A kávépiac Magyarországon is óriási változásokon ment keresztül az utóbbi években. Ennek oka az a tendencia, ami a világból gyűrűzött be hozzánk, és némileg megváltoztatta az emberek kávézási szokásait. Az, hogy reggel megisszuk az ébredéshez szükséges koffein- adagunkat, és az étkezések lezárása is általában a kávé, már hosszú évek óta természetes, mostanra viszont a társasági érintkezés alapvető eszköze is lett.

A kávézás forradalma nálunk is beköszöntött, ami leginkább a gombamód elterjedő speciality kávézóknak köszönhető, de még van hova fejlődnünk ezen a területen is. Akár a háztartásokról, akár a vendéglátóhelyekről beszélünk, az egyértelműsíthető, hogy a trendek a minőség felé hajlanak. Most már nemcsak az a kérdés, amikor kávét fogyasztunk vagy vásárolunk, hogy mennyibe kerül, hanem már sokan a kávék minőségére, fajtájára, pörkölési módjára is odafigyelnek, és ezek alapján döntenek.

Teljesen pontos képet ezen a területen is csakis a szakemberek látnak.

coffeebeans

A Mocca Negra Zrt., mely 100%-ban magyarországi tulajdonú, és már 1991 óta meghatározója a piacnak, a Bravos- termékcsalád forgalmazójaként rengeteg tapasztalattal rendelkezik. Részükről szakavatott baristájukat, Bíró Bencét kérdeztük, hogy hogyan látja hazánkat a kávézás tükrében.

A kávégépes szektorból a Pannon Kávé Kft.-től Zádor Ákos értékesítési igazgató válaszolt kérdéseinkre, mert óriási rálátása van a kávék világára, hiszen szortimentjük egészen a félautomata kisgépektől a professzionális presszógépekig átöleli a piacot.

A Caffé Vergnanótól, akik a hagyományos, kompromisszumoktól mentes minőségorientált működés mellett tették le a voksukat, Gerőcs Árpád értékesítési vezető állt rendelkezésünkre.

Szeles Dóra kávéfejlesztési vezető a Coca-Cola HBC Magyarország Kft.-től is segítségünkre volt szakavatott véleményével.

A Valdo Cafe Kft.-től Sánta Gábor cégvezető is kifejtette a véleményét a témában, hiszen ők a kávé- és italautomaták piacán egyedi igényeket tudnak kiszolgálni.

Az X-Presso Coffee Kft.-től Szabó László ügyvezető is segítségünkre volt. A cég a kávégépek és kiegészítők területén a kézműves kávék elhivatott képviselőjeként átlátja a magyarországi piacot.

kave


Véleményetek szerint a kávézás milyen tendenciákat mutat Magyarországon?

  • Bíró Bence, Mocca Negra Zrt.

Az újhullámos kávézás térhódításával egyre több fajta és jobb minőségű kávét próbálhatunk ki manapság. A növekvő tendencia abszolút érezhető, hazánkban is egyre több speciality- kávézó nyílik meg. Ezek a kávézók a világ trendjeit követik, tudatosan választanak kávéfajtát és professzionális technológiákat alkalmaznak.

  • Zádor Ákos, Pannon Kávé Kft.

Az olaszokkal ellentétben, akik csak gyorsan behörpintik a rövid ristrettójukat és indulnak a dolgukra, nálunk többen fogyasztják a tejes, vagy hosszabb változatokat, elidőzve és kiélvezve az élményt. Egyre több munkahelyen adott a kávézás lehetősége, így sokan a reggeli napindító kávét már nem otthon, hanem a munkahelyen, társaságban fogyasztják el.
Mivel manapság már szinte bárhol kapható elérhető áron kompromisszummentes kávéital, azt a jellegű mindennapi luxust az emberek nagy része megengedi magának, hogy napi szinten kiadjon egy csésze kávéra egy kisebb összeget.

  • Gerőcs Árpád, Caffé Vergnano

Fogyasztóinkat nézve a kávé tekintetében egyre többen rendelkeznek kifinomult ízléssel, ami a mai 20-as korosztályra fokozottan igaz. Néhány éve még a robusztus, jellegzetesebb ízvilágot keresték a fogyasztók, napjainkban már inkább a lágyabb, arabikában gazdag blendek a népszerűbbek.

Az értékesítési számaink is azt mutatják, hogy kezdi átvenni a 90–10-es blendünk a vezető szerepet, és egyre többen döntenek a 100% arabica mellett is.

Az ízlés alakulását tekintve tisztán látszik, hogy hazánkban is egyre nyitottabbak az alternatív kávékészítésre a fogyasztók az igazi olasz espresso mellett. A valódi olaszos vonal már több mint 100 éves múltra tekint vissza, de a különböző trendeknek is egyértelműen meg van a helyük a piacon. Az alternatív kávékészítés növekedésének ellenére sokszor kapunk pozitív visszajelzést, és a tapasztalataink is azok, hogy a magyar vendéglátásban még mindig van helye a Caffé Vergnano 1882 által is kínált olaszos pörkölésű kávéknak, és a fogyasztók is sokszor választanak egy tradicionális olasz ízvilágot.

  • Szeles Dóra, Coca-Cola HBC Magyarország Kft.

A fogyasztók egy rétege, aki nyitott az újdonságokra, elkezdett kávét is tudatosabban választani, előtérbe került a minőségi szempont a funkcionalitással szemben. Divat lett a minőségi alapanyag és a speciality a kávéválasztásban is. Fontos, hogy élvezeti értéke van a kávénak, és az is fontos szempont, hogy hogyan készül.

A kávé már nemcsak a szokott értelemben vett frissítő, hanem akár fűszer- vagy desszertalapanyag. De akár mint egy jó bor, egy ételsor kísérője, kiegészítője is lehet. Ehhez jó minőségre van szükség, így a gyártók is figyelembe kell, hogy vegyék ezen trendeket a portfóliójuk kialakításakor.

  • Sánta Gábor, Valdo Cafe System Kft.

Véleményem szerint lassan, de biztosan alakulóban van egy minőségi szemlélet Magyarországon. Ezt jól jelzi az egyedi kínálattal rendelkező, minőségi kávézók számának bővülése, ugyanakkor az otthoni kávéfogyasztásban is egyre többen nyitnak az új ízek kipróbálása felé. Sokan még mindig csak szükséges koffeinforrásként tekintenek a kávéra, de a magyar kávéfogyasztók is kezdik felfedezni maguknak a finom kávék gyümölcsös ízeit, és igyekeznek kiélvezni a kávézással töltött perceket.

  • Szabó László, X-Presso Coffee Kft.

A nagy baj viszont az, hogy a még nem kellően kialakult kávékultúra miatt a fogyasztók szinte csak a kávé ára és a címkén átadott információ alapján gondolnak jónak egy kávét, és nem a saját szubjektív véleményük alapján. Sajnos, ma még önmagának keresi a bajt az, aki egy drága kávét megvásárol, akár a csomagolása, akár az ára miatt, és nem ízlik neki.

Azt valljuk, hogy igenis mindenkinek a saját ízlésének megfelelő kávét kellene fogyasztania, és nem pedig a szakértők által jónak mondottat. Tessék igenis megkeresni azt az ízt és aromát, ami valóban azt az élvezetet nyújtja, amit elvárunk tőle! Kóstolni kell, nem elhinni, amit mások állítanak. Egyre nagyobb számban vannak jelen a piacon a karos kávéfőző gépek, ami egyrészről nagyon jó, másrészről ezen gépek kezelése nem egyszerű feladat.


Ez azt jelenti, hogy megállapítható a fejlődés. De vajon Magyarország mennyire sorolható a kávéfogyasztó nemzetek közé, és egyáltalán hol állunk nemzetközi szinten a kávéfogyasztásában?

  • Bíró Bence, Mocca Negra Zrt.

Az első helyen Hollandia áll, aztán Finnország és Svédország következik. Magyarország az 51. helyen áll a világ kávéfogyasztását tekintve. Azt gondolom, ez elég szép eredmény. Az is mérvadó és érdekes adat, milyen korosztály fogyaszt egyáltalán kávét. Ha ezt megnézzük, akkor hazánkban a 15 évnél idősebbek 70%-a fogyaszt rendszeresen kávét.

  • Zádor Ákos, Pannon Kávé Kft.

A kávéfogyasztás továbbra is mindennapjaink részét jelenti, a legtöbb ember el sem tudja képzelni, hogy elinduljon a nap egy csésze kávé nélkül. A felnőtt társadalom 70–80%-a kávézik Magyarországon, ez nemzetközi szinten is viszonylag magas arány. Az eszpresszótechnológia hódít továbbra is nálunk, de világviszonylatban az alternatív technológiák vannak túlsúlyban.

  • Gerőcs Árpád, Caffé Vergnano

Mi, magyarok alapvetően inkább kávés, mint teás nemzet vagyunk. Nemzetközi viszonylatban a középmezőnybe tartozunk, és egyre előrébb kerülünk. Meglepő módon az egy főre jutó kávéfogyasztás területén a skandináv országok vezetik a ranglistát.

  • Szeles Dóra, Coca-Cola HBC Magyarország Kft.

Nem tartozunk a világ élvonalába, ami az elfogyasztott kávé mennyiségét jelenti, viszont azt látjuk, hogy a felnőtt lakosság nagy része fogyaszt valamennyi kávét. Alapvetően egyébként a rövid kávét fogyasztjuk, és ritkán feketén, inkább egy kis hozzáadott tejjel, tejszínnel. Valójában még mindig inkább a funkcionális kávézás a jellemző, mint a kávé élvezeti fogyasztása, így alkalom szempontjából a legtöbben reggel isszák.

  • Sánta Gábor, Valdo Cafe System Kft.

A magyar kávéfogyasztás a szokások átalakulásával összhangban változik, és jól mérhetően emelkedik az utóbbi években. Nemzetközi összehasonlításban azonban jelentősen elmarad a fogyasztott kávé mennyisége a legtöbb kávét fogyasztó skandináv és nyugat-európai országok mögött. A magyar fogyasztókról elmondható, hogy többségük szereti a kávét és szívesen fogyasztja, de nemzetközi kitekintésben átlag alatti fogyasztás jellemző ránk.


Ha ilyen sokan fogyasztanak nálunk kávét, máris adódik a kérdés: mennyire tudatosak a vásárlók és mennyire márkahűek?

  • Bíró Bence, Mocca Negra Zrt.

Egy-egy kóstoltatás alkalmával tökéletesen megfigyelhető, hogy mennyire különválnak ebben a kérdésben a generációk. Míg az idősebb korosztály nem szívesen változtat a jó ár-érték arányú, megszokott és bevált kávézási szokásain, nem csak a termékhez, de a márkához is hűen vásárolnak, fogyasztanak, addig a fiatalabbak sokkal inkább nyitottak az újdonságra, sok esetben keresik is azt. Egy kellemesebb, újabb ízélmény miatt könnyen változtatnak addigi bevett szokásaikon, márkától függetlenül.

  • Gerőcs Árpád, Caffé Vergnano

Mi, mint a Caffe Vergnano 1882 hivatalos magyarországi forgalmazója, azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók és elsősorban a vendéglátóipari egységek tulajdonosai egyre inkább a prémiumminőségű alapanyagokat, a tradicionális márkákat és a folyamatos, egyenletes minőséget részesítik előnyben.

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy akik megismerik a márkánk által nyújtott minőséget és ízvilágot, azok jellemzően meg is kedvelik és rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a piacról.

  • Sánta Gábor, Valdo Cafe System Kft.

Tapasztalatom szerint jelentős különbséget kell tenni a tudatos és a márkahű fogyasztás tekintetében az otthoni és a vendéglátóipari kávézás esetében. A háztartások jelentős részére jellemző, hogy egy már bevált és kedvelt márkát fogyasztanak rendszeresen, és ezen csak ritkán változtatnak egy-egy próba erejéig.

A kávézókban és az otthontól távol történő kávézás esetén szintén megvannak a kedvenc márkák és italok, azonban sokkal könnyebben vehetőek rá a fogyasztók valami újdonság kipróbálásra.


Mennyire érzékenyek a vásárlók, és befolyásolja-e őket mondjuk egy áremelés?

  • Bíró Bence, Mocca Negra Zrt.

Úgy gondolom, az árral szemben sokkal inkább meghatározó az ízélmény. Ennek tökéletes példája a kapszulás kávé, mely esetében pontosan nyomon követhető egy kávé elkészítési ára, ami jelentősen magasabb, mint az őrölt, illetve a szemes kávé esetén. Tehát jól látható, hogy a kapszulás kávé szerelmeseinek a magasabb ár sem jelent akadályt.

  • Zádor Ákos, Pannon Kávé Kft.

Az a tapasztalatunk, hogy minimális áremelés nem csökkenti a fogyasztást. A mindennapjaink része, hogy a termékek és a szolgáltatások ára időről időre növekszik, ezt a többség el is fogadja, főleg, ha a termékhez minőség is társul. Ha nem drasztikus mértékben történik, akkor rövid idő alatt hozzászoknak az új árakhoz a vásárlók.

  • Gerőcs Árpád, Caffé Vergnano

Nálunk csak minimális árváltozás volt az elmúlt három évben, így az nem jelentett problémát a partnereink, fogyasztóink számára. A kiskereskedelemben nagyon árérzékeny a fogyasztók döntése, egy vendéglátóhelynél szerencsére más szempontok alapján döntenek a tulajdonosok. Egy jó vendéglátóhely jellemzően jót szeretne adni a vendégeinek, mert nekik nagyon fontos az elégedett vendég, szóval döntésük során kisebb szerepe van az árnak. Az utóbbi időben egyre többen választanak a portfólióink prémiumkínálatából.

  • Szeles Dóra, Coca-Cola HBC Magyarország Kft.

Alapvetően még mindig az ár az egyik legfontosabb szempont, de preferált két-három márka közül választanak. Általában az akciókat keresik, és abból választanak, amelyik éppen akciós. A prémiumkategóriában ez nem jellemző, ott az ár nem releváns.

  • Szabó László, X-Presso Coffee Kft.

Mint minden termék esetén, a kávék terén is megfigyelhető visszaesés egy nagyobb áremelkedés esetén, de viszonylag gyorsan visszarendeződik a volumen az áremelést megelőző szintre.
Furcsa termék a kávé, mert ugyan mindennapi használatban van sokunknál, mégis sokan luxuscikként tekintenek rá. Akik a drága kávékat vásárolják, azok kevésbé érzékenyek az egyes áremelésekre, mint a mindennapi rutinként kávét fogyasztó közönség.
Kézműves magyar pörkölőként nálunk jellemzően a jobb minőségű kávékat keresik a vásárlók, egyre több a tudatos kávéfogyasztó.


A kapszulás kávék előretörése hatással van a klasszikus kávéforgalomra. Ez azt jelenti, hogy a kapszulás kávéké a jövő? Illetve be lehet-e illeszteni a vendéglátóhelyek, éttermek és szállodák kínálatába?

  • Bíró Bence, Mocca Negra Zrt.

Egyre több kávégyártó cég, illetve kávézó készíti el saját márkás kapszulás kávéját, ezáltal szélesebb skálát teremtve a kapszulás kávézásnak. Elkészítésének egyszerűsége és gyorsasága miatt egyértelműen népszerű termék. Emellett nem elhanyagolható, hogy egyik-másik márka valóban minőségi kávéélményt nyújt. Bár az ára nagyon megosztó, egy nagy család esetében kifejezetten költséges lehet, így nem gondolom, hogy a kapszulás kávé kiszorítaná a piacról a szemes,
illetve az őrölt kávét.

Nyilván a vendéglátás szektorában sem elhanyagolható a kapszulás kávé térnyerése. Bár én semmiképpen nem vonnám össze a kapszulás kávézást az éttermekkel, szállodákkal és kávézókkal, megőrizve ezzel a kávézás igazi hagyományát.  Úgy gondolom, ezeken a helyeken nem csak a napi mennyiség jelentene problémát, de a kívánt minőségben sem tudják felvenni a versenyt egy frissen darált kávéval.

  • Zádor Ákos, Pannon Kávé Kft.

A kapszulás kávék az otthoni kávéfogyasztást jobban megreformálták, mint a HoReCa-piacot. Az egyszerű kezelhetősége és az állandó minősége miatt nagyon jó alternatíva bárkinek, aki kávét fogyaszt. Ennek ellenére egy vendéglátóegységben az emberek jobban értékelik, és szívesebben is költenek egy frissen őrölt és szakértelemmel elkészített kávéra, mint a kapszulás géppel készített italra.

  • Gerőcs Árpád, Caffé Vergnano

A kapszulás kávék szerepe egyre inkább meghatározó, de leginkább az otthoni és az irodai kávéfogyasztásban jellemző. Azt nem mondanám, hogy a kapszulás kávéé a jövő, de tényleg egyre szélesebb a felhasználási körük.

A vendéglátásban személy szerint nem preferálom, csak olyan helyeken javasolnám, ahol nagyon alacsony a kávéfogyasztás, vagy nincs megfelelő szaktudású személyzetük, vagy csupán kiegészítő termékként szerepel a választékban a kávé.

  • Szeles Dóra, Coca-Cola HBC Magyarország Kft.

A kapszulás kávé nagyon dinamikusan fejlődő kategória, praktikumánál fogva egyre többen döntenek valamelyik kapszulás kávéfőzőrendszer mellett. Ami azonban jellemző, hogy a kapszulás nem az egyetlen kávéfőző megoldás a háztartásban, általában van mellette valamilyen klasszikus megoldás is (kotyogós, eszpresszógép), amit hétköznap vagy felváltva használnak. A drágább kapszulás kávézás pedig megmarad a hétvégi, esetleg vendégváró megoldásnak.

Elérhetőek professzionális célra fejlesztett kapszulás rendszerek, amelyekkel kiszolgálható ez a típusú igény is. Azonban itt a nagyobb volumen miatt inkább egy karos gép üzemeltetése a jellemzőbb.

  • Sánta Gábor, Valdo Cafe System Kft.

A kapszulás kávék népszerűsége és kereslete a magas áruk ellenére folyamatosan növekszik. A