Az első alkalommal megvalósított Szőlőlé Mustrán termelők és borászatok szőlőleveit mutatták be, és fantasztikus meglepetésekkel is várták a látogatókat. Heiszler Ákossal, etyeki őstermelővel beszélgettünk, aki kitalálta és életre is keltette az eseményt.
›› Hogy merült fel benned az esemény létrehozásának ötlete?
– Én alapvetően őstermelő vagyok, ami véleményem szerint nagyon jól működik itthon. Könnyen és egyszerűen lehet piacra lépni az általunk megtermelt alapanyagokkal, termékekkel. Engem egyszerűen megtalált a lehetőség, hogy Etyeken termeljek szőlőt. Azt szerettem volna, hogy magához a szőlő gyümölcshöz leginkább hasonlító formájában tudjam megmutatni a szőlőlét. Ugyebár a borral már történik valami, és sokan foglalkoznak borászattal, ebbe nem akartam belekezdeni, mivel az volt a fontos, hogy a szőlő ízét adjam át közvetlenül. Így jött létre az én szőlőlevem, a Heiszler Etyek márkanév alatt. Jelenleg natúr, szűretlen 100%-os pinot noir és chardonnay szőlőből készült termékeim vannak, és azt vettem észre, hogy bárki kóstolta, mindenki csak pozitív véleménnyel volt róla.
›› Nem volt ez merész lépés? Mármint, hogy a piacon fellelhető gyümölcslevek mellé kirukkolj egy teljesen természetes, ám újdonságnak számító termékkel.
– Könnyű olyan dologba belekezdeni, amit az ember szeret, viszont pusztán attól a ténytől, hogy te szereted, könnyű abba a hibába esni, hogy ez menni fog. Az gyorsan kiderült, hogy rengeteget kell kommunikálni, rávilágítani a lényegére, mivel ez a kategória még nem nagyon létezik, mint szőlőlé. Vannak ugyan a piacon a 12%-osak, de nagy kiszerelésben, natúr, természetes mivoltában nem igazán létezik a kínálatban.
›› Hogyan érted el technológiailag, hogy ne forrja ki magát a szőlőlé, ne jusson el addig, hogy bor legyen?
– Igazából roppant egyszerű dolog. Én kicsi termelő vagyok, de van egy partnerem, akivel pasztőrözzük. Magyarul felmelegítjük annyira, hogy az erjedést beindító baktériumokat semlegesítsük. Innentől kezdve minden más benne van a lében, tehát azok a biológiai összetevők, amitől hihetetlenül egészséges, megtalálhatóak az italban. Elsősorban a polifenolok miatt nagyobb érvédelmet, bélvédelmet biztosít, illetve szívvédő, értágító hatása van, és energiát ad a szervezetnek.
Nem véletlen, hogy mi szőlőt termelünk, de hibás szőlő nem kerülhet be a pincébe. Mi, akik ezzel foglalkozunk, tudjuk, hogy a minőségi szőlőlé minőségi alapanyagból, csakis adalékmentesen lehet tökéletes.
›› Az eseményen előrukkoltál egy relatíve új termékkel, ami nem más, mint a forralt must. Mi volt az oka, hogy létrejött ez a termék?
– Számomra a jó, természetes és minőségi italok, ételek nagyon fontosak. A gyümölcslé legyen 100%-os. Ha bármi más adalék benne van, vagy hozzáadott víz, cukor, stb., az már nem gyümölcslé.
A chardonnay és a pinot noir mellé télre kitaláltam, hogy készítsünk forralt mustot, hogy aki ebben az időszakban is a szőlő ízére kíváncsi, a forralt bor mellé találjon magának alternatívát. Bementem egy üzletbe, hogy keressek forralt bor fűszerkeveréket, és úgy láttam, hogy amit lehet kapni, abban cukor és aroma van. Úgyhogy ezt elvetettem és elkészítettem úgy, ahogy kell, az én forralt mustomban rendes fűszerek találhatóak, semmi más adalék nincs.
›› Miért szervezted meg ezt az eseményt?
– Egy új, mondjuk úgy, „ismeretlen” termékről beszélünk. Természetesen a hivatástudat mellett eladni is szeretnénk. Ezek az igazi szőlőlevek jól elférnek a kereskedelmi kínálatban, viszont ahol igazán jól tudnak funkcionálni, az a vendéglátás. Rendkívül jó alternatíva egy ételsorhoz, vagy azoknak, akik nem szeretnének bort fogyasztani, illetve mint koktélalapanyag is fantasztikus. Ezért gondoltam úgy, hogy így indítsuk el komolyabban a dolgot, és hozzunk létre egy kiállítást. Alkalmunk nyílt ezáltal, hogy többen is meg tudjuk mutatni a termékeinket, megismerjük egymást, mint gyártókat, elinduljon egy párbeszéd.
Ez már magában rendkívül inspiráló, hiszen ötletek, felismerések sokaságával találkozhattunk. Másrészt a Szőlőlé Mustra célja az is, hogy szélesebb körben megismertessük a termékünket a vendéglátósokkal, illetve a nagyközönséggel.
›› Mi a víziód, hogyan tovább?
– Maga a Szőlőlé Mustra egy debütáló esemény. Itt sokan összejöttünk, akik ezzel foglalkozunk. Mindenkinek van egy elképzelése ezzel kapcsolatosan, és vélhetően sok út létezik, ami felé elindulhatunk az esemény után. Sokan kérdezték tőlem, hogy mi ezzel a célom, hova akarok eljutni. Ennek eredményeképpen tudtam megfogalmazni magamban azt, amiről már az elején beszéltünk, hogy a szőlő ízét szeretném minél tovább, minél több emberhez eljuttatni. A minél továbbot megoldja a pasztőrözés, a minél több emberhez eljuttatást pedig itt és most az eseményen elkezdtük. Magát a szőlőlevet egy jóval magasabb polcra kell elhelyezni, itt gondolok a kereskedelmi egységekre és a vendéglátóhelyekre. Ami még fontosabb, hogy az emberek gondolataiban is egy kiemeltebb helyet érjen el, tudatosan fogyasszanak egészséges italokat.
Hazánk szőlészete, bortermelése tradicionális és régmúltra visszanyúló hagyományokkal bír. Itt az ideje, hogy a szőlő és a szőlőlé is elinduljon ezen az úton. Véleményem szerint minden adott hozzá, csakis elhivatottságra, kitartásra van szükség. ‹‹
(CHEF&PINCÉR magazin- 2024. nov-december)
BELELAPOZOK
MEGRENDELEM