A Bács-Zöldért Zrt. Magyarország legnagyobb zöldség- és gyümölcstermelő vállalata. A cég célkitűzése, hogy a fogyasztókhoz kedvező áron, magas minőségű friss zöldséget és gyümölcsöt juttassanak el. A spárgaszezon kezdete alkalmából Bűdi Zsolt Attila, az egyik tulajdonos, vezérigazgató vezetett minket körbe a spárgaföldeken, és mesélt a frissen kibújó spárgáról.
A Bács-Zöldért Zrt. úgy tartja, hogy a spárga egészen különleges helyet foglal el a zöldségek között. A cég ma már 50 hektáron termeli a zöld és halványított spárgát, összesen hét fajtát. Itt található Magyarország legnagyobb egybefüggő spárgaültetvénye. Hollandiában veszik a szaporítóanyagot, onnan hozzák be az ott legújabb fajtákat.
A vállalat egyúttal Magyarország legnagyobb szilvatermelője is, 21 szilvafajtából összesen másfél millió kilogrammot termelnek évente. Gyümölcseikből ivólevet, lekvárt is készítenek, egyikben sincsen hozzáadott tartósítószer, és a legtöbb lekvárhoz cukrot sem adnak. A Bács-Zöldért által termesztett gyümölcsök, zöldségek, lekvárok a Kifli.hu online szupermarket kínálatában is megtalálhatóak.
Spárgából összesen hét fajtával dolgoznak. Termesztenek zöld és halványított spárgát is. Bűdi Zsolt Attila, az egyik tulajdonos, vezérigazgató elmesélte, hogy a tulajdonosi kör tíz évvel ezelőtt úgy döntött, hogy lemondanak a fóliasátras termesztésről, és átállnak a szabadföldes termelésre.
„Mi egy sokkal nehezebb utat választottunk, sokkal inkább ki vagyunk szolgáltatva az időjárásnak. Nagyon fontosnak tartjuk azonban, hogy a termék ne műtrágyalevet tartalmazzon, hanem a talajban található szerves anyagokat dolgozza fel, azokat kösse meg, és úgy alakuljanak ki azok a beltartalmi mutatók, amitől a gyümölcsnek íze, illata lesz” – indokolta.
Bűdi Zsolt Attila szavai szerint az ökológiai gazdálkodás irányába mennek, a lehető legkevesebb műanyagot, talajvédőszert alkalmazzák. Ez nem biogazdálkodást jelent, de nagyon közel áll hozzá. Ugyanakkor a legkorszerűbb fajtákkal dolgoznak, kutatóintézetektől kísérleti fajtákat is kapnak, amiket a Bács-Zöldért tesztel. Olyan kuriózumokat, amelyek máshol nincsenek.
„Azokat a fajtákat honosítottuk meg, amelyek az átlagtól messze jobbak, prémium fajtákat termelünk” – mondta.
Megfordult a trend
Azt mondja, a fogyasztói trend változóban van. Több a zöld spárgájuk, de fehéret is egyre nagyobb mennyiségben termesztenek.
„Húsz évvel ezelőtt még 90 százalékban fehér spárgát ettek az emberek, és csak 10 százalék volt a zöld. Ez a trend mára megfordult Németországban 70-30 arányban úgy, hogy 70 százalék a zöld, és 30 százalék a fehér” – mesélte.
Ezt felismerték a fajtakutatók, és most már sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a zöldspárga kutatására, nemesítésére.
„A spárgából már Magyarországon is főként a zöldet keresik a fogyasztók. Azzal sokkal könnyebb bánni, nem olyan kesernyés az íze, és nem kell pucolni. Ráadásul a szállítást is jobban bírja” – magyarázta.
A Bács-Zöldért szedd-magad akciót is rendszeresen biztosít, spárgából is. A fehér és a zöld spárgát ugyanolyan, kedvezményes áron szedhetik maguknak az emberek.
„Rendkívül jó beltartalmi értékekkel rendelkezik, vízhajtó, méregtelenítő hatású. Kúraszerűen fogyasztva a szív- és érrendszeri problémákkal küzdőknek is jót tesz. Nem csak kulináris élmény, hanem egészségi szempontból is hihetetlenül értékes növény. Nem véletlenül van ekkora kultusza tőlünk nyugatabbra” – sorolta.
Vacsora az aznap betakarított termésből
A szakember azt mondja, a spárga nem bírja azt a logisztikai utat, amit a multik rákényszerítenek. Még a hazai termék is körülbelül három nap alatt kerül ki a multiknál a boltok polcaira. Ezzel szemben a Kifli.hu rendszere lehetővé teszi a pár órás kiszállítást. A Bács-Zöldért spárgáit kora reggeltől szedik az emberek, a termést a feldolgozó üzem udvarán lemossák, lehűtik, csomagolják, és hat órán belül, délután már a Kiflinél van.
„Ezért a fogyasztók akár az aznap reggel leszedett spárgából rendelhetnek vacsorára, ami teljesen más élményt ad, mint a többnapos, import sárga” – közölte.
Ennek az az előnye szerinte, hogy a Kiflinél nem a pulton érik be a termés. A Bács pedig olyan volumenben képes szállítani a friss zöldséget, amire szükség van, nagyon frissen, nagyon rövid határidővel a szedést követően.
Az Auchanban, az Aldiban is jelen vannak, így Magyarországon gyakorlatilag bárki tud Zöldért spárgát vásárolni. Ráadásul egyedülálló módon teljesen azonos áron értékesítik a fehér és a zöld spárgát, pedig a fehér drágább szokott lenni.
A spárga növekedése rendkívül intenzív, ezért a szezon addig tart, amíg minden nap jó minőségű, zárt fejű spárgát lehet szedni. Ez itthon általában június közepéig, végégig lehetséges.
A Bács-Zöldértnél évente hektáronként 5 tonna körüli a termés, vagyis az 50 hektáron 250-300 tonna spárgát gyűjtenek be.
Utolsó pillanatig a talajban hagyják
Gabriel Makki, a Kifli.hu ügyvezető igazgatója elmondta, hogy körülbelül az online szupermarket magyarországi indulása óta dolgoznak együtt a Bács-Zöldért Zrt.-vel. Úgy gondolja, hogy egészen egyedi együttműködésről van szó, hiszen így valóban friss spárgát kapnak az emberek otthonra.
„Nekünk abból válogatnak, amit reggel begyűjtenek a földekről, így azt mi is nagyon frissen tudjuk szállítani a fogyasztóknak, akár még ugyanazon a napon” – fogalmazott.
Ez azt is jelenti, hogy a termést tovább hagyhatják a talajban, vagy a gyümölcsöket a fákon, így valóban megérik a termés. Ha hosszabb az ellátási lánc, akkor sokkal korábban kell betakarítani, mert a logisztika néhány napot vesz igénybe.
Szavai szerint a Kifli üzleti modellje pontosan arra épül, ahogyan a Bács-Zöldért dolgozik.
„Mi nem csak eladók vagyunk. Bennünk megbíznak az emberek, ránk bízzák a saját bevásárlásukat. Ahhoz, hogy ezt a lehető legmagasabb színvonalon végezhessük el, olyan partnerekre van szükségünk, mint Zsolt, akik nagyon hűek ahhoz, amiben hisznek. Nem a rövidebb utakat keresik. Arra figyelnek, hogy igazán jól végezzék a munkájukat, bármi is legyen az ára. Mi is ugyanezt keressük, ezért a beszállítóink kiválasztása az egyik legnehezebb folyamat” – magyarázta.
Spárgából a zöldség jellege szerint is szinte minden beszállítójuk magyar, de a Bács-Zöldért a legnagyobb termelőjük, és az első, friss spárgaszállítmány is mindig tőlük érkezik.
A tavasz szimbóluma
Gabriel Makki szerint a spárga azért is fontos, mert az a frissesség, a tavasz szimbóluma. Ez az első zöldség, ami megjelenik tavasszal, emellett egészséges is. Érzékeny növény, nem mindenki tudja megtermelni, és csak a megfelelő gondoskodással nőhet. Sőt, eladni is csak a megfelelő gondoskodás mellett lehet.
„Az olyan termesztők nélkül, mint Zsolt és a Bács, és az olyan kiskereskedők nélkül, mint a Kifli, nem tudnának friss spárgát enni a vásárlók. Ez a jelképe annak, ahogyan a friss élelmiszer a családok asztalára kerül. Mindezek mellett az egészséget is támogatja, és kulináris élményt jelent. Számomra a tavasz a spárgával kezdődik” – fogalmazott.
A Bács-Zöldért minden termékéből vesz a Kifli: lekvárt, gyümölcsöt, zöldséget.
„Ha tudják az emberek, hogy van valaki, aki ilyen részletekig odafigyel az ételek minőségére, és az egész üzleti működését arra teszi fel, hogy jó legyen a végeredmény, akkor azt értékelni fogják. Aki jól végzi a munkáját, azt a fogyasztók hűséggel jutalmazzák, ezért mi is mindig hűek vagyunk az értékeinkhez” – mondta.
Mivel a Bács-Zöldérttel való partnerségnek köszönhetően meg tudják szüntetni a felesleges ellátási láncot, levágva a felesleges költségeket, többen engedhetik meg maguknak a friss spárgát. Tapasztalataik szerint már várják a Kifli vásárlói is a spárga szezont, egyre többen keresik, hiszen az emberek szeretnek jót, minőségi ételt enni. Ez a legrövidebb ellátási lánc, így akár késői ebédre, vacsorára a Kifli vásárlói rendelhetnek abból a spárgából, amit aznap reggel szedtek le.