Megnéztük, hogyan tud eleget tenni a csomagolóipar az egyszer használatos műanyagokat betiltó rendeletnek, és milyen fenntartható alternatívát tudnak a gyártók és forgalmazók kínálni a HoReCa szektor részére.

Nagy az igény az eldobható, környezetbarát fogyóeszközökre és csomagolóanyagokra. A megnövekedett érdeklődés egyik oka az, hogy tavaly lépett életbe az egyszer használatos műanyagról szóló rendelkezés, amely 2021. júliustól betiltotta az olyan ismert műanyag eszközöket, mint például a szívószál, műanyag tányérok és evőeszközök. Azt mértük fel, hogy milyen alternatívát tud nyújtani a műanyag eszközök helyett a csomagolóipar a vendéglátás résztvevőinek, és a piac hogyan tudott reagálni az új szabályozásra.


Még mindig olcsóbb a műanyag


Molnár Krisztián, az Asso Imballo Kft. tulajdonosa elmondta, hogy szinte az összes hagyományos eldobható műanyag csomagolóeszközt forgalmazzák, ugyanakkor tudnak környezetbarát alternatívát is biztosítani a vevőiknek. Legyen szó helyben fogyasztásról, ételkiszállításról vagy a catering szektor ellátásáról, eleget tudnak tenni az igényeknek.
A legnépszerűbb termékeik a cukornádból készült tányérok és elviteles edények, valamint papír kraft salátás és leveses tálak, deli dobozok. Közkedveltek még a búzaszalma alapanyagú öntetes és ételszállító dobozaik is. Legújabb termékcsaládjuk pedig egy újrahasználható farost és biopolimer kompozit evőeszközcsalád, amelynek gyártásakor erdőipari mellékáramból származó alapanyagokat használnak.
Tapasztalatai szerint a hagyományos műanyag termékek még mindig olcsóbbak, mint a környezetbarát alternatívák, de a tavalyi év drasztikus alapanyagár emelkedései csökkentették valamelyest a különbséget. Molnár Krisztián úgy fogalmazott, hogy a legolcsóbbtól a prémium kategóriáig náluk mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb csomagolást.
A street food ételek kiszolgálásához a jól ismert hullámkarton tálcák, kraft vagy bambusz csónakok és csomagolópapírok képezik a kínálatuk legfőbb részét. Idén tervezik egy eldobható és 100 százalékban komposztálható, papíralapú evőeszközcsalád bevezetését a magyar piacon, amely kiváló alternatívája lehet a fa evőeszközöknek.
Úgy fogalmazott, hogy elviteles dobozokra a hagyományos, műanyag dobozok mellett a rendkívül jól záródó, egybefedeles dobozokat, és a most igen divatos fekete dobozokat is készleten tartják, amelyek a legjobban újrahasznosítható polipropilénből készülnek. Az egyre gyakrabban keresett környezetbarát termékek is – papír, cukornád és búzaszalma fedeles dobozok, tálak – megtalálhatók a kínálatukban.
A hullámkarton termékeknél a személyre szabás akár ezer darabtól is megoldható, de az Ázsiából érkező kraft és cukornád termékeknél inkább a matricás megoldást javasolják.


Büféktől a high-end éttermekig


Csonka Márk, a Greenstic Kft. marketing vezetője elmondta, hogy a legnépszerűbb termékeik a különböző méretű elviteles dobozok, az evőeszközök és a lebomló tányérok, de több mint 300 különféle termékkel várják ügyfeleiket, akik a szektor teljes spektrumát lefedik. Megtalálhatóak köztük a high-end éttermek, kisebb büfék ugyanúgy, heti menüt ajánló cégek, sőt rendezvényszervező cégek is.
Igyekeznek minden termékcsoportra különböző árkategóriájú megoldásokat ajánlani, de egy-két munkanapos szállítási határidővel tudják kiszolgálni az ügyfeleiket.
Termékeiknél a legnépszerűbb alapanyag a kraft papír, ami újrahasznosított papír lebomló bevonattal készül. Ebből az alapanyagból különböző méretű dobozokat, leveses poharakat, street food csónakokat és sültkrumplis tölcséreket is forgalmaznak. A kínálatukban megtalálhatók többek közt cukornádból készülő dobozok és tányérok, PLA-poharak és salátás dobozok, valamint papíralapú street food tálcák és pizzás dobozok is.
Szinte minden termék esetében van alacsonyabb és magasabb árkategóriájú megoldásuk.
„A tendencia azonban az, hogy az igény növekedésével az árakat is folyamatosan tudjuk csökkenteni, feltéve, hogy az alapanyag és a szállítás körüli problémák a közeljövőben megoldódnak” – szögezte le.
Street food partnereiknek tálcákat, csónakokat, sültkrumplis tölcséreket ajánlanak különböző méretben. Ezen kívül népszerűek a különböző űrtartalmú PLA-poharak, a fa evőeszközök és az elviteles dobozok is hamburgerhez vagy pizzához.
Csonka Márk szerint az elviteles dobozok kategóriájában a legszélesebb a kínálatuk: az osztott és osztatlan cukornád dobozok mellett a különböző méretű papírdobozok is népszerűek, illetve a már említett kraft papírból készülő termékeiket keresik a legtöbben.
Különböző méretű szögletes dobozaikat főleg a tésztaételeket vagy gyros-t forgalmazó ügyfelek vásárolják, de jól záródó tetejű leveses dobozaik is népszerűek. Megfelelő mennyiség esetén szinte minden papírtermék esetében van lehetőség személyre szabásra.


Egyedi igényekre szabva


Sztermen Gusztáv, a Yukopaper ügyvezetője elmondta, hogy cégük jelenleg kizárólag papír szívószálak gyártásával foglalkozik. Saját gyártósoraikon a papír szívószálak széles választékát tudják előállítani. Mind átmérő, mind hosszúság tekintetében rugalmasan tudnak alkalmazkodni a megrendelők igényeihez: 5 mm-es átmérőjű, egészen vékony szívószálaktól a 12 mm-es átmérőjű italokhoz való szívószálakig számos méretvariációt tudnak gyártani. Hosszúság tekintetében az alkoholmentes és alkoholos italok fogyasztására szolgáló minden pohárvariációhoz biztosítanak megfelelő szívószálat.
Gépeik között a szívószálak egyedi csomagolását végző berendezések is megtalálhatóak, amelyek segítségével az egyes szívószálak egyedileg, vékony papírtasakban hozhatók forgalomba. Színek és mintázatok tekintetében is teljes mértékben tudnak a megrendelői igényekhez alkalmazkodni, a legkedveltebb fajtákból fekete, fehér és csíkos szívószálakból azonnal ki tudják szolgálni a rendeléseket, az egyedi igények teljesítését pedig 10-15 napos határidővel vállalják.
Termékeiket folyamatos tesztelésnek vetik alá. A minőségi próbák során a szívószálak az alkoholmentes és alkoholos folyadékokban órákon át tartják eredeti formájukat.
Kizárólag papír alapanyagú termékeket gyártanak. A papír és a ragasztó anyagot európai beszerzésből biztosítják, a szívószál papír alapanyaga FSC minősítéssel rendelkezik. A szívószál 100 százalékban újrahasznosítható, anyaga biológiailag lebomló. A termékeik közül az egyszínű fekete és fehér szívószál iránt a legélénkebb a kereslet, de a tavaszi-nyári időszakban a színesebb, egyedi termékek iránt is folyamatos az érdeklődés.
„Termékeinket kedvező áron tudjuk kínálni, a partnereinkkel jellemzően egyedi megállapodásokat kötünk, amelyben folyamatos megrendelés esetén volumenhez kötötten jelentős árkedvezményeket és rugalmas fizetési feltételeket biztosítunk” – jelentette ki.
Az egyedivé tételhez a szívószál papír felületén fel tudják tüntetni a megrendelő által kért logót vagy nevet, vagy akár egyedi csomagoláson is meg tudnak jeleníteni egy motívumot.


Nincs mindenre környezettudatos alternatíva


Horváth István, az Impex 2000 HoReCa Center Kft. tulajdonosa és ügyvezetője úgy fogalmazott, hogy már rég felismerték, hogy szükség van fenntartható, környezettudatos termékekre a HoReCa szegmensben is. Ezért 2006-tól folyamatosan keresik azokat a termékeket, amelyek megfelelnek az elvárt követelményeknek.
„Sajnos bizonyos termékeknél a mai napig gondot okoz, hogy nincs rá megfelelő alternatíva, amely a „trendeknek” megfelelően környezettudatos. Bizonyos dolgokat a megfelelő hulladékfeldolgozással, hulladékkezeléssel kellene megoldani, mert ez a legnagyobb hiányossága a világnak” – állapította meg.
A HoReCa Center több lehetőséget is kínál a vendéglátás résztvevőinek. Széles termékkínálatukban találhatóak poharak, elviteles dobozok, csomagolóanyagok, evőeszközök és minden, ami a működéshez szükséges egy HoReCa résztvevőnek. Fából, bambuszból, papírból, cukornádból készült termékeket is forgalmaznak, emellett PLA, C-PLA termékek és más olyan, egyedi anyagok is bekerültek kínálatukba, amelyek műanyagmentesek. Azokat a műanyagtermékeket még árulják, amelyeket lehet használni a „műanyag törvényben” előírtak szerint. Azt látják, hogy a papír és cukornád termékek a legnépszerűbbek, de véleményük szerint például a leveseknek, forró ételeknek, savas ételeknek nem biztos, hogy megoldást jelentenek ezek a természetes alapanyagú termékek.
Törekednek arra, hogy minden kategóriában biztosítsanak termékeket a különböző igényeknek megfelelően, de tudják, hogy a környezettudatos termékek árai jóval magasabbak a hagyományos műanyag termékeknél. Kínálatukban minden megtalálható, ami egy street food ételhez szükséges: papírtálcák, zsírálló csomagolópapírok, tányérok, evőeszközök, szalvéták, bambusznyársak, keverőpálcák, szószos tálkák, poharak. Elviteles dobozok esetén is több lehetőséget kínálnak.
Számos logózási lehetőség van náluk, és grafikai tervezést is meg tudnak oldani.


A vendégek is keresik a környezetbarát eszközöket


Hajdú Ádám, a PrintSol Kft. – Papirszivoszalak.hu cégvezetője elmondta, hogy a papír szívószál a fő termékük, ebből jelentős raktárkészlettel rendelkeznek: több méret és szín rendelhető, akár másnapi kiszállítással az ország bármely pontjára. Fő termékük mellett elérhető papírpohár, papír pohártető, papírzacskó, papírtáska is kínálatukban, és a nagy érdeklődésre való tekintettel a közelmúltban kezdtek bele az elviteles dobozok értékesítésébe is.
„A papír szívószál egyre több vendéglátóhelyen van jelen és nyújt valódi környezetbarát alternatívát a hagyományos műanyag és PLA műanyag szívószálak kiváltására. A folyamatosan növekvő értékesített volumen igazolja, hogy a vendégek elfogadták, sőt keresik ezt az eszközt” – mondta Hajdú Ádám.
Leszögezte, hogy csak papír alapú, valóban környezetbarát, szelektíven gyűjthető, könnyen újrahasznosítható termékeket értékesítenek. Ezt azért tartotta fontosnak kiemelni, mert nem tartják jó iránynak a PLA műanyagból készülő termékek térnyerését, mivel Magyarországon jelenleg nincs kiépítve ezen alapanyagból készülő termékek szelektív gyűjtése, ipari komposztálása.
Azon dolgoznak, hogy folyamatosan versenyképes árakat biztosíthassanak megrendelőiknek az elmúlt időszakban tapasztalható alapanyagár-emelkedések ellenére is. Így a környezetbarát papír szívószálra történő váltás nem okoz megterhelő többletköltséget.
Szívószálaikat egyesével papírba tudják csomagolni, amely higiénikus megoldást biztosít a végső felhasználók számára. Jelen helyzetben egyre több vendéglátóhely keresi ezt a kivitelt, akár egyedi felirattal, logóval ellátva.


A környezetvédelmi termékdíj kissé kompenzál


Hindiné Ódor Mónika, a Starfol Plusz Csomagolástechnikai és Kereskedelmi Kft. ügyvezetője és tulajdonosa elmondta, hogy kínálatuk rendkívül széles, de mindenképpen újrahasznosítható, vagy komposztálható alapanyagokat kínálnak.
Közölte, hogy nagyon kedveltek a cukornád és a cellulóz alapanyagú termékek az élelmiszerek tárolásához, valamint a növényi keményítőből és papírból készült hordtáskák, amelyek 100 százalékban komposztálhatóak, csakúgy, mint a cukornád alapú termékek és a cellulózból készült termékeik is. A rendezvényszervezők pedig kedvelik a pálmalevél tálaló edényeiket.
Az újrahasznosítható PE, PP, PET termékek alacsonyabb árkategóriát képviselnek, ezért még mindig sokan keresik.
„A komposztálható termékek ára kétszerese-háromszorosa a hagyományos műanyag termékeknek, de a környezetvédelmi termékdíj kissé kompenzál ezen” – tette hozzá.
A komposztálható termékeik sorában megtalálhatóak tányérok, tálcák cellulózból, cukornád és pálmalevél alapanyagból dizájnonként legalább 3-4 féle méretben az ételek szervírozásához, kínálnak hamburgeres tasakokat, fa, vagy elmosogatható műanyag evőeszközöket, papírpoharakat kartongyűrűvel, salátás tálakat, de a növényi keményítőből és kraft papírból készült reklámtáskák elérhetők akár egyedi logó nyomtatással is az ételek szállításához. Árulnak papírtasakokat, papírszalvétákat különböző méretben és hajtogatással, egyedi logóval, vagy saját márkás YAMA felirattal.
Nagyon kedveltek az elviteles dobozaik, tetővel ellátott leveses edények és a tésztás dobozok, salátás dobozok. Vannak egybefedeles dobozaik osztott, vagy osztatlan kivitelben. Cukornád alapanyagú elviteles dobozaikhoz külön rápattintható tetőt tudnak adni, valamint a stancolt cellulóz alapanyagú tésztás dobozaik is nagyon népszerűek, amelyek egyedi nyomtatással is készülhetnek, és vízálló réteggel vannak ellátva belülről. Minden termék szitázható, így logóval, vagy szlogennel lehet egyedivé tenni őket.


A mentalitást is formálnák


Wágner Beatrix, az Öko Szívószál tulajdonosa elmondta, hogy cégük próbál minél szélesebb termékpalettát nyújtani a partnereiknek. Magyarországon elsőként, 2019 elején kezdtek bele a papír szívószálak gyártásába.
A szívószálakat saját, kolontári telephelyükön gyártják, újrahasznosított papírból és növényi ragasztóval készülnek, 30-60 nap alatt lebomlanak, így nem károsítják tovább a környezetet.
Ételes dobozokat 2021 óta forgalmaznak, hamburgeres és főételes doboz éttermek számára, a jövőben pedig szeretnének a szívószál gyártó mellé még több gépsort beszerezni.
Úgy fogalmazott, hogy céljukká vált, hogy az itthoni mentalitást kicsit átformálják a Föld megóvása érdekében.
Jelenleg papírból és préselt cukornádból készült termékek vannak a kínálatukban. Legkeresettebb termékük a papír szívószál, erre az igény 2021 júliusától csak fokozódott, miután az Európai Unió betiltotta az egyszer használatos műanyagok forgalmazását.
Termékeik árképzését próbálják mindig a lehető legkedvezőbben alakítani, hogy partnereik költséghatékonyan védhessék a környezetet.
„Azért is szeretnénk nem csak forgalmazni, hanem gyártani is a papírpoharakat, tányérokat, mert úgy sokkal inkább pénztárcabarát termékeket nyújthatnánk” – jegyezte meg.
A szívószálakat kétféle átmérőben (0,06 cm és 0,08 cm) és általában kétféle hosszúságban (20 cm és 22,5 cm) gyártják. Hosszúságukat tekintve egyedi méreteket is készítenek 14-30 cm-ig.
Szívószálaik megtalálhatók a Coop, Ecofamily, Auchan polcain is, nekik 30, illetve 50 darabos csomagokban szállítják őket. Éttermeknek elérhetők a GASTRO csomagok, amelyek 500-asával vagy 1000-esével vannak csomagolva.
Egyelőre a webshopon csak előrendelhető termékként vannak fent street food dobozok, de már folyamatban van az ehhez szükséges gyártó gépsor beszerzése is, hiszen nagy rá a kereslet.
A szívószálak egyedi csomagolástervezésével és készítésével is foglalkoznak. Személyre szabott matricák és dobozok is elérhetők a partnereknek.


Egyesével és szettben is


Piringer László, a Piringer Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. ügyvezetője elmondta, hogy cégük újrahasznosított, többször használatos műanyag evőeszközöket (kanál, kés, villa, fagylaltos kanál) gyárt kívánság szerint ömlesztve, egyesével vagy szettben, szalvétával is csomagolva.
Kínálnak még PLA komposztálható szívószálakat, ugyancsak egyesével csomagolva, vagy csomagolatlanul ömlesztve, csak zacskóban.
Sikeres terméknek számítanak a pizza távtartók, amelyek szintén megtalálhatók a kínálatukban.
Mindezen termékeket kedvező gyári áron tudják forgalmazni.
Az egyesével vagy szettben csomagolt evőeszközöket, valamint az egyesével papírba csomagolt szívószálakat megfelelő mennyiség rendelése esetén egyedivé is tudják tenni a csomagoláson történő logózással.


Folyamatosan nő a kereslet


Csillag Pál, a TONA Hungary Kft. key account managere elmondta, hogy cégük széles portfolióval áll a HoReCa szektor szereplőinek rendelkezésre.
„Az értékesített volumenek miatt elsőként a pizzadobozokat említeném, és amint azt a feliratuk is sugallja, az „ECO friendly” vonalat képviselik. Ezekre a termékekre a vásárló saját brandet, logót nyomhat vagy ragaszthat, és ezzel máris személyre tudja szabni azokat” – közölte.
A street food csatornát is igyekeznek kiszolgálni, ehhez kínáló tálcákat és az ezekbe illő tálca betétet is forgalmaznak, ami mind a két méretben kapható tálcájukkal használható. A hamburgeres dobozaik fehér és színes kivitelben érhetőek el, a hozzájuk kapcsolható hasábburgonyás dobozuk is népszerű termék.
Vannak papír szívószálaik is, amelyek a műanyag szívószálak kiszorulásával gyorsan teret hódítottak. A papírpoharak helyzete is erősödik, de véleménye szerint itt még a műanyag termékek forgalmazhatók ideig-óráig. Elviteles papírdobozaikra is megnőtt a kereslet, emiatt újabb termékfejlesztéseket indítottak el.
Igyekeznek a háztartások igényeit is szem előtt tartani: alufóliákat, frissen tartó fóliákat és sütőpapírokat értékesítenek. Egy nagyobb kategória a grilltermékek csoportja, amelyekkel az egyik nagy lánc grill szezonális termék-szortimentjére kiírt tendert a Tona által forgalmazott termékekkel nyerték meg. Ez összességében három országot és több mint 400 áruházi értékesítési pontot jelent a displayek számára, amelyek tartalmaznak papír, fa, alumínium és cukornád alapú termékeket is.
„A vásárlók ezeket a termékeket a szezon végeztével is megtalálhatják majd a polcokon, mivel a termékek a fenntarthatóság fontossága miatt egész évben a szortiment részét fogják képezni” – ígérte.
A termékek alapanyagait tekintve a papír a legfontosabb, de a fa és a cukornád/kukorica alapanyagok is egyre keresettebbek. Csillag Pál úgy véli, hogy az általuk forgalmazott termékek jó ár-érték arányt képviselnek a piacon, ezt bizonyítja azok polcokon elfoglalt pozíciója is. ‹‹

 

(CHEF&PINCÉR magazin 2022- február-márciusi szám)

Aktuális lapszám elérhető ITT: