Ralf WenzelA foodpanda 2014. december 17-én jelentette be, hogy partnerségre lép a hazai ételrendelés és kiszállítás vezetőjével, a NetPincérrel.
A felvásárlási üzletnek köszönhetően a NetPincér és a foodpanda Magyarországon már több mint 550 étteremmel áll kapcsolatban. Az akvizíció kapcsán Ralf Wenzellel, a foodpanda csoport társalapítójával, vezérigazgatójával készítettünk interjút.

- Mi volt a stratégiájuk a 2012-ben induló nemzetközi terjeszkedésnél?

- Az első két évben, a Foodpanda 2012-es szingapúri megalapítása után, gyorsan sikerült terjeszkednünk számos, számunkra üzletileg nagyon izgalmas országban. Így ma már a világ 41 országában kínálunk online ételrendelési szolgáltatást.  

A folyamatos fejlődés és a nemzetközi jelenlétünk kibővítése érdekében úgy határoztunk, hogy az organikus növekedésünket az adott piacokon jelenleg is jól működő, tapasztalt cégek megvásárlásával egészítjük ki. Ezek a cégek helyi szinten magas szintű szaktudással, szakértelemmel, és széleskörű tapasztalattal rendelkeznek, akiktől mi magunk is nagyon sokat tanulhattunk - tanulhatunk. A NetPincér volt az egyik, amely cégről úgy véltük, hogy kiváló üzleti tapasztalatuk és ügyfélszolgálati rendszerük alapján sokat tudnak majd hozzátenni a csapatunkhoz. Fő stratégiánk fókuszában továbbra is a szerves növekedés áll, valamint, hogy az éttermek számát, sokszínűségét és szolgáltatásainkat tekintve is kimagaslóak legyünk a piacon. Ez az, amiért a vendégeink mellettünk döntenek, visszatérnek hozzánk, sőt másoknak is ajánlanak minket.

- Mi a különbség a hellofood és a foodpanda rendszere között?

- A foodpanda és a hellofood ugyanaz a cég. Amikor elkezdtük ezt az üzletet, úgy döntöttünk, hogy a különböző régiókban más-más márkanevet fogunk használni. A pandát Ázsiában indítottuk, majd Európára is kiterjesztettük. Latin-Amerikában, a Közel-Keleten és Afrikában viszont a hellofood márkanév alatt működünk. Mindemellett a Foodpanda a következő márkákat foglalja magába: Donesi, Pauza, Delivery Club, TastyKhana, Just Eat India, Entrega Delivery, Koziness, Food by Phone, Food Runner és EatOye.

 - Melyik országban generálják a legnagyobb forgalmat?

- Nyilvánvaló, hogy a nagyobb népességű országokban, mint India, Oroszország, Mexikó vagy Brazília, kiemelten sok rendelést kapunk. Azonban fontos hangsúlyozni, hogy a kisebb populáció ellenére a mi szempontunkból Magyarország is egy meglehetősen nagy országnak számít azáltal, hogy itt már valódi kultúrája van az ételkiszállításnak. Sok más országgal összehasonlítva elmondhatjuk, hogy a magyarok többet rendelnek.

- Milyen további fejlesztéseket terveznek Magyarországon? Lesznek-e újabb alkalmazások a Netpincérrel?

- A vendégeinknek, valamint a partneréttermeinknek szóló ajánlatainkat is folyamatosan fejlesztjük. Beleértve az éttermeknek nyújtott marketing szolgáltatások bővítését, fejlesztését, ami még több rendelést és jelentős többletforgalmat generál majd a partneréttermeinknél. Mindemellett annak érdekében, hogy még pontosabb képet kaphassanak a vendégeik ételrendelési szokásairól, elvárásairól, részletes adatbázisokkal és a rendelési szokásokra vonatkozó elemzésekkel is támogatjuk őket.

A fogyasztók számára pedig, sok más újdonság mellett új mobil applikációt indítunk, amelyet néhány héten belül be is vezetünk. Ahogy azt más piacokon már tapasztaltuk, a fogyasztók kedvelik a mobil alkalmazásokat, hiszen ezek révén még egyszerűbbé és kényelmesebbé válik az ételrendelés. Ezt szeretnénk biztosítani a magyar fogyasztóinknak is.

- Miért tartották meg a Netpincér nevet?

- A Netpincér egyike a világ legrégebbi ételkiszolgáló cégeinek. Ez a csapat egy olyan nagyszerű terméket hozott létre, ami rendkívüli fogyasztói elégedettséget produkált. A márka 1999-es indulása óta nagy fejlődésen ment keresztül, ismert és kedvelt márkává vált a fogyasztók szemében. Nagyra értékeljük, amit eddig elértek és nagyon szeretnénk, ha megmaradna ez a helyi kötődés. Általánosságban elmondhatom, hogy a helyi márkanevek használata igen fontos számunkra, és bár van egy globális stratégiánk, de mindig arra törekszünk, hogy igazodjunk a helyi igényekhez, és elvárásokhoz, és ezekhez igazodva valósítsuk meg azt.

- Miért olyan fontos a közép-kelet-európai régió az üzleti stratégiájukban? Miért kiemelkedő a magyar piac a foodpandának?

- Kelet-Európa és Magyarország nemcsak ételekkel, étkezéssel kapcsolatos régi nagy hagyományokkal rendelkezik, hanem már az ételrendelésnek is kialakult egy igazi kultúrája. Az a tény, hogy a Netpincér világszerte az elsők között volt az ételkiszállítás szolgáltatás kialakításában, szintén ezt mutatja. Az offline rendelésről az online rendelésre való átállás nemcsak gyorsabb, de már előrébb is tart, mint más régiókban. Továbbá a régió lakói érdeklődnek a különböző konyhák ajánlatai iránt és mindig szeretnének valami újat kipróbálni, ami Magyarországot és Közép-Kelet-Európát az egyik legizgalmasabb területté teszi számunkra.

- Számos hasonló online szolgáltatás versenyezteti a rendszerében jelen lévő vállalkozásokat. Önök terveznek-e éttermek közti helyi vagy nemzetközi megmérettetést a jövőben?

- Folyamatosan értékeljük a legjobb éttermeket a fogyasztói értékelések és visszajelzések alapján, és tervezzük egy díj bevezetését is, mint ahogy például a TripAdvisor csinálja. A jövőben nekünk is lesz egy világméretű listánk a legjobb kiszállítási értékelést kapott éttermeinkről.

Ázsia után Közép-Kelet-Európa

A foodpanda két éves diadalútja során 41 országban tette elérhetővé szolgáltatását. A cég olyan platformot teremtett, amely az éttermek számára lehetővé teszi, hogy jelen legyenek online és mobil környezetben egyaránt, biztosítva számukra a folyamatosan változó internetes technológiákat. A foodpanda és a hellofood nyújtotta online szolgáltatás sokoldalú ételkínálatot tár a fogyasztók elé, amelyből az online felületen keresztül, vagy mobiltelefonos applikáció segítségével is megrendelhetik ételeiket több mint 30 000 étteremből. A vásárlók a továbbiakban is a Netpincér oldaláról megrendelhetik kedvenc ételeiket. Ez az átfogó online platform az éttermek számára hozzájárul a kiszállításból származó bevételek növeléséhez, ráadásul lehetővé teszi, hogy folyamatosan jelen legyenek az online és mobil környezetben.
A berlini székhelyű cég a régióban jelen van Donesi néven Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában és Montenegróban, valamint Pauza néven Horvátországban is, szintén megtartva a helyi brandeket.

 

 

A Rocket Internet és a riválisok

Az internetes inkubátorok, így a Rocket Internet is általában kezdő tőkével támogatja az induló online vállalkozásokat, átsegíti őket a kezdeti nehézségeken és igyekszik a lehető legrövidebb idő alatt működőképessé és ütőképessé tenni a vállalkozásokat. Ebből a célból gyakran ültet át az Egyesült Államokban már sikeresen működő üzleti modelleket más célországokba. A foodpanda is a Rocket Internet 20 millió dolláros támogatásával indult. A kereskedelmi csoport februárban online ételrendelő cégek felvásárlásba fogott: több száz millió dollárt fektetett egyrészt a Delivery Hero (a foodpanda egyik riválisa) online rendelési oldal vállalkozásába, - így 30 százalékos részesedét szerezve - valamint megvásárolt hét másik ételszállító céget Ázsiában, - szintén riválisok a Just Eat és a Food Runner leányvállalatait – valamint befektetett Olaszországban és Spanyolországban is.

Online ételrendelés: növekvő ágazat

Az online ételrendelés és azokkal együtt a weboldalak egyre népszerűbbek, és gyors ütemben fejlődik a növekvő internet és okostelefon penetrációnak köszönhetően. Nem kivétel ez alól az öreg kontinens sem. Az online szolgáltatási forma egyre több étteremmel, jobb és kényelmesebb rendelési módokkal, alkalmazásokkal és fizetési feltételekkel bír. Az online ételrendelést szinte egyáltalán nem érintette a válság, hiszen a szűkösebb időkben az emberek jobban megnézik, hogy mire is költik a pénzüket, ehhez pedig az online felületek precíz összehasonlítást adnak, fokozva a kommentekkel és értékelésekkel, szemben a hagyományos, offline telefonos rendelésekkel. Az igazi érdekessége a dolognak, hogy a fő versenytársa azonban továbbra is a telefon maradt, mint a legelterjedtebb módszer. Az Index információi szerint a Netpincérnek itthon, 2013 januárjában nagyjából 173 ezer rendelése volt, 2014 decemberében pedig már csaknem 229 ezer rendelés futott be, ami bő harmincszázalékos növekedés nagyjából egy év alatt. De nem csupán az online ételrendelés, hanem az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások, mint például az online étterem-ajánló oldalak is magasan közkedveltek. A foodpanda legfőbb partnere ebben a tekintetben a hongkongi alapítású Openrice. Az eredeti 1999-es kínai nyelvű alapítás után, az egyre növekvő kereslet miatt hamarosan angol nyelvű verziót is készítettek. A népszerű ajánló oldalnak 2012-ben 40.000 felvett étterme és 530.000 regisztrált felhasználója volt.

(Chef&Pincér szaklap - 2015. február-március)          Schäffer Dániel