Hogy mi történik, ha találkozik egy profi vendéglátós, egy szakavatott programozó és egy rátermett értékesítési szakember, akik hasonlóan motiváltak egy nemes cél érdekében?  Nagy Dávid, a budapesti Kaffeine és Tamp & Pull kávézók atyja egy törzsvásárlói rendszer bevezetésén morfondírozott, mikor embereire lelt Bakos Kriszta és Szilágyi András személyében, akikkel kis idő elteltével meg is alkották a szóban forgó szisztémát, csak épp az átlagostól jócskán elrugaszkodott köntösbe bújtatva: egy egyedülálló, furmányos tulajdonságokkal felvértezett műanyag pohár formájában. A nagy dobásról – vagyis a CleverCupról – Krisztával és Andrással beszélgettünk.

Na de miért is okos a CleverCup, mivel vívta ki magának az elnevezést és miért maximálisan méltó annak használatára?

Szilágyi András: A CleverCup egy koncepció, ami egy kézzelfogható műanyag bögréből és egy megfoghatatlan, ámde annál intelligensebb szoftverből áll, a kettő nem szétválasztható. Külön-külön a pohárnak és a szoftvernek is vannak érdekességei és egyedülállóságai, de a kettő együttállása a nagy varázslat. A bögréről annyit kell tudni, hogy ez egy ötös kategóriájú környezetbarát műanyagból készült zárható pohár: teljes mértékben újrahasznosítható, ha véletlenül a szelektív hulladékgyűjtőben végezné, bár egyáltalán nem oda való. Mindemellett BPA-mentes, mosogatógépbe, mikrohullámú sütőbe és fagyasztóba egyaránt helyezhető, így sem oldódik belőle ki semmilyen káros anyag. A teteje csavaros, amin van egy tömítőgyűrűvel ellátott elhúzható csőr, ez meggátolja, hogy a benne lévő folyadék nem kívánt helyekre távozzon a csészéből. Krisztának köszönhetően tizenháromféle hangulatos és divatos színkombinációban öltött testet.

Bakos Kriszta: Ez önmagában lehetne egy szimpla plasztik­ibrik is, de van valami plusz, amit rajtunk kívül soha nem csinált még senki bögrével: valószínűsíthetően világelsők vagyunk abban, hogy okosgyűrűt applikáltunk egy műanyag pohárra, ezáltal a lehetőségek szinte kimeríthetetlen palettájával felruházva egy pofonegyszerű használati tárgyat. A pohár innentől okos, egy minden hájjal megkent szoftver és egy QR-kód segítségével hasonul a vendéglátóhelyhez, ahonnan származik, illetve a gazdájához is.

Mi hívta életre a furfangos megoldást?

Sz. A.: Mindhárman nagyon fontosnak tartjuk a környezetvédelmet, a koncepciónk tulajdonképpen erről szól. Vannak más vállalkozásaink, amiben már ezelőtt kiteljesedhettünk, ebben a projektben most türelmesek vagyunk és abszolút nem az az egyéni érdekünk, hogy gyorsan pénzhez jussunk és mihamarabb meggazdagodjunk, hanem inkább a társadalmi felelősségvállalás, tehát az, hogy előtérbe helyezzünk például környezetvédelmi szempontokat. Amikor másfél évvel ezelőtt összefésültük hármunk gondolatait, még nem is tudtuk, hogy 2021-től az unió betiltja majd az egyszer használatos műanyagokat, csak mindannyian éreztük annak súlyát, hogy nagyon sok hulladék képződik általunk a földön, többek között az eldobható műanyag szemetek által, és nincs elegendő alternatív megoldás.
A mi területünk, amire a CleverCuppal próbálunk megoldást kínálni, csak egy probléma a sok közül, de legalább a dilemma egy szeletére egy gyorsan elsajátítható, a mindennapokba gördülékenyen beépíthető, praktikus és kézzelfogható alternatívát nyújtunk egy örökéletű vagy sokszor használatos, esetleg visszaváltható pohár formájában.

B. K.: Persze mi nem most kezdtük ezt a műfajt: a CleverCup koncepciója ugyan csak másfél éve kezdődött és két hónapja működik Budapesten – a szemfülesebbek már látják az utcán használatban lévő poharakat –, de mindannyiunk mögött hosszú évek tapasztalata áll a saját területén, így tudtunk ilyen gyorsan reagálni egymás ötleteire.
Szoftveroldalról óriási, több százezer felhasználó tapasztalathalmaza áll mögöttünk, így tudjuk, hogyan kell ezt jól csinálni és hogyan lehet kihozni belőle a legtöbbet (Kriszta és András 10 éve munkatársak a Netlient Kft. berkein belül, aminek keretein belül törzsvásárlói rendszerekkel foglalkoznak – a szerk.). Amikor Dávid megkeresett, hogy a kávézóiba szeretne valamilyen törzsvásárlói rendszert, pont itt, ebben a Tamp & Pull kávézóban ültünk le beszélgetni a lehetőségekről. Dávidot nagyon izgatta már akkor, hogy a papírpoharak és az eldobható – de nem eldobandó – műanyag eszközök használatával mennyi hulladékot termel a kávézóhálózata, szeretett volna erre is megoldást találni, amire válaszként elindult az ötletgyár.

Milyen előnyei vannak a CleverCupnak vendéglátói és fogyasztói szempontból? Edukációt is vállaltok?

B. K.: Hogyne! Nemcsak a pohárkoncepciót adjuk, hanem tanácsot is abban, hogyan kell jól csinálni, segítünk partnereinknek abban, hogy minden vendéglátóhelynek kialakulhasson a saját, egyedi rendszere. Ebben a GDPR-adatvédelem is benne van, ami nagyon fontos, hiszen a kérdéskört érintő információhalmazban nagyon el lehet veszni, sokszor övezi ezt tanácstalanság, mi viszont saját jogásszal, adatvédelmi specialistával rendelkezünk, ezen túl pedig marketingtanácsadást is tudunk biztosítani. Rendelkezünk oktató kollégával is – akit mentornak hívunk –, az ő feladata, hogy szerződéskötés után elkezdje az edukációs folyamatot, megkezdje a használatában a segítségnyújtást, oktassa a rendszer használatát és utókövesse, hogy a felhasználó megfelelően használja-e, illetve ha szükséges, további tanácsokat ad, segítséget nyújt. Helyszíni és online oktatást is vállalunk, de a rendszer egyáltalán nem bonyolult, könnyen megtanulható: a tulajdonosok, az üzletvezetők és a személyzet is pillanatok alatt el szokta sajátítani a csínját-bínját.

