A Mintel cég vizsgálatai azt mutatják, hogy a vegán életmód trendje új termékek bevezetését igényelte a gasztronómiában és a kereskedelmi üzletláncokban. Ezek nem csak a hús- és tejtermékekkel szemben jelentenek alternatívát, hanem teljes jogú és komplex növényi eredetű ételek.

2018-ban Nagy-Britannia a vegetáriánus világ fővárosává vált – olyan ország, ahol a legtöbb új vegán terméket hozták forgalomba, megelőzve Németországot, amely korábban vezetett e téren. A Mintel kimutatta, hogy a Nagy-Britanniában 2018-ban forgalomba hozott új termékek 16%-a kapott vegán tanúsítványt, vagy csak egyszerűen nem tartalmazott semmilyen állati eredetű összetevőt. Növekszik azoknak a fogyasztóknak a száma, akik hús nélküli opciót keresnek, amit etikusabbnak és egészségesebbnek tartanak. A Waitrose brit üzletlánc megbízásából készült elemzés szerint a britek egy harmada abbahagyta vagy korlátozta a hús fogyasztását. A vegán életmódról szóló információkat a közösségi médiák propagálják – különösen a fiatal fogyasztók között, akik számára ez megfelelő identitásuk és világnézetük szempontjából.
A vegán innovációnak fontos inspirációs forrása a gasztronómiai és szállodai szolgáltatások szektora. Az otthontól távoli térben a konyhafőnökök és éttermek számára kihívást jelent, hogy megismételjék a hús- és tejtermék nélküli táplálék nyújtotta elégedettség szintjét. Ha valaki házon kívül egy finom vegán ételt eszik, arra törekszik, hogy ugyanolyat készítsen otthon.
A kereskedelmi üzletláncok erre a trendre úgy reagáltak, hogy a vegán termékeket a polcokon előtérbe helyezik. De ezek már nem csak egyszerű alternatívái a hal-, hús- és tejtermékeknek, hanem a zöldségből készült ételek, és más növényi eredetű termékek különböző – néha innovatív – változatai.
A vegán életmód felszabadította a fogyasztók kreativitását is. Már nem csak azt várják, hogy készételeket vásárolhassanak, hanem olyan termékeket is, amelyek lehetővé teszik, hogy saját „valóban izgalmas” vegetáriánus ételeket főzhessenek otthon.