A Starbucks nemzetközi kávézólánc évek óta fontos helyet foglal el a magyar piacon. Mind elvitelre forgalmazott kávéival, mint friss italaival példamutató forgalmat bonyolít. A cég trendkövetéséről Kerek Fanni, a Starbucks Magyarország brand managere mesélt.

Bennfentesként hogy látja, milyen új trendek figyelhetők meg a kávézási szokásokban?

A magyarországi kávéfogyasztási trendekben három fő irány figyelhető meg. Az első a direct trade, vagyis a kávé lekövethetősége. A fogyasztók szeretnének minél több információhoz jutni az elfogyasztott kávé eredetéről és készítési eljárásáról. Ez a trend a Starbucks üzleteiben is megfigyelhető, hiszen a Single Origin kávék kiemelten népszerűek a vásárlók körében.

A második fontos trend a slow food mozgalom, amely a gasztronómiában már kiteljesedett, de a kávéfogyasztásban még csak most kezdi éreztetni a hatását. Napjainkban egyre többen térnek vissza a szemes kávéhoz, amelyet otthon gondosan megőrölnek és türelmesen kivárják, amíg az ínycsiklandozó ital utolsó cseppje is lefő. Ezért a Starbucks kávézók rendszeresen tartanak kóstolókat, ahol a vendégek alternatív kávéfőzési eljárásokkal elkészítve is megkóstolhatják a termékeket.

Az utolsó a maximális fogyasztói élmény nyújtás előtérbe kerülése. A cél a személyre szabott élmény, hogy minden kávézni vágyó a hangulatának és ízlésének megfelelő kávét kapja. Ebben a Starbucks több évtizeddel megelőzte korát, hisz a személyre szabhatóság kávézóink egyik legjellemzőbb ismérve.

A nemzetközi kutatások szerint egyre fiatalabb a kávézó közönség. Ön is így gondolja?

A kávézókban egyre több a tizennégy-tizenöt év körüli vendég, akik örömmel próbálják ki a legmerészebb újdonságokat is. Számukra a kávézás nem a koffein hatásáról vagy a kávé ízének élvezetéről szól, hanem egy program, amikor a barátokkal és barátnőkkel együtt élvezhetik a hétvégéket vagy a szabad délutánokat. A Starbucksban azok is megtalálhatják kedvenc italukat, akik nem szeretnének rendszeresen kávézni. Különlegesen finom teákkal, tea lattékkal, limonádékkal várjuk őket, és minden kávés italunkat kérhetik koffeinmentes változatban is.

A tizenévesek aktívan használják a közösségi médiát, így a kávék megjelenése döntő szerepet játszik a választásukban. Az első korty előtt szinte mindig készül néhány kép az Instagram vagy Snapchat oldalukra.

Mik az újdonságok a Starbucksnál?

A legnagyobb újdonság a Starbucks Rewards program, amely néhány hete debütált Magyarországon. A hűségprogram keretében a vásárlók csillagokat gyűjthetnek, amelyeket aztán italokra, süteményekre és más ajándékokra válthatnak be. Ezenkívül megérkeztek az ősz legújabb ízei is. A Maple Latte igazi édes kényeztetés a borongós őszi napokra. A Maple Rooibos Tea Latte a juharszirup és a Rooibos tea selymes ízeit kombinálja. Idén is kapható minden ősz igazi slágere, a Pumpkin Spice Latte valódi sütőtökkel és az őszre emlékeztető jellegzetes fűszerezéssel. Természetesen már mi is alig várjuk a karácsonyt, így novembertől már a limitált szériás karácsonyi szemes kávékkal és a több éve rendszeresen visszatérő mézeskalács és karamellás-diós lattékkal hangoljuk rá vendégeinket az ünnepekre.

Mennyire érzékenyek a vevők az ötletes tálalásra?

A Starbucks számára mindig is fontos volt a megjelenés, hogy az italok ne csak finomak, de tetszetősek is legyenek. Ez ma talán fontosabb, mint eddig bármikor. A kávézás egy élmény, amelyet a vásárlók szeretnek kiélvezni. Ehhez pedig nem csak a professzionális kávékészítés, de a látvány is hozzájárul. Folyamatosan törekszünk környezetbarát megoldásokat létrehozni, ezért a vendégeink mindig választhatnak, hogy elvitelre vagy helyben kérik az italukat. Ha a helyben fogyasztást választják, akkor az italt egy elegáns porcelán bögrében élvezhetik, ha pedig elvitelre kérik, akkor környezetbarát poharakban kapják az italukat. Választhatnak egyet a folyamatosan megújuló tumbler kollekciónkból, illetve az újrahasználható poharainkból. Azok, akik ezt a megoldást preferálják, minden esetben 90 forint kedvezményben részesülnek a vásárlásaikból.

 

(Chef&Pincér magazin - 2018 októberi szám)