Sz. A.: A szoftver agyát elrejtettük, a végeredmény intuitív, kevés gombot kell nyomni, illetve a szakmában nagyon sok a fiatal, ők könnyedén váltanak. Egy-egy tranzakció vagy tevékenység elvégzése úgy 10 másodperc. Nincs óriási beruházási költség, gyakorlatilag 0 Ft-tal el tud indulni a szolgáltatás, nem kell installálni semmit, egy – már meglévő – eszköz és böngésző elegendő a futtatásához, nem kell külön kütyü a leolvasáshoz, hiszen a QR-kód csak kamerát használ. Nincs olyan terület, amiben ne tudnánk segíteni, amire ne tudnánk azonnal reagálni.
Az előnyeit illetően beszélhetünk a virtuális egyenlegvezetésről az adott elfogadóhelyen, tehát lehet rá pénzt feltölteni. A pohár regisztrálható, kuponok, „ajándékkártya”, ingyen kávé és egyéb promóciós motiválómegoldások, sokféle pontbeváltási rendszer rejlik benne. Folytatom a sort: cappuccinobérlet, presszóbérlet, teabérlet, hogy tetszik? Statisztikák, elemzések, infógrafikák, hogy jobban megismerjük a vásárlókat, erre is alkalmas. Ez a profilozás kissé ijesztő lehet fogyasztói szempontból, de nem kell tőle félni, hiszen csak annyi a célja, hogy a vendéglátóhely minél inkább megismerje a vevőt, ezzel olyan testreszabott szolgáltatást nyújtva a számára, amit tényleg szeretne. Ha valaki csak teázásra használja a bögrét és a rendszert, nem kap kávékupont, mert úgysem fogja lefogyasztani, ilyen egyszerű. Az egyénről megjegyzett információk csak abban vannak a segítségünkre, hogy minél személyre szabottabb lehessen a kiszolgálás, minél bensőséges kapcsolat alakulhasson ki a fogyasztó és a vendéglátóhely között.
Profilszintű felhasználókövetésre is van lehetőség, például figyelheti a fogyasztók születésnapját, névnapját. Ezek mindenki életében fontos napok, és ha még a poharuk is felköszöntik őket ezeken az ünnepeken, például egy ajándék kávéval, teával vagy desszerttel, az egy nagyon szerethető dolog. Természetesen úgy van kitalálva a program, hogy ne zavarja a felhasználót, csak kialakít egy finom kötődést a hely és a fogyasztói között. A mai rohanó világ egyik legnagyobb hibája az, hogy nem tudunk kellőképpen figyelni egymásra, pedig a figyelem nagyon értékes dolog, ennek ellenére, ha egy poháron és a mögötte álló intelligens rendszeren keresztül ehhez hozzá tudunk tenni és oda tudunk figyelni, hogy személyes figyelemben részesítsük a vendégeinket, akkor miért ne tennénk?

Olcsó, drága? Mi az ára?

B. K.: Adhatnánk drágábban is, de nem éri meg, a célunk az, hogy minden partner ráüljön erre a hullámra, hogy olcsón tartsuk a poharat. Nekünk magán a poháron elenyésző hasznunk van, az elsődleges érdekünk a szoftver, tehát azért szorítottuk le ennyire az árát, hogy tényleg minél nagyobb teret nyerhessen, minél jobban elterjedhessen: bruttó 500 Ft-ért adjuk a vendéglátóhelyeknek. Ez nagyjából két szelet csoki ára. A továbbértékesítési árat mi háttércégként nem tehetjük stabillá, hiszen az üzlet egyéni döntése, hogy mit és mennyiért forgalmaz, de javasolni tudjuk, sőt hangsúlyozzuk, hogy a koncepció egyik lényege, hogy olcsón tartsuk a poharat, ettől működik jól a rendszer.

Mik az aktuális kihívások, rövid és hosszú távú tervek, célok?

B. K.: Nincs könnyű dolgunk, mert szerencsére ránk szakadt egy óriási érdeklődés, amiben lubickolunk, de mindeközben izgulunk azon, hogy minél gyorsabban tudjuk kiszolgálni az érdeklődőket. Abban látjuk a megoldást, hogy ezt nem nekünk kell csinálni, hanem ezt a koncepciót el kell terjeszteni minél szélesebb körben. A fő feladatunk az, hogy a CleverCupot a világon mindenhol megismerjék. Magyarországon is, nyilván ez a saját területünk, a bétateszt vagy boszorkánykonyha, hívjuk akárhogy is, de itt a saját bőrünkön tapasztalhatjuk a dolgot, ezért is ápolunk személyes kapcsolatot a partnereinkkel.
Rengeteg nemzetközi megkeresés érkezik hozzánk külföldről is, többek közt éppen Romániából, Ausztriából, Kaliforniából, Új-Zélandról, Ázsiából és Izraelből is, ezek tekintetében tárgyalásos szakaszban vagyunk, egy-két hónapon belül szerződni fogunk velük. Jövő héten lesz egy találkozónk egy céggel, akik csak kávéautomatákban érdekeltek. Vizsgáljuk a lehetőségeinket, hogyan lehetne a két dolgot egyesíteni, ez is érdekes kihívásnak tűnik.
Sz. A.: És nagyon nehéz megállnunk, hogy ne ezzel foglalkozzunk éjjel-nappal!

 

(CHEF&PINCÉR MAGAZIN - 2019 október)