A kávépiac szereplőit kérdeztük arról, hogy milyen termékportfóliót és szolgáltatásokat kínálnak a HORECA-szektornak.

Egyre nagyobb az igény a minőségi kávékészítményekre és a kávékülönlegességekre, de különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben fontos szempontot jelent az ár-érték arány a vásárlói döntésekben.

Sok múlik már azon, hogy egy vendéglátóegység milyen kávét kínál, ezért kiemelt jelentőséggel bír, hogy az üzlet milyen berendezést választ, és milyen kiegészítőket kínál a vendégeknek.

 

Stabil minőség, egyedi megoldások

 A Caffé Diemme márka kizárólagos magyar importőre a Kika Kft., amelynek értékesítési vezetője, Gerőcs Árpád elmondta, hogy a Caffé Diemme 1927-óta üzemelő prémium, padovai kávépörkölő, akik évente mintegy kétmillió kilogramm kávét pörkölnek és értékesítenek a világ közel 30 országában.

„Szemeskávé, pod és kapszula kínálatunk minden igényt kielégít, mind ízvilág, mind pedig Arabica/Robusta összetétel szempontjából. Hétféle blendet kínálunk a szemes kávék közül, amelyeknél a hamisítatlan olasz ízlésvilág visszaköszön még a legfiatalosabb keverékben is. Egyesével csomagolt Nespresso kompatibilis kávékapszuláinkat az ízviláguk és a választék miatt nagyon szeretik, és a legmagasabb higiéniai szempontokat szem előtt tartó partnereink is előszeretettel használják akár rendezvényes, akár szállodaszobai bekészítésekhez” – sorolta. Felhívta a figyelmet arra, hogy idén a nagyobb szemeskávé volumenek esetében már egyedi csomagolásról is tárgyalhatnak partnereikkel.

„Így a vendéglátásban lévő hálózatok is stabil minőségű, prémium és teljesen egyedi megoldást kínálhatnak a vendégeiknek” – tette hozzá.

Úgy látják, hogy a fiatalabb generáció továbbra is a különlegességeket értékeli, és a 100% Arabica termékeket kedveli leginkább. Emellett egyre többen térnek vissza a tradicionális olasz ízvilághoz.

Elmondása szerint a vendéglátóhelyeknek a kávéforgalmazó kiválasztásakor az ár-érték arány, a minőség és a szolgáltatási háttér a legfontosabb. Ezért a Kika Kft. partnereivel hosszútávú, stabil partnerkapcsolatra törekednek.

„A képzésben és a szépen elkészített italokban hiszünk. Profi, többéves tapasztalattal bíró csapatunk képzést tart a személyzetnek helyszínen vagy az irodaházunkban kialakított kóstoló teremben. Ezen lehetőségek mellett még a Bols Mixer Akadémiával és a debreceni Koktél Műhely Mixeriskolával is közösen dolgozunk a képzéseken. Természetesen kávégép kihelyezésre is van lehetőség és a gépparkunkat saját szervizes kollégánk tartja karban” – közölte.

Kiegészítőként nyolcféle kiváló forró csokit, közel 70-féle Dilmah Teát és cukrokat, édesítőket, kávékekszet, kávépárnákat (podokat) és kapszulákat is megtalálhatnak az érdeklődők kínálatukban a termékek felszolgálását támogató eszközök mellett. Elérhető náluk BIO és Fair Trade minősítésű kávé is.

Gerőcs Árpád szerint a piaci körülmények jelenleg nem indokolják a kávé árának emelését.

 

Lebomló, komposztálható kapszulák

A Mokador Magyarország ügyvezetője, Németh Tibor kifejtette, hogy a faenzai Mokador ho.re.ca kávéira jellemző, hogy azok nedvességtartalma alacsonyabb, mint 2%, így az elkészített kávék normál adagolás esetén jóval intenzívebbek lesznek. A nagyüzemi reggeliztetésre elsősorban a ExtraCream és Brio fantázia nevű kávékat kínálják különböző mértékű Arabica tartalommal.

„Érdekesség továbbá, hogy a hazai piacukra az ExtraCream változatban van északi variáció is, ami 2 másodperccel tovább pörkölve jobban megfelel az ottani ízlésvilágnak. Alapvetően az olasz gyártó 1 és 3 kilogrammos kiszerelésű szemeskávét kínál, itthon mi kizárólag az 1 kilogrammos csomagolást részesítjük előnyben, az aromák megmaradása érdekében” – jegyezte meg. Elmesélte, hogy az idei trieszti fagylaltkiállításon mutatták be a speciality kategóriába eső Rwanda mosott Ukuri-t, az Ethiópiai Bochesa G2-t és a Brazil Capricornio Cold Soult, amely hamarosan a Mokador webshopjában is elérhető lesz.

„A nyitottság az olaszok részéről azt jelenti, hogy ez a speciality trend tovább fog erősödni” – magyarázta. A kedvelt termékek között említette a Mokador DIVA kapszulás kávéfőzőit. A kapszulák 7 gramm kávét tartalmaznak, ami a piacan lévő termékekhez képest 12-15%-kal több kávét jelent adagonként. A kapszulák teljesen lebomlóak, komposztálhatóak.

 „A különböző kávékeverékek mellett, 100% bio és területszelektált kávé is van, de a szortimentben megtalálható az olaszok által közkedvelt ginzeng és giandula (mogyorós) ital is. Legfrissebb termékünk a DIVA CHOCHO csokoládéital, amit a méltón híres Barry Callebaut csokoládégyárral együtt fejlesztettek ki” – hívta fel a figyelmet.

Németh Tibor véleménye szerint a kisebb kávéforgalmú helyekre sokkal praktikusabb megoldás egy kávépárnás vagy egy kapszulás rendszerrel egybekötött berendezés, mivel a vásárló konstans minőségű és mennyiségű termékhez jut.

„Igaz, hogy adagra vetítve az egy termék ára elsőre drágábbnak tűnik, de ha a karbantartási és energiaköltségeket is hozzávesszük, akkor már alacsonyabb kávéfogyás esetén ezek a költségek kiegyenlítődnek” – állapította meg.

Az ügyfelek oktatása, amely elsősorban a helyes napi karbantartási feladatok ellátását foglalja magában, a Mokadornál állandó, visszatérő feladat. A cég mobil megoldást is kínál azon ügyfeleknek, akik kitelepülésekkel terjeszkednének.

  

Tanácsadással, tapasztalatokkal is segítve

 A Platinum Cafe Kft. ügyvezetője, Csomor Csaba Attila elmondta, hogy cégük három szegmensben értékesít nagyobb részt szemes kávét, kisebb részben darált és instant kávékat, összességében 300 tonnát évente.

„Kizárólagosan olasz gyártók forgalmazójaként működünk”
– hangsúlyozta. Termékeikkel a vending és automatizált üzletágban, a lakossági kiskereskedelmi ágazatban, illetve a vendéglátó és szállodai szolgáltatás területén is megjelennek. Az utóbbi két kategóriában közvetve hálózati és webshopos partnereiken keresztül, közvetlenül pedig leszerződött partnereiknél jelennek meg.

Tapasztalataik szerint a kávéházak egyedi, speciality, vagy kézi pörkölésű, misztifikált kávékülönlegességeket keresnek.

„Fogyasztóik a különleges, egyedi kiszolgálásra és ízhatásra vágynak, jellemzően brand függőek. Elég széles fogyasztói réteget vonzanak ezek a készítmények, és a fair trade, illetve a környezettudatos vendégek is növekvő számban keresik őket” – mondta. Úgy fogalmazott, hogy a fogyasztók szokásai a kávézás terén is visszatükröződnek; a reklámok, filmek, sorozatok pedig erősen befolyásolják ezeket a szokásokat.

„A nyugati, ego-központú értékrend a különlegesség igényével ruházza fel ezt az iparágat is. Mint mindenben, gyors a változás az eszközök terén is, folyamatosan növelve az árakat, a kihelyezéssel kapcsolatos költségeket” – tette hozzá.

Azt látja, hogy a hazai piac régiónként változó, a vendégforgalom hektikus változása miatt nehezen kiszámítható. A Platinum Cafe ezért igyekszik minden fél részére előnyös ajánlatokkal előállni. Ehhez minden esetben figyelembe veszik a szolgáltatást igénylő meglévő eszközeit, erőforrásait is. Tanácsadással, tapasztalataikkal abban is segítik ügyfeleiket, hogy a realitás talaján maradjanak az elképzeléseik.

Azt vallják, hogy a megfelelő eszközök – automata, karos, reggeliztető gépek, kiegészítők – kihelyezésével, a fogyasztóbarát, de stabil profitot hozó kávé kiválasztásával érhetik el az üzletek a kívánt eredményt.

Ehhez mindenki maga választhat a neki leginkább megfelelő, olcsó, de önfenntartó, vagy drágább, de kényelmes megoldások között.

  

A szolgáltatások teljes skálája

 A Valdo Cafe Kft. tulajdonosa, Irsay Michael felhívta arra a figyelmet, hogy a cég a napokban ünnepli 30 éves jubileumát, és ez az egyetlen olyan magyar cég, amely saját fejlesztésű kávé- és italautomatákat gyárt és forgalmaz országszerte.

„A Valdo Cafe kínálatában számos asztali automata kávégép található, amelyek között mindenki megtalálhatja az igényeinek leginkább megfelelőt. A kávégépek mellett termékskálánk tartalmaz egészséges fehérje- és sportitalok készítésére alkalmas berendezéseket is, amelyek a fitnesz és egészségtudatos életmódot követők számára nyújtanak fantasztikus lehetőségeket” – jelentette ki.

Megjegyezte, hogy a Valdo Cafe nem csak a termékek széles választékával, hanem a professzionális, megbízható és gyors országos szervizhálózatával is kitűnik a piacon. Az ügyfelek számára biztosított rugalmas bérleti és vásárlási konstrukciók pedig lehetővé teszik, hogy mindenki megtalálja a számára legideálisabb megoldást. Kis kiszerelésben elérhető náluk a Single Origin kávé, amely a kávétermesztés terén különleges területekről származó, kiváló minőségű kávébabból készül. A különleges, Prémium Arabica DUO instant kávé kivételes ízével és minőségével garantáltan lenyűgözi a fogyasztókat. Szemes kávékeverékeik széles választéka gondosan összeválogatott kávébabból készül.

„Kínálatunkban megtalálhatóak az automata instant kávégépek mellett a szuperautomata kávéfőző gépek, amelyek a kávékészítés minden lépését elvégzik. A kezelő csak kiválasztja a kívánt italt, és a gép automatikusan elkészíti azt. A szuperautomata kávégépek gyorsak, könnyen használhatók, és lehetővé teszik a kávéspecialitások széles skálájának kínálását komolyabb szakértelem nélkül” – fejtette ki.

Fontosnak tartják, hogy a Valdo Cafe kínálatában a tradicionálisan kedvelt termékek elérhetőek legyenek, de igyekeznek folyamatosan megújulni.

„Cégünk 2023 tavaszán egy új szemes kávé keverékkel jelentkezik a piacon, amely a Profumato nevet viseli. A finom, már-már csokis ízt és a nyugodt aromát az Arabica és a Robusta kávészemek tökéletesen megalkotott keveréke adja” – közölte.

Közölte azt is, hogy a Valdo Cafe igyekszik a szolgáltatások teljes skáláját a lehető legmagasabb színvonalon felvonultatni. Az általuk forgalmazott kávék esetében idén már nem várható áremelés.

 

Kávétrendek 2023-ban

A Coffee Affection összesítette, hogy 2023-ban milyen trendek várhatóak a kávézásban.

 

Fiatalabbak a kávéfogyasztók

A Z-generáció tagjai nem feltétlenül a hagyományos kávékat fogyasztják, de szinte naponta járnak a kávézókba.

 Új főzési módszerek

A két legnépszerűbb új módszer manapság a hideg és a nitro főzés.

Személyre szabás

Idén egyre több ember akarja majd megválasztani a kávéjához az ízeket és kiegészítőket.

 Speciális italok és a kézműves kávé térhódítása

Várhatóan idén robbanásszerűen elterjed a helyi pörkölés. Ez a kézműves kávék népszerűsítését is támogatja.

 Növényi tejek

A legtöbb kávézó alternatív tejeket is kínál, például zab- és szójatejet, sőt, már burgonyatej is kapható.

Kávés édességek

A kávé ma már fagylaltban, édességekben, vagy a kevert italokban is megtalálható.

Fenntartható kávé

A Fair Trade és Rainforest Alliance tanúsítványok egyre népszerűbb szabványok.

 Több kiegészítő

A kávégépek mellett az ízesített szirupok, a nitro gépek és az elviteles dobozok is nagyobb szerepet kapnak.

Trendi kávézók

Az emberek családi méretű asztalokat, természetes megvilágítást és hangulatos légkört keresnek.

Kávékóstolók

Egyre több kávézó szervez olyan eseményt, ahol meg lehet kóstolni az újdonságokat.

 Vajas kávé

A trend követői azt állítják, hogy a vaj a kávéban erősebbé teszi a koffeint, és kihozza a természetes tápanyagokat.

 Egészségtudatos kávé

Egyes termékek, például a Purity Coffee készítményei, antioxidánsokat és más tápanyagokat tartalmaznak.

Kávéturizmus

Főleg az ezredfordulósok képesek a legjobb kávézók és kávéfarmok kedvéért utazni is.

Palackozott kávé

Mára a palackozott készítmények minősége sokat javult, ez a trend a kényelem miatt valószínűleg velünk marad.

Koji erjesztett kávé

Rajongói szerint az erjesztett kávé kevésbé erőteljes, és kisebb a savassága.

Minőségi keverékek

Az utóbbi időben a különböző eredetű kávébabokból kevert kávék is kezdenek teret hódítani.

 

Chef&PIncér magazin 2023 áprilisi szám:

AKTUÁLIS LAPSZÁMUNK ELÉRHETŐ ITT: