Mivel a vendéglátóhelyek megítélésének egyik fontos eleme a kávékínálat, ezért piaci szereplőket kérdeztünk a piacon tapasztalható tendenciákról és a kávépiac helyzetéről.  
A kávépiac is megérezte a koronavírus-járvány hatásait és a forint árfolyamának ingadozását. A pandémia következtében súlyos veszteségeket elszenvedő vendéglátósoknak még mindig fontos szempont a termékek beszerzési ára, amikor kávéforgalmazót választanak ki. Ugyanakkor az embereknek igényük van a jó minőségre és a finom ízekre, emiatt az éttermek az ár-érték arányt is kiemelten kezelik.

Azt mértük fel, hogy a hazai láncok milyen típusú kávét kínálnak a HORECA szektornak, milyen különlegességek és kiegészítők kaphatóak náluk, milyen trendeket látnak most a kávéfogyasztásban, és mik a vendéglátóhelyek szempontjai a kávéforgalmazók felé.

 

Esetleges áruhiányra is felkészülnek

A Roastopus kávépörkölő két tulajdonosa, Becska-Horváth Gabriella és Bakos Balázs azt mondta, hogy cégük 2019 januárjában lépett a hazai gasztronómia piacára világos pörkölésű, magas minőséget képviselő újhullámos (specialty) szemes kávéival, amelyek 250/1000/2000/3000 g-os kiszerelésben érhetők el.

- Igyekszünk azokat is megszólítani, akik még csak ismerkednek a világos pörkölésű kávékkal, ezért állandó brazil tételünk egy fokkal sötétebb pörkölési profillal is elérhető, ez a Seashell Medium. Kínálatunk tételei az egyes termőterületek szüreti időszakaihoz igazodva váltakoznak 2-3 havonta – mesélték.

Beszámoltak arról, hogy a világos pörkölésű kávék iránti kereslet kávézói szinten növekvő tendenciát mutat, hiszen az erre specializálódott kávézók száma is nő.

- Az éttermek és hotelek által preferált sötétebb pörkölésű kávék iránti igény kiszolgálására hoztuk létre „Medium” termékeinket. Ez a kategória a megszokottnál egy fokkal sötétebbre pörkölve érhető el, ezáltal hagyományosabb ízvilágot képvisel, de még megmutatva a kávé fajtája, termőterülete és feldolgozása által hordozott egyedi ízjegyeket – magyarázták.

Mivel a kínálatukban szereplő kávék az egyes termőterületek szüreti időszakaihoz igazodva váltakoznak, ezért folyamatos a megújulás. Azt tapasztalták, hogy az egyik legkedveltebb termékük a kávézók körében a specialty kávék esetében belépő szintet képviselő, hagyományos ízvilággal rendelkező Seashell kávéjuk. A másik legnagyobb mennyiségben értékesített kávéjuk pedig a prémium kategóriás Starfish és Squid névre hallgató termékek, amelyek gyümölcsös, illetve különc ízvilágot képviselnek.

Arra a kérdésre, hogy várható-e áremelkedés vagy áruhiány, azt felelték, hogy az energiaárak emelkedését, valamint az euro árfolyam ingadozását ők sem tudják teljes mértékben kiküszöbölni, mivel a beszerzéseik jelentős része külföldi partnerekhez köthető.

- Az árfolyam változást valamelyest tudjuk tompítani, mivel a Roastopus egyre növekvő európai export piaccal rendelkezik. Ezzel egy időben a hűtött zöldkávé-raktárunk kapacitását folyamatosan növeljük azért, hogy egy esetleges átmeneti áruhiány ne okozzon fennakadást – közölték.

Ezzel szemben a gépbeszerzések esetében pár hónapja már megnövekedett gyártási idővel és jelentős áremelkedéssel kell kalkulálni.

A vendéglátóhelyek főként rugalmas üzletmenetet várnak el tőlük. Partnereiknek a VBM kávégépeket és a Fiorenzato őrlőket kiemelt kedvezménnyel biztosítják, illetve bérelhető gépek is rendelkezésre állnak. Új partnereik részére igény szerint komplex szolgáltatást nyújtanak: kávéval kapcsolatos eszközök kiválasztását, HACCP kialakítását, barista képzést és online marketing tevékenységet. Emellett a kávékészítéshez szükséges minden egyéb eszközt (tamper, csészék stb.) is biztosítják partnereiknek.

Felhívták a figyelmet arra, hogy a gépek esetében is követik a technológiai újításokat, így kínálatukban áprilistól készletről elérhetővé válnak az Astoria, a Wega és a Mahlkönig termékei is. Exkluzív standjukkal pedig kitelepülést is vállalnak rendezvényekre.

 

Lassú a helyrerázódás a szektorban

 Kiss-Kovács Erika, a Sahib Corso cégvezetője elmondta, hogy kávéjukat Magyarországon egyedüliként forgalmazzák. Egyenesen Milánó mellől, Vigevanóból importálják egy családi vállalkozásként, a több mint 70 éve működő gyárból. A klasszikus szemes kávé mellett kapszulás kávékat is forgalmaznak.

Kiss-Kovács Erika felhívta a figyelmet arra, hogy a gyárban teljesen természetes, kémiai kezelés nélkül, zsír hozzáadását mellőzve első osztályú prémium kávét készítenek. Szavai szerint a terméket úgy tervezték, hogy a fogyasztó számára minden szempontból tökéletes legyen: kompakt és tartós krém, tartós aroma, lágy, testes íz, bársonyos lecsengés.

- Minden egyes kávé betakarítás különböző minőségű termést produkál, ezért a pörkölést nagy szakmai múlttal rendelkező szakemberek végzik. Minden kapszulánkat egyesével csomagolásba zárva dobozoljuk, ezzel biztosítva az ízek megtartását – jegyezte meg.

A Sahib Corsonál elsősorban kávékapszulát, ízesített capuccino kapszulákat kínálnak mind az egyéni, mind a vállalati szektornak, 50 és 100 darabos kiszerelésben. Ezek a Nespresso gépekkel is kompatibilisek. Természetesen szemes kávé is elérhető a kínálatukban, és öt ízben forgalmaznak szirupokat, hogy még különlegesebbé tehessék a fogyasztók a kávékat a mindennapokban.

Emellett igény esetén akár kapszulás kávéfőzőket is nyújtanak klasszikus adásvétellel, vagy havi bérleti konstrukcióban.

A Sahib Corso épp a koronavírus megjelenésével egy időben, 2020-ban indult, így viszonylag frissnek számítanak még a piacon. Emiatt rugalmasan kezelnek minden egyes megkeresést. Jelenleg elsősorban apartmanokkal és kisebb vendéglátóhellyel rendelkező szálláshelyekkel vannak kapcsolatban az irodákon kívül, így ezen szektorokban van tapasztalatuk a kávéfogyasztásról.

- A pandémia a vendéglátó-szolgáltató szektort érintette leginkább. Úgy érzem, lassú a helyrerázódás, ami abból is látszik, hogy fő szempontként még mindig az ár jelenik meg a termékek beszerzésekor elsődlegesen. Ugyanakkor az ár-érték arány is egyre fontosabb szempont – mondta.

Érdeklődésünkre elmondta, hogy azt látják, hogy a klasszikus presszó vagy hosszúkávéból, szirupokkal készíthető kávékülönlegességek terjednek most különösen széles körben, de az idényjelleggel készíthető kávés koktélok is egyre népszerűbbek.

 

Súlyos alapanyag-ellátási gondokkal küzd a világgazdaság

Lóczy György, az AG FOODS Hungary Kft. ügyvezető igazgatója ismertetése szerint az AG FOODS élelmiszer-alapanyagot fejleszt, gyárt, forgalmaz, illetve ehhez kapcsolódó technológiákat és teljes körű szerviz szolgáltatást biztosít csehországi központtal és három leányvállalattal. A V4-ek országának eltérő igényeit figyelembe véve a teljes HORECA szektort ellátják „klasszikus” olasz és helyi kézműves kávék széles választékával.

Klasszikus olasz szemes kávék kategóriában Enzo Bencini márkanevük alatt 5 féle keveréket forgalmaznak 1 kg-os kiszerelésben. Kézműves kávékülönlegességként helyi pörkölő 3 +1 féle specialitását kínálják 1 kg-os és 250 g-os kiszerelésben, akár névre szóló, natúr papír csomagolásban.

Lóczy György kijelentette, hogy a kávéfogyasztási szokások egyértelmű változáson mentek keresztül az elmúlt 10 évben: az embereknek igényük van a jó minőségre és a finom ízekre. A vendéglátók és a tudatos fogyasztók a kellemesen pörkölt íz mellett keresik a virágokat és gyümölcsöket idéző aromákat, fűszeres illatokat, citrusos savakat, vagy a csokoládé és a kakaó ízét egy-egy pohár feketében. A magas minőségű olasz kávék mellett egyre növekszik a kézműves kávék iránti kereslet.

- Sokan keresik az egyedi megoldásokat is, a saját logóval ellátott, egyedi ízvilágú és csomagolású, kézműves, 250 g-os kávékat, teákat, forró csokoládékat. Az elégedett vendégek megvásárolják, hazaviszik, elajándékozzák, ami extra bevételt hoz és rendkívül hatékony reklámot is biztosít a vendéglátónak – jegyezte meg.

Felhívta a figyelmet arra, hogy a Covid-időszak után súlyos alapanyag-ellátási gondokkal küzd a világgazdaság, ami sajnos a kávé ellátási láncot is érinti. Ezt súlyosbítják a kedvezőtlen időjárási viszonyok és a kávézás kultúrájának keleti terjeszkedése. Ennek az az oka, hogy a növekvő kereslet tovább fokozza az egyre szűkülő kínálatból eredő áremelkedést.

A vendéglátóhelyek általában elvárásként fogalmazzák meg a kávéforgalmazó kiválasztásakor, hogy mindent egy helyről tudjanak beszerezni, ezáltal csökkentsék a beszállítók számát. Fontos, hogy személyre szabott technológiákhoz, és azok karbantartásához is hozzáférjenek az év 365 napján. Keresik azokat a megoldásokat, amelyek kiváltják, vagy jelentősen megkönnyítik az emberi munkát. Igénylik az új trendeknek megfelelő, magas minőségű termékeket, és a saját márkás csomagolást preferálják. Ezzel is tudatosan építik és hirdetik a saját brandjüket, és a kávét, teát, forró csokoládét is saját márkás csomagolásban kérik.

Lóczy Görgy elmondta, hogy Magyarországon mintegy 90 szállodában, 140 látvány pékségben, rengeteg irodában és vendéglátó egységben biztosítják a teljes kávé, tea, üdítő és szezonális italok fogyasztását, illetve ezekhez a technológiát és az eszközöket. Kínálatukban megtalálhatóak a kávék mellett filteres, szálas és instant teák, prémium forró csokoládék, kapucsínók és bombardinók, frappék, fagylalt porok. Árulnak emellett gyümölcs-sűrítményeket, vízgépeket, de eleget tudnak tenni reggelik és konferenciák ellátásának is például müzlikkel, gyümölcs pürékkel, illetve minden szükséges eszközzel.

Vásárlás, vagy bérlés esetén, ingyenes eszköz kihelyezéssel és teljes körű ingyen szerviz szolgáltatással is állnak a partnereik szolgálatára.

 

Nagyot nőtt a kávé világpiaci ára

Németh Tibor, a Mokador Magyarország tulajdonosa elmondta, hogy a HORECA szektornak az Extra Cream szemes kávét kínálják, amely nagyobb részt robusta szemekből áll, szép vastag cremát képezve a kávé tetején. A kávé nedvességtartalma 2 százalék alatt van, ami miatt kevesebb mennyiségből is jó minőségű, intenzív kávé állítható elő, szem előtt tartva a jövedelmezőséget.

Úgy látják, hogy egyre igényesebbé válnak a magyarok a kávéfogyasztás terén is, ami mellé a folyamatosan növekvő kávéfogyasztás is társul. A piacon továbbra is dominánsok a kapszulás termékek, de az újra feldolgozhatóság egyre nagyobb hangsúlyt jelent az otthoni kávéfogyasztásban is. Előtérbe kerülhetnek a papír kávépárnák és a lebomló, komposztálható kapszulák.

Ismertetése szerint a Mokador legújabb terméke a 100% Bio kávé, amely azon vásárlók igényeit is kielégíti, akik a kávéfogyasztásban is nagy hangsúlyt fektetnek a természetes alapanyagú, vegyszermentes előállítású italokra. Pörkölése során enyhe gyümölcsös fanyarság jellemzi, és megtartja a Mokador kávékra jellemző egyensúlyt. Illatában különösen a narancs, citrom és lime illata keveredik csokoládés jelleggel ötvözve.

A Bio kávé nemcsak 1 kg-os szemes kávé formában érhető el, hanem a Mokador kapszulás termékei között is megtalálható. Az új kapszulás Mokador Diva készülék csomagárban bevezető akcióban 100 db ajándék kávéval is megvásárolható a Mokador.hu oldalon.

Elmondta, hogy az áremelkedéseket a legtöbb gyártó egyszerűen nem tudta házon belül kigazdálkodni a kávé világpiaci árának jelentős emelkedése, illetve az infláció által gerjesztett energiaár-növekedés miatt.

- A magyarországi áraknak sajnos az euro miatti ingadozások is kihívást jelentenek. Mi az árainkat az év elején szeretjük rögzíteni, így a vendéglátós ügyfeleink részére is stabilitást tudunk biztosítani. Áruhiánytól nem tartok a kávé területén, de papírpohár terén további áremelkedésre számítunk – állapította meg.

Tapasztalataik alapján a vendéglátóhelyek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a rendszeres karbantartásra és szervizelésre, ez fontos szempont a kávéforgalmazó kiválasztásakor.

- Hiába a jól csengő márka és a csillogó készülék, ha a háttérben egy kevésbé jól beállított, nem rendszeresen szervizelt berendezés áll. A rendszeres karbantartásokkal nagymértékben csökkenthető az üzemen kívüli állapot. Az ügyfelek az igények gyors és hatékony kiszolgálását, a problémák megoldását várják el főként – sorolta.

Közölte, hogy a járvány végeztével lassan visszatérnek a kültéri rendezvények, kitelepülések, amelyek korábban is jó lehetőséget jelentettek a vendéglátó szektornak. Ilyen alkalmakon gyors automata berendezésre van szükség, amelyek a kávé mellett kávéspecialitásokat is készítenek gombnyomásra. A hosszabb ideig tartó szezon miatt vélhetően a speciális termékekre, például a sorbet gépekre is egyre nagyobb igény lesz.

A Mokador szemes kávék mellett az indiai Tetley márkájú, egyesével csomagolt filteres teáit is kínálják. A klasszikus fekete és gyümölcs teák mellett különleges ízesítésű teák is megtalálhatóak náluk, például citrom-gyömbér, vagy mangós zöld teák.

 

(X)

 

(Fotók: rozgicsphotography.hu  / pollakphoto.hu  / bajko.hu)