Kétségtelen, hogy rájár a rúd a hazai vendéglátás minden szegmensére. Ez alól a street food vonal sem kivétel. A nehézségek ellenére mégis sokan ebben látják azt a lehetőséget, amivel túl lehet élni az elkövetkezendő időszakot.

Hogy ennek mennyi a realitása, és milyen nehézségekkel küzd ez a szektor, Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület elnöke és a Food Truck Show főszervezője mondta el nekünk.

Étterem vs. street food
A vendéglátás két egymástól különváló, de mégis egy tőről fakadó tevékenységéről beszélünk. Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya. A hazai viszonylatban kialakult, fokozottan nehéz helyzetben azonban sokan gondolkodnak az egyszerűbb, költséghatékonyabb megoldásokon. Nem az alacsonyabb minőségről szól a dolog, inkább egy gazdaságilag fenntarthatóbb gasztronómiai lehetőségről. Vannak, akik már felismerték a street foodban rejlő potenciált, és már hosszú évek óta üzemeltetnek food truck-okat és olyanok is, akik most kezdik felfedezni ezt az üzleti lehetőséget.


›› A nyári szezon mennyire hozta meg a ti területeteken az elvárásokat?
– Abszolút jó szezont tudhatunk magunk mögött, bár hozott magával egy áremelkedést, ami a forgalmakon meglátszott. A standardok működnek, hiszen sokan a vendégek közül azért választják ezt a vendéglátást, mert nem kell annyi időt szánni rá, mint egy éttermi étkezésnél. Ezen kívül a rendezvényeken töretlen népszerűségnek örvend a street food.
Ha az eladott adagszámokat nézzük, összességében egy 10 százalékos emelkedéssel lehetett számolni.

›› Folyamatosan növekednek a kiadások a vendéglátásban. Hogyan érinti ez a street food szektort?
– Az egész ágazatnak óriási kihívásokkal kell szembenézni az utóbbi két évben. Drasztikusan megnőttek a munkaerő-, valamint az energiaárak. Arról nem beszélve, hogy ebben a műfajban az alapanyagot főleg kisüzemekből, őstermelőktől szerzik be, amelyek ára több mint száz százalékkal emelkedett. A piaci helyzet hatására 30-40%-kal nőttek az árak, aminek még koránt sincs vége. A korábbi években egy növekvő tendencia volt jellemző, ami zökkenőmentesen működött. Most sajnos nem így van. Mindeközben a haszonkulcs jelentősen csökkent.
A fogyasztási szokásokban komolyan érezhető a különbség. Ettől függetlenül a street food talpon maradt, sőt, egy olyan lehetőséggé vált, ami sokak számára megoldást jelenthet.

›› Mi a véleményed, lesznek még áremelések?
– Az biztos, hogy az energiát mindenkinek ki kell fizetni, ezért valószínűleg várható. Már most kimondható egy minimum 50 százalékos emelés alapanyagár, energiaköltség szintjén. Viszont ezt nem mondható el a produktumokról. Egyszerűen az emberek már elértek a maximumra, és teljesen irreális lenne további emeléseket eszközölni. Így egyértelmű, hogy a realizálható haszon látja kárát az egésznek.

›› A street food vonal meghatározó szereplői a food truckok. Nekik a legfontosabb időszak a rendezvényszezon. Hogyan lehet az év végén ezt pótolni?
– Ez így van, de szerencsére vannak téli vásárok, rendezvények, amik ugyanolyan jól tudnak működni, mint az úgynevezett szezonban. A másik, ami mostanában mérvadó, és egy erősödő szegmens, az a céges rendezvények. Sokan választják ezt a műfajt, hiszen egyrészt nincsnek szűk helyekre kényszerítve az emberek, teljesen kiszámítható, és megkaphatják ugyanazt a minőséget, mint egy étteremtől. Tehát a céges cateringben most nagyon sokat tudnak dolgozni a kocsik. A karácsonyi céges partik, vacsorák lebonyolítására szinte folyamatosan érkeznek a felkérések.

›› Azért lehet ez az előretörés, mert már a food truckok körében is roppant széles lett a kínálat?
– Nyugodtan kijelenthetem, ha valaki eljön egy Food Truck show-ra, sokkal színesebb választékkal fog találkozni, mint egy étterem étlapján. Mára különféle nemzetek ételeit kóstolhatjuk, nem beszélve arról, hogy több séf ételeit lehet kipróbálni. Megtalálhatóak a tradicionális ételek, a hamburger és a pizzák jó néhány verzióban, többféle BBQ, illetve az egzotikus ételek Ázsiából, Dél-Amerikából. Ezen kívül ott vannak a vegetáriánus és vegán kocsik, sőt már többfajta desszertes autó is rendelkezésre áll. Előreláthatólag a jövőben még több kínai, thai, indiai ételt kínáló food truck fog megjelenni, sőt még a polinéz konyha gyöngyszemeivel is lehet majd találkozni.

›› Kimondható, hogy a street food vonal a jövő gasztronómiájának fontos része?
– Én ezt immáron nyolc éve látom. Ezen a területen ár-érték arányban mindenképpen igényes ételekhez juthatnak hozzá a vendégek, vásárlók. 2014-ben tizenöt autóval indultunk, ami 2015-re már 50 lett, mára pedig már száz kocsi felett járunk. A szövetséggel folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél jobban működjön a rendszer. Követjük a jogszabályokat, figyeljük mitől lehet gördülékenyebb, egyszerűbb a működés.
Jövőre például a központi rendszerbe a mozgóárusokat is be fogják vonni. Figyelünk arra, hogyan lehet gazdaságosabban üzemeltetni és a tagjainknak erre javaslatokat tenni. Fontos, hogy egy autónak legyenek szünetmentes tápjai, ha van rá mód, szerelkezzenek fel napelemekkel, hiszen ez egyre elkerülhetetlenebbé fog válni.


›› Mi az, amit a fenntarthatóság szemszögéből tud tenni a szektor?
– Mi próbáljuk a tagjainkat arra sarkallni, hogy minél környezettudatosabban dolgozzanak. Ez a hulladék kezelésétől, az alapanyagok hatékonyabb felhasználásán át, egészen az eszközök és tisztítószerek használatáig terjed. Egy átgondoltabb rendszer minden szempontból előnyös.

›› Mit lehet prognosztizálni a következő évre?
– Az biztos, hogy rengeteg rendezvény lesz. Az ország minden területén megtalálhatóak lesznek a kocsik. Ami fontos a számunkra, azok az utcai „ingyenes” rendezvények, ahol nem kell az embereknek belépőjegyet venni, mégis megtalálhatják a számukra legmegfelelőbb gasztronómiai kínálatot általunk. Ezek mellett a nagy fesztiválok vendéglátásának kiszolgálásában egyre nagyobb sikereket érünk el.
Az egyszerűség a mi „fegyverünk”, nincs építkezés, nem kell faház, egyszerűen csak begurulnak a kocsik az adott helyszínre.

›› Azt lehet észrevenni, hogy a rendezvényeken kívül egyre több fix helyen is meg lehet találni a kocsikat, ez a tendencia fog növekedni?
– Ez igazából nem rajtunk múlik, hanem a városon, az adott hatóságokon és a lehetőségeken. Inkább magánterületeket tudunk kihasználni erre, de szerencsére egyre több helyen látnak minket szívesen, akár hosszú távon is.

›› A street food és a food truckok összefogása mellett fontos számotokra az edukáció és a jövő építése. Mi az, amivel próbáljátok ebbe az irányba terelgetni a vendéglátósokat?
– Természetesen ez is fontos, ezért létrehoztunk egy úgynevezett „próbakocsit”. Ezt oda tudjuk azoknak a helyeknek adni, akik még nem rendelkeznek sajáttal, de kipróbálnák magukat ezen a területen is. Így megtapasztalhatják, miből is áll a büfékocsizás, és ha kedvet kapnak rá, el tudnak indulni ezen az úton.
Természetesen mi mindenkinek segítünk, aki megkér minket, akár tanácsadással, akár technikai megoldásokkal. Szerencsére ettől a lehetőségtől elég jó lendületet kapott jó néhány kereskedő ebben az éven. ‹‹

 (CHEF&PINCÉR MAGAZIN 2022 november-decemberi szám)

Digitális lapszám elérhető ITT: