Erre érdemes figyelni a karantén utáni időszakban.
A vendéglátóhelyek újranyitásakor kiemelt jelentősége van a jól megválasztott háttérzenének. A hazai dalszerzők közössége ehhez nyújt segítséget a Zenéveljobb.hu oldallal, ahol zeneipari szakemberek adnak tanácsot a háttérzene tudatos használatához.
Zenével jobb
Kutatások szerint a megfelelő zene 15 százalékkal növelheti az üzletekben eltöltött időt és 30 százalékkal növelheti az impulzív vásárlások számát. Tempóval is szabályozható az üzletmenet. Ha lassítunk, a vendégek több időt töltenek az az étteremben. Ha gyorsítunk, azzal egy sűrű ebédidőben lehet felpörgetni a rendelést és fogyasztást, ráadásul az alkalmazottak is gyorsabbak tempós háttérzene mellett.
Kell az ismerős élmény
A koronavírus-járvány miatti korlátozások feloldásával újra megteltek a vendéglátóhelyek teraszai.
A Zenéveljobb.hu szakértői most abban segítenek, mire érdemes figyelni a zenei repertoár összeállításánál. Az újranyitással a munkahelyi légkör részeként megszokott zene újra jól esik a dolgozóknak és segíti a visszatalálást. Felértékelődött a biztonság, a kiszámíthatóság, így a vendégeket most a felfedezés vágya helyett inkább az vezérli, hogy végre újra beülhessenek a törzshelyükre. Szeretnék a régi élményt kapni, ugyanazt a hangulatot megtapasztalni. Ezért egy ilyen törzsközönségre építő helyen nem érdemes drasztikusan belenyúlni a háttérzene stílusába.
Jöjjön a nyári hangulat!
Ugyanakkor az újranyitás lázában érdemes egy kicsit a nyári életérzésekhez igazodni. Bevett gyakorlat, hogy az igazi jó idő beköszöntével az üzletekben is vidám, élénk zene szól, hiszen ilyenkor nem igazán vágyunk melankolikus hangulatra. Ez nem jelent teljes stílusváltást, csak azt, hogy a mixből kivesszük a lassabb, nyugodtabb zenéket és bátrabban használjuk a gyors tempókat.
Tudatos zenelejátszás
Ma már Magyarországon is számos háttérzene-szolgáltató cég működik, de néhány fontos alapszabályt betartva mi magunk is jól alakíthatjuk ki a háttérzenei listákat.
• Alapok: Vegyük figyelembe, hogy
– milyen típusú üzletet vezetünk (étterem/szálláshely/ kereskedelmi üzlet),
– kik tartoznak a célcsoportunkba (életkor/tevékenység),
– mennyi időt töltenek nálunk (néhány perc/egy étkezésnyi idő/több óra),
– milyen hangulatot szeretnénk közvetíteni (vásárlásra ösztönzőt/diszkrét hátteret/felpörgetőt) a zenével?
• Célcsoport: Vállalkozásunk üzleti tervében már meghatároztuk a célcsoportot, szabjuk a zenei stílust is hozzájuk. Célszerű azt is felmérni, hogy a hét egyes napjain hogyan változik az ügyfelek összetétele, vagy akár egy napon belül mikor jönnek fiatalabbak, akiknek pörgősebb zenével lehet kedvezni, és mikor vannak többségben a családos vásárlók, akik nyugtatóbb dallamokra vágynak.
• Tempó: Zenei stílustól függetlenül tempóval is szabályozható az üzletmenet. Ha lassítunk, a vendégek több időt töltenek az az étteremben. Ha gyorsítunk, azzal például egy sűrű ebédidőben lehet felpörgetni a rendelést és fogyasztást.
• Hangerő: Nem az a cél, hogy a zene túlharsogjon minden beszélgetést, legfőbb funkciója a hangulat alakítása. Így válasszunk olyan dallamokat, amik akkor is jól érvényesülnek, ha nem tekerjük maximumra a hangerőt.
• Napszakok: Érdemes a napszakokhoz igazítani a zenét az üzletünkben, hiszen nem mindegy, hogy egy fárasztó munkanap után tér be valaki hozzánk, aki szívesen engedné el az összegyűlt stresszt egy jó zenére, vagy pedig reggel, amikor a többség általában a kiegyensúlyozott zenéket preferálja.
• Egységesség/egyediség: A szélsőséges zenei stílusok jól jöhetnek azok számára, akik speciális réteget kívánnak megszólítani. Amikor azonban nem erről van szó, próbáljuk meg a zenei listánkat egységesen, de nem egysíkúan kialakítani, így a vendégeink biztosan nem fogják megunni az üzletben szóló zenét. Segít változatossá tenni háttérzenét, ha ismert előadók kevésbé ismert dalait is beépítjük a lejátszási listába.
• A jogi oldal: A háttérzenéből profitáló vállalkozások (éttermek, kávézók, szállodák stb.) jogdíjat fizetnek az alkotóknak, így veszik ki részüket az új dalok létrehozásának költségeiből. A zene használatát önkéntesen jelenteni kell a dalszerzőket képviselő Artisjus Egyesületnek. Az Artisjus weboldalán (https://www.artisjus.hu) a megfelelő üzletjelleg kiválasztásával néhány kattintással nagyságrendileg kideríthető a fizetendő jogdíj mértéke.
• Háttérzenével kapcsolatos további tippekért érdemes ellátogatni a zeneveljobb.hu oldalra.
„A krízisben szintén súlyosan érintett zeneszerzők, előadók és kiadók szolidaritásként egy időre lemondtak a jogdíjaikról. A korlátozások feloldásával azt kérjük a vendéglátóhelyek üzemeltetőitől, hogy jelezzék felénk az Artisjus.hu honlapon keresztül a változásokat –például ha újra megnyitják belső vendégterüket vagy kerthelyiségüket, teraszukat, ahol zenét szolgáltatnak, de azt is, ha szüneteltetik a zeneszolgáltatást. A jogdíjak megfizetésével a hazai szerzőket és előadókat támogatják” – mondta el dr. Tóth Péter Benjamin, az Artisjus üzleti transzformációs igazgatója.
(x)