A nehéz helyzet ellenére a cukrászok nem csüggednek, folyamatosan keresik a megoldásokat a felmerülő problémákra, a kulcsszavuk pedig az optimalizálás.

KERESSÜK A LEHETŐSÉGEKET, AMIK MÉG NINCSENEK KIAKNÁZVA

 Pataki Ádám, a Pataki Cukrászda cukrászmestere szerint nem kérdés, hogy a klasszikus bejgli a szezon legkeresettebb süteménye. „Talán már gyerekkoromban is ez volt a legkelendőbb termék karácsonykor. Természetesen mellette minden évben vannak visszatérő termékeink. Ilyen idén a drezdai stollen kalács, ami fűszerekben gazdag, kandírozott gyümölcsökkel, mazsolával, pirított mandulával készül, sütés után pedig vajban van megáztatva és porcukorral megszórva. Egy igazi karácsonyi csemege. De ott vannak még az aprósütemények: a hókifli, a mézeskalács, ilyenkor a zserbó is nagyon kelendő és a flódnit is nagyon szeretik a vendégek” - sorolta.

Pataki Ádám nagyon kíváncsi, hogy az idei szezonban hogyan fog alakulni a forgalmuk, mennyiben fognak esetleg bejgli-darabszámban elmaradni a tavalyi évtől. „Azt gondolom, téves lenne azt nézni, hogy milyen árbevételt realizálunk az ünnepi időszakban, hiszen az elmúlt egy évben nem csak az alapanyagok ára, de a bérköltségek, illetve a rezsiköltségek is emelkedtek. Évek óta vezetek egy táblázatot, hogy melyik évben, melyik bejgliből pontosan mekkora mennyiséget készítettünk, ezeket tudom majd összehasonlítani” - mondta.

Jelen gazdasági helyzetet a cukrászmester a pandémiával hasonlította össze, ám az orosz-urkán háborús helyzetet még bizonytalanabbnak érzi, hiszen még annyira sem tudjuk, hogy meddig fog tartani, milyen gazdasági változást és eseményeket vonz még és pontosan mi a helyzet Európa többi részén. „Én abszolút egy optimista ember vagyok, és nyilván rengeteg olyan negatív tényező van, ami befolyásolja a működésünket, de mégis azt mondom, hogy ilyenkor is nézzük meg, mik azok a lehetőségek, amiket meg tudunk ragadni, amik még nincsenek kiaknázva! Ilyen például az online jelenlét és értékesítés. A közösségi médiában még számos lehetőség van, amivel lehetne élni és amik azért valljuk be, a mi szakmánkban még nincsenek kellőképpen kihasználva” - fogalmazott.

Az idei évre visszatekintve Pataki Ádám úgy gondolja, hogy összességében viszonylag jó évet zártak. „Ez az év nem arról szólt, hogy fejlődjünk és fejlesszünk, hanem hogy próbáljuk megtartani a munkatársi létszámot és a béreket, valamint a szállítókat időben ki tudjuk fizetni. Úgy gondolom, hogy azok a vállalkozók, vezetők, akik ezt az időszakot (a 2022-es évet és a 2023-as első félévet) jól veszik, nyugodtan megveregethetik majd a saját vállukat is” - mondta.

A cukrászat nagy energiaigényű iparág, így a rezsi emelésnél a cukrászmester is elkezdett azon gondolkozni, hogy hogyan tud spórolni, optimalizálni, kevesebb energiát felhasználni. „Ezt valljuk be őszintén, már eddig is - a rezsiárak emelkedése előtt is -  megtehettünk volna, de ugye milyen igaz a mondás, hogy amíg az embert nem szorítja a cipő, nem cseréli le. Most próbálunk egyrészt optimalizálni, a gáz kemence esetében úgy szervezni a termelést, hogy az minél kevesebb órát menjen, a hűtőkamrákkal viszont sajnos nem lehet mit tenni, azoknak 0-24-ben menniük kell. Másrészről megnézzük, hogy a termékkínálatunkban mik azok a termékek, amik nagyon energiaigényesek és esetleg lehet-e úgy optimalizálni, hogy olyan új, innovatív termékeket vezessünk be helyettük, amelyek kevesebb energiafelhasználást igényelnek. Gondolok itt a sütés nélküli termékekre, például az alternatív kekszalappal készülő sajttortára, ami ugyanúgy finom lesz, hiszen jó minőségű alapanyagokból fogjuk elkészíteni, csak kevesebb energia lesz szükséges az előállításához” - magyarázta.

  

„OPTIMALIZÁLTUK A GYÁRTÁSI ÉS SÜTÉSI FOLYAMATOKAT”

 „Picit bizonytalanul indultunk neki a szezonnak, hiszen érezhető, hogy gazdaságilag vannak problémák az országban. Magasabbak lettek a számlák, az infláció az egekben, így nem nagyon tudtuk mennyire hat ki a vásárlóerőre. A jelenlegi helyzet kihathat a céges ajándékokra és a magán vásárlásokra is, amelyek nagy részét teszik ki az év végi forgalmunknak. A szezon ilyenkor főként a csokoládéról szól, éjjel nappal csak gyártunk, gyártunk és gyártunk. Amit jelenleg érzünk, hogy a céges vásárlások visszafogottabbak, viszont a magán vásárlások közel hasonlóak a tavalyi évhez képest” - mondta Erdélyi Nóra, a Bonbonier Chocolate Kft. tulajdonosa.

 Erdélyi Nóra elmondta, hogy az idei évben sok minden történt velük, elindult egy rendezvény széria, egyre többen ismertek meg őket és egyre több lett a törzsvásárlójuk. „Ilyen szempontból sikeresnek értékelném az évet, azonban van egy másik szempont is, ami természetesen minket is érint. Az alapanyag áremelések és az energia árak jelentősen kihatnak ránk. Természetesen nálunk is jelentős áremelések voltak, azonban nem tudunk mindent ráterhelni a vásárlókra sem, mert nem akarjuk elveszíteni őket, így a profitunk kevesebb egy-egy terméken. A 2023-as évet nézve, várhatóan erősebb évet fogunk zárni, azonban az emelkedő kiadásaink végett nem mondható majd pénzügyileg sikeresebbnek. A munka mennyiség nő, viszont a profitunk csökken, alapvetően azért dolgozunk többet, hogy ki tudjuk fizetni a megemelkedett számláinkat” - magyarázta.

 A tulajdonos elmesélte, hogy amikor kiderült, hogy az energia árak változni fognak, első lépésként vettek egy fogyasztás mérőt és minden hűtő és gép fogyasztását megnézték. „Ennek következtében egy ipari fagyasztónktól megváltunk, s beruháztunk egy energia takarékos háztartási fagyasztóba. Optimalizáltuk a gyártási és sütési folyamatokat - hiszen a kemence rengeteg energiát vesz fel - hogy minél kevesebb időt üzemeljenek” - avatott be.

 Mint megtudtuk a Bonbonier a szortimentjükön nem változtatott, azonban kénytelenek voltak árat emelni nemcsak az alapanyag árak végett, hanem a megemelkedett rezsijük miatt is. „A gázfogyasztásunk eddig sem volt magas, azonban most fokozottan odafigyelünk, hogy ne fűtsük túl a műhelyünket. Szerencsére a gépek ebben sokat segítenek, hiszen van egy alap hőleadásuk. Nem utolsó sorban pedig tervben van egy napelem rendszer, amely könnyítene a villanyszámlánkon” - mondta.