Bio élelmiszerek a vendéglátásban

Külföld
Tipográfia

Miközben Németországban egyre szorosabb a kapcsolat a biogazdák és az éttermek között, hazánkban az értékesítők nem találnak piacot a bioélelmiszereknek a vendéglátásban. 2014-ben a Demeter csoport szakácsversenyt rendez Németországban a kommunikáció javítása érdekében.

 Magyarországon a bio éttermek és bárok aránya rendkívül alacsony, annak ellenére, hogy a bio üzletág egyre növekszik. Egyre több az online bio webshop, ahol már friss bio élelmiszereket is lehet házhozszállítással rendelni. A növekvő érdeklődést a vendéglátás kínálata egyelőre nem követi, csupán néhány étterem, bár és szálloda vállalja a bio minőséget.

Több bio webshopot is megkérdeztünk (például biobarlang.hu, biokalmar.hu), hogy a vásárlóik között vannak-e éttermek. Mindenhol nemleges választ kaptunk. Elmondták, hogy szívesen kapcsolatba lépnének a vendéglátással, de valójában nem reménykednek abban, hogy jelentős piaci részesedést szerezhetnek, ezért nem is kezdeményeznek.

Németországban már az ezredfordulón felfigyeltek a bio piac rejtette lehetőségekre. A „Die Grüne Kiste” bioélelmiszer elosztó központot 1996-ban alapították, azzal a céllal, hogy a mezőgazdaságban dolgozókat összekapcsolják a vásárlókkal. A kezdeményezéshez biofarmok csatlakoztak, akik az összefogás révén képesek voltak a növekedésre és mára 1700 magánfogyasztót, vállalatot, éttermet, iskolát, óvodát és egyéb szervezetet látnak el hetente friss bio élelmiszerrel.

Az élelmiszerek túlnyomó részét a Wulfsdorf tanyán (Demeter-farm) és közeli farmokon termelik. Kínálatukban a gyümölcsök és zöldségek mellett, friss húsok, tejtermékek és pékáru is szerepel. Hasonló kezdeményezés a szintén észak-németországi FrischeKiste (Bioland), ami szintén bio termelőket fog össze és a magán megrendelők mellett éttermeket, vállalkozásokat is ellát friss élelmiszerrel.

Szintén Németországban alapították a 20. század elején a Demeter-farm rendszert, ami a fenntartható biogazdálkodás modern megvalósítására törekszik. Mára 50 országban körülbelül 4500 gazdaságot fog össze, a Demeter-termékekből származó éves bevétele eléri a 220 millió eurót. 2014-ben indítják Németországban új projektjüket, „Die Kochwiese” néven egy szakácsversenyt.

Rendszeres időközönként, változó helyszínen rendezik a megmérettetéseket, ahol nyolc csapat nyolc különböző étteremből versenyez. Mindannyian ugyanazokat a bioalapanyagokat tartalmazó kosarat kapják, amiből három ételt kell elkészíteniük és tálalniuk a hozzá illő borral. Egy sztárszakácsból, egy borászból és egy biogazdából álló zsűri értékeli az elkészült műveket.

A kezdeményezés célja a kommunikáció javítása az éttermek, a gazdálkodók és a vendégek között. Mindhárom fél interaktívan részt vesz a versenyen, ahol a menü elkészítése mellett előadásokat tartanak a gazdák a termékeikről, a szakácsok a műveikről. A verseny célja emllett, hogy a vendégekkel megismertesse a valódi minőség értékét, a gazdáknak pedig lehetőséget adjon a közvetlen kapcsolat kialakítására a vendéglátó szakmával.

Németország területén számos olyan éttermet találunk, ahol az alapanyagokat a Bioland vagy a Demeter-farm termeli és szállítja. A hamburgi SchanzenStern jó példa a regionális bio élelmiszerek melletti elkötelezettségre. Minden alapanyagot helyi vagy németországi biogazdától vásárol, a húsokat a Biolandtól szerzi be, de rendszeres megrendelője a Demeter-farmnak is. Németországban a nagyvárosokban és vidéken is egyre több a regionális bioalapanyagokat használó vendéglátó hely, amit a jól tervezett elosztórendszerek is segítenek.

hírlevélfeliratkozás

newsletter

trendfm

Chef pincer banner