébként vannak hozzánk hasonló, kifejezetten vállalati és rendezvénycateringgel foglalkozó cégek.
A különlegesség csak a niche-piac kihasználásában áll, vagy a receptek és a termékek is újszerűnek mondhatók?
– Próbáljuk úgy kialakítani a termékkínálatot, hogy minél szélesebb spektrumban megfeleljen az elvárásoknak, de nyilván nem tud minden termékünk mindenkinek tetszeni. Pont a sokszínűségünk lehet vonzó. A húsos ételektől kezdve a vegánig bezárólag gyakorlatilag minden kapható nálunk, bár a húsra minimális hangsúlyt fektetünk, nem ez a fő lényege az ételeinknek.
Csak hazai beszállítókkal dolgoznak? Mennyire biztosítható a stabilan jó minőség a részükről?
– Nem tudunk mindent hazai forrásból beszerezni. Már induláskor fő szempont volt, hogy a cég fenntartható irányba mozduljon el, pontosan ezért tartalmaznak kevés húst és tejterméket az ételeink, hiszen ezek előállítása rendkívüli terhelést jelent a környezetre. Sok hazai termelővel kerültünk kapcsolatba, sokukkal folyamatosan együttműködünk. Ezen a piacon nagyon nagy a szezonalitás, sokkal nagyobb, mint a hagyományos éttermek piacán és ezt nehéz lefedni.
A minőség előállítása pedig termelőfüggő, de az elmúlt két-három évben tapasztalok ebben egy nagy fokú előrelépést. Inkább azt látom problémának, hogy még nincs meg az a kellő létszámú termelő, aki nemcsak a piacozásért termel, hanem éttermeknek is beszállít.
Vannak néhányan olyanok, akik kizárólag az utóbbi tevékenységet végzik, de a számuk még nem elegendő, az érdeklődés irántuk ugyanakkor nő. Ez azt eredményezi, hogy nagy a verseny az ilyen beszállítókért. Van olyan beszállítónk, amelyik a Costesbe is szállít, az ilyenekkel nehezen versenyez a többi termelő. Az a kérdés, hogy mikorra lesz egy olyan termelői bázis, ami kellő biztonságot ad.
Az üzemükben kizárólag a krémeket állítják elő, vagy azt is, amit mártogatni kell?
– Mindent mi állítunk elő a pékáruk kivételével, ezeket egy külsős sütőüzem szállítja nekünk minden reggel. A zöldségeket vagy például a Békéscsabáról érkező kolbászt mi daraboljuk és készítjük elő.
Milyen gyakran újul meg a kínálat?
– Nagyjából félévente újulnak meg a termékeink, de vannak olyan készítmények, amelyek állandóak. Jelenleg Endrédi Zsolttal, az Art’otel séfjével dolgozunk együtt és vele fejlesztünk új ízeket. A hosszú távú terv az, hogy a szezonokhoz alkalmazkodva negyedéves ciklusokban jöjjenek ki az új termékek.
Milyen az ügyfélkör szerkezete? A megrendelések többsége egyszeri, vagy vannak állandó ügyfeleik is?
– A megrendelések jellege jellemzően egyszeri, néhány olyan éves keretszerződésünk van, amelyben heti teljesítést kell végeznünk. Inkább nagyvállalatok belső workshopokra, tárgyalásokra rendelik meg a termékeinket, ezek lehetnek természetesen rendszeresek is. Partnereink sorában tudhatjuk a Fujitsut, a Hiltit, az NNG-t vagy a BP-t is. Ügyfeleink között természetesen nemcsak multinacionális vállalatok vannak. A bevételeink nagyjából 5 százalékát teszik ki a magánrendezvények és esküvők.
A közelmúltban befektetők is érkeztek a cégbe. Ennek mi a legnagyobb hozadéka?
– Tavaly tavasszal keresett meg bennünket egy amerikai üzletember azzal a szándékkal, hogy befektetne a cégbe. Elkezdtünk vele beszélgetni és ahogy komolyodott a dolog, úgy éreztük, hogy ehhez a folyamathoz külső segítségre van szükségünk. Megkerestük Balogh Pétert, az NNG alapítóját, aki elsősorban technológiai startupok inkubációjával foglalkozik. Hozzá kifejezetten a mentorálás miatt fordultunk és ez a folyamat ősszel meg is kezdődött. Közben az amerikai üzletember kiszállt különböző okok miatt, de Balogh Péter jelezte, hogy befektetne a vállalkozásba. Mellette Lévai Gábor, a Fehér Albatrosz Kft., egy befektetőcég tulajdonosa érkezett befektetőként. Ők ketten 25 millió forintot fektettek be, ezért 15 százalékos tulajdonjogot kaptak, valamint kétéves mentorálást is vállaltak.
Mire elegendő ez az összeg, mire fordítják?
– Korábban is terveztük már, hogy egy új, nagyobb üzembe költözünk egy beruházás keretében. Épp most tartunk a folyamat elején. A dolgozói létszámot is megemeltük, 10 fővel dolgozunk, ami már felkészülés a nagyobb üzemmel járó feladatokra. A tőkebefektetést ennek kiegészítésére, elsősorban a termeléshatékonyság és a kapacitás, a piaci részesedés növelésére, valamint marketingcélokra és a salestevékenység fejlesztésére fordítjuk. Ez a befektetés ahhoz feltétlenül kellett, hogy a segítségével végrehajtható előrelépés azonnal megtörténjen és ne egy éveken át tartó lassú folyamat legyen.
A befektetők érkezése mennyire hatott ki a forgalomra és mivel lennének elégedettek a következő években?
– Az indulás évében, 2016-ben 6 millió forintos forgalmat értünk el. Ekkor még ketten voltunk a cégben, mindent mi magunk csináltunk. Ebben az időben a rendezvénycatering dominált elsősorban, ami kisebb mennyiséget, de több munkát jelentett. 2016 végén kezdtük el az online rendelhető irodai bekészítéseket kidolgozni. Ennek hatására 2017-ben 20 milliós, 2018-ban pedig 33 millió forintos forgalommal zártunk. A következő években a duplázás irányába szeretnénk menni.
A befektetésekkel távlati célok is megnyíltak a cég számára? Milyen terveik vannak a közeljövőre nézve, szóba került a franchise-rendszerben történő terjeszkedés?
– Egyelőre talán merész kijelentés lenne, hogy franchise-rendszerben terjeszkedne a cég, de szeretnénk megoldást találni arra, miként lehetne rendszerszinten működtetni és átadni ezt a koncepciót. Ennek egyik lehetséges módja persze a franchise, de konkrét lépések ebben az ügyben még nem történtek. Szeretnénk külföldön is terjeszkedni, elsősorban a régió országaiban, de első körben Magyarországon jelennénk meg Budapest mellett más nagyvárosokban is. A legfontosabb célunk a következő 3–5 évben, hogy az egészséges catering fogalmát bevezessük, minket kössenek össze vele és ebben meghatározó szereplők legyünk a piacon.
(CHEF&PINCÉR magazin - 2019 márciusi szám)