Két hétig tartott a VakVarjú étteremcsaládhoz tartozó egységekben a "#kikapcs mobil OFF - élmény ON" kampány, amelynek során az éttermekben ebédelő, vacsorázó családoknak kikapcsolt mobiltelefonokkal kellett étkeznie. Ha sikerült betartani a játékszabályokat, a családokkal érkező gyerekek menüje az étterem ajándéka. Semsei Rudolf, az étteremcsalád tulajdonosa mesélt az akcióról és annak tapasztalatairól.

Egy angol étteremlánc felmérése alapján minden ötödik szülő inkább a telefonját nyomogatja ahelyett, hogy beszélgetne ebéd közben. Ennek köszönhető, hogy éttermeikben elindították a mobilmentességre ösztönző programot. Magyarországon sem jobb a helyzet: egy hazai kutatás szerint ugyanis a megkérdezettek 75 százaléka evés közben is a telefonját nyomkodja, legyen szó akár ebédről, akár vacsoráról, még akkor is, ha társaságban van.

A "#kikapcs mobil OFF - élmény ON" mozgalom immár egy éve azon dolgozik Magyarországon, hogy széles körben tudatosítsa a családokban, nemcsak a gyerekeknek, hanem a felnőtteknek is oda kell figyelnünk arra, hogy ne szippantsa be őket teljesen az online jelenlét. Legyünk okos használói az okos eszközeinknek, és tudatosan szabályozzuk azt, hogy például étkezés közben ne digitális „kütyükkel” próbáljuk lekötni a kicsiket, illetve mi se a telefonunkat nyomogassuk, hanem egymás társaságában élvezzük az ételünket, ezáltal az életünket is - mondta Szántó Mónika, a mozgalom egyik életre hívója.

A "#kikapcs mobil OFF - élmény ON" mozgalomhoz Magyarországon fürdők, kulturális intézmények, különböző gyermekprogramok, vagy például a Csodák Palotája is csatlakozott, tehát egy viszonylag széles körben ismert kezdeményezésről van szó - mondta lapunknak Semsei Rudolf, a VakVarjú étteremcsalád tulajdonosa. A tavalyi londoni hasonló kampány sikere után a program hazai szervezői úgy gondolták, hogy egy magyarországi partnert is keresnek a kezdeményezéshez. A VakVarjú lánc profiljába tökéletesen illeszkedik a családbarát jelleg, ezért azonnal rábólintottak a kérésre - tette hozzá a tulajdonos.

„Nagyon sok család jár hozzánk ebédelni, vacsorázni, és ahogy az éttermekben járok, gyakran szembesülök azzal, hogy a szülők az egymással és a gyerekekkel való beszélgetés, törődés helyett a mobiljukba mélyednek. Jómagam négygyermekes apaként pontosan tudom, milyen fontos része a minőségi családi életnek a közös étkezés, ami nap mint nap lehetőséget ad, hogy kapcsolódjunk a szeretteinkhez. Azt vallom, ilyenkor vétek mobilozni, így hát nálunk otthon, az asztalnál nincs telefon. Ezért nem volt kérdéses, hogy azonnal csatlakozzunk a mozgalomhoz, és örülnénk neki, ha országszerte sok étterem követné a példánkat” – mondta Semsei Rudolf.

A program az öt VakVarjú étterem mindegyikében két héten át zajlott február elején, de az a hosszútávú cél, hogy minél többen csatlakozzanak országosan is a mozgalomhoz. Az étteremcsalád azt vállalta, hogy ha az éttermeikbe érkező családok minden tagja kikapcsolt állapotban beteszi a mobiltelefonját egy erre a célra kialakított dobozba, akkor a gyerekek menüje az étterem ajándéka.. A részvételhez előzetes telefonos, vagy online asztalfoglalásra volt szükség és az érdeklődőknek előre kellett jelezniük, hogy szeretnének részt venni a #kikapcs kampányban. Ha véletlenül az étkezés közben megszólalt az egyik, dobozba helyezett telefon, a család kiesett a játékból. Erre egyébként nem volt példa az akció időtartama alatt.

VakvarjuCsonakhaz

Mindenki jól járt

A tulajdonos elmondta, hogy a kezdeményezés tökéletesen win-win szituáció volt. Egyfelől a mozgalom egy olyan étteremcsaládot szeretett volna maga mellé állítani, amelyik ismert Budapesten és jelentős vendégkörrel is rendelkezik. Az étteremcsalád célja a részvétellel és a széles körű kampánnyal amellett, hogy a saját maga népszerűsítése, szerették volna, a családos vendégek figyelmét felhívni az okos eszközök okosabb használatára. Semsei Rudolf szerint érdekes tapasztalat volt, hogy az akcióval nem elsősorban új vendégeket szereztek, hanem inkább a meglévő vendégkör lojalitása nőtt és a törzsvendégek álltak a program mellé. Az akció fogadtatása ennek ellenére az új vendégek körében is kedvező volt, sőt szép számmal érkeztek olyan új vendégek is, akik éppen az akció miatt tértek be először a VakVarjú éttermek egyikébe - tette hozzá.

Lesz még hasonló

A kampány sikere és a figyelemfelkeltés érdekében fontos volt, hogy az akció először csak egy bizonyos ideig tartson, ezért döntött úgy az étteremcsalád vezetése, hogy az első akció kéthetes lesz. Fontos volt, hogy a média felfigyeljen a programra és maguk az emberek is népszerűsítsék azt saját baráti körükben, vagy családtagjaik között. Az étterem hosszú távú célja, - a brand erősítése mellett - hogy a vendégek vigyék haza a programot a saját vacsoraasztaluk mellé és ne csak az étterembe kapcsolják ki telefonjaikat az étkezés időtartamára, hanem próbálják ki ugyanezt egy otthoni vasárnapi ebéd alatt is.

Az akciót eredetileg egyhetesre tervezte az étteremcsalád, de a nagy érdeklődésre való tekintettel egy további héttel meghosszabbították. Semsei Rudolf elmondta: a közeljövőben ugyan nem lesz hasonló lépés, de őszre terveznek egy újabb akciót, illetve a nyár folyamán szeretnének más módon is kapcsolódni a kezdeményezéshez. Ez utóbbi valószínűleg a Kopaszi-gáton a VakVarjú Beach Bisztróval kapcsolatos lesz egyébként. Az akcióktól függetlenül az étteremcsalád hosszú távon szeretné meghonosítani a mobilmentes étkezés kultúráját.

 

(Chef&Pincér magazin - 2019 február)