Finnországból indult és jelenleg 19 ország mintegy 60 nagyvárosában, köztük Budapesten is elérhető a Wolt ételkiszállító cég szolgáltatása. A látványos és jól kezelhető applikációra, folyamatos IT-fejlesztésekre és a konkurenciánál hatékonyabb logisztikai rendszerre épülő vállalatnak jelenleg mintegy 200 ezer egyéni felhasználója és 500 étterem ügyfele van idehaza. A fővároson kívül három vidéki nagyvárosban működnek már, de a cél a kiszállítási terület folyamatos bővítése és az ügyfélélmény növelése. Tajta Ákos, magyarországi general menedzserrel beszélgettünk.

Hogyan indult el a Wolt, ha jól tudom, Finnországban kezdődött a cég története?

– Valóban Finnországból indultunk. Elég hamar, már két évvel ezelőtt gyors terjeszkedésbe kezdett a cég. 2017 végén, 2018 elején már hat országban működtünk, ezek főleg skandináv országok és a balti államok voltak. Ezt követően kelet és dél felé vette az irányt a terjeszkedés, így 2018 májusában Magyarország is belekerült a Wolt országai közé. Mi voltunk a hetedik ország, ahol a Wolt megjelent, de azóta a jelen állapot szerint 19 országban vagyunk jelen. Ez azt jelenti, hogy több mint 60 nagyvárosban elérhető a Wolt szolgáltatása.

Maga az ötlet miből jött a finn alapítóknál?

– Mindig is az volt a cég terve, hogy egy nagyon erős IT infrastruktúrára építsen. Olyan, városon belüli logisztikai megoldást képzeltek el, amely jobban és hatékonyabban tud működni, mint az addig megjelent és elérhető megoldások.
A cég számára ma is az IT jelenti a legfontosabb elemét a növekedésben, ez garantálja a szolgáltatás és a felhasználói élmény folyamatos fejlesztését, javítását. Magyarországon és más piacokon is pedig azért jelent meg viszonylag gyorsan a vállalat, mert maga az ételkiszállítás, az étel házhoz rendelés iparág folyamatosan bővül minden egyes piacon.

Mitől sikeres a Wolt nemzetközi szinten és sikeresnek számít-e már Magyarországon?

– Mindenképpen sikeresnek számít a Wolt azokban az országokban, ahol működünk, pontosan azért, mert az említett erős IT infrastruktúra magas színvonala biztosítja azt, hogy mi mindenki másnál hatékonyabban tudunk elszállítani egy adag ételt a megrendelőig. Az üzleti modellben két bevételi forrásunk van, az egyik a kiszállítás díja, amit a felhasználó fizet, a másik az éttermektől kért jutalék. Ha ez a két bevételi forrás több, mint a szállításonkénti költségünk, akkor alapvetően már ez biztosítja, hogy egy növekedési ütemet tudjon felvenni a cég. Sok ételkiszállító cég növekszik a világon, ez egy iparági trend, de a legtöbb úgy oldja meg, hogy az ún. unit economy, a kiszállításonkénti profit negatív. Ezt látjuk a nagy cégek számain, jelentéseiben. Nálunk ez pozitív, ami azt jelenti, hogy ha befektetünk a növekedésbe, akkor nem egy feneketlen kútba öntjük a pénzt. Így képesek vagyunk egy olyan üzleti modellt felállítani, amelyik ténylegesen fenntartható és nyereséges lesz. A pozitív unit economy nagyon fontos alapja a Woltnak és ezt azért tudjuk elérni, mert nálunk egy-egy futár egységnyi idő alatt több címet tud elvinni, mint más cégeknél. Ennek az az oka, hogy a mi logisztikai rendszerünk jobban és hatékonyabban, automatikusan optimalizálja az útvonalakat és a címkiosztást, mint bármely más cégé.

A fejlesztések a felhasználói élményt is érintik?

– Természetesen. A másik fontos láb a Woltnál pontosan a felhasználói élmény, mint minden applikációs szolgáltatónál. Nálunk a felhasználói élmény két fő lábon áll, amire nagy erőforrást biztosítunk. Az egyik maga az applikáció, a kinézete, az egyszerűsége, a jól használhatósága, aminek fejlesztése a szakembereink egyik legnagyobb feladata.

Mi az, amit a leginkább kedvelnek a Woltban az egyéni felhasználók?

– Az előbb említett egyik láb, az alkalmazás mellett az ügyfélélmény szempontjából másik meghatározó elem az ügyfélszolgálat. A mi ügyfélszolgálatunk minden egyes ügyfélnek – legyen az az étterem, a fogyasztó, vagy akár a futár – 30 másodperces reakcióidővel válaszol, ez összehasonlíthatatlan azzal, amit más szolgáltatóktól kapnak a felhasználók. A visszajelzések alapján azt látjuk, hogy ez egyre inkább értékelik az emberek. Magyarországon nincs kifejezetten pozitív kicsengése az ügyfélszolgálatoknak, mi próbálunk ezen változtatni.

Jelenleg hány egyéni felhasználójuk van Magyarországon és mennyi a partner éttermek száma?

– Mintegy 200 ezerre tehető az egyéni felhasználóink száma. Jelenleg négy városban, Budapesten, Győrben, Debrecenben és Pécsett működünk. Az éttermek száma nagyjából 500 körül van ebben a pillanatban, de ez a szám folyamatosan bővül.

Az éttermek mennyire könnyen haraptak rá a szolgáltatásra?

– Mint minden új szolgáltatás, ez is a kezdetekben nehezebben ment, de amint az a néhány étterem, akik elkezdtek velünk dolgozni, látta, hogy jól működik a rendszer és látták, hogy valójában adunk szolgáltatást nekik, elkezdtek egyre többen csatlakozni. Az, hogy például marketing ötleteket is adunk az éttermeknek, számukra nagy változást jelentett a Netpincér uralta, kvázi monopol piachoz képest. Most már szerencsére ott tartunk, hogy szelektálnunk és kezelnünk kell az éttermek részéről érkező megkereséseket.

A szolgáltatásukban nem csak házhoz szállítás szerepel, hanem a kiválasztott étteremből elvitelre is lehet rendelni. Melyik szolgáltatás népszerűbb?

– Az elviteles opciós fogyasztást is egyre jobban szeretik és felfedezik az emberek, a sorban állás elkerülése végett, de a fogyasztók túlnyomó többsége azért a házhoz szállítás miatt választja a Woltot.

Én is letöltöttem az alkalmazást. Próbáltam rendelni, de egy olyan helyen lakom Budapesten, ahova nem vállalnak kiszállítást. Mikor várható teljes lefedettség a fővárosban?

– Mindenképpen bővítjük azokat a területeket, ahova kiszállítunk. Az induláskor csak belső pesti kerületekben vállaltunk szállítást, aztán következtek a budai kerületek, majd a körúton kívülre is elkezdtünk szállítani és ez a terület folyamatosan bővül. Fontos a kiszállításoknál, hogy meg tudjuk tartani az ügyfélélményt, azaz a 30 perc körüli kiszállítási időt, amiben egyébként már az étel elkészítése is benne van. Ahhoz pedig, hogy nyereségesen tudjuk mozgatni a futárainkat, az kell, hogy egy adott kiszállítási területen éttermeink is legyenek jó számmal, hiszen ebben az esetben tud a futár a legnagyobb hatékonysággal dolgozni. Az biztos, hogy 60 perces kiszállítási időket nem szeretnénk, mert ilyenkor nem csak az ügyfélélmény, de a kiszállított étel minősége is sérül.

Mennyire cél, hogy a Netpincér konkurenciája legyen a Wolt?

– Tudni kell a Netpincérről, hogy ők már jó ideje a piacon vannak a Marketplace megoldással, ami egy weboldal, ahová felrakhatják az étlapjukat az éttermek. Ennek nem sok köze van ahhoz, amit mi nyújtunk. Amikor mi elindultunk a tavalyi év elején, akkor a Netpincér is elindított egy hasonló megoldást, minket inkább ezzel, a Netpincér Go-val lehet összehasonlítani. A Netpincér Go-hoz képest nekünk több éttermünk van, ráadásul minőségibb éttermek ezek, a szolgáltatásunk is jobb minőségű szerintem. Azt is megkockáztatom, hogy a Netpincér Go-hoz képest a rendelésszám és az ügyfélszámunk is több. Az nem kérdés, hogy versenytársaik vagyunk-e, és úgy gondolom, hogy ebben a minőségünkben jól teljesítünk.

Milyen konkrét fejlesztésekre lehet számítani a következő időszakban?

– A konkrét fejlesztési tervekről nem szeretnék beszámolni, ez üzleti titok és kényes információ. Az elmúlt fél, egy év nagyobb fejlesztéseiről viszont be tudok számolni. Bevezettük, hogy borravalót lehet adni az applikáción belül a futároknak, bevezettük, hogy cégek is leszerződhetnek velük közvetlenül és akár így egységesen intézhetik a dolgozóik étkeztetését. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy az applikáción keresztüli ügyfélélmény és a rendelés egyszerűsége még tökéletesebb legyen. Éttermes és futár applikációnkon is rengeteg fejlesztésen estünk át. Ezen a három párhuzamos fejlesztési ágon 120 mérnökünk dolgozik ami lehetővé teszi az új funkciók bevezetését.

Mi lenne az a piaci pozíció vagy helyzet, amivel elégedett lenne a közeljövőben?

– Számokat inkább nem mondanék, de a minőségi ételkiszállításban piacvezető szerepet szeretnénk játszani. Tervezzük, hogy új városokban jelenünk meg és a felhasználóbázis folyamatos bővítése is a célunk.

 

(CHEF&PINCÉR MAGAZIN  - 2019 OKTÓBERI LAPSZÁM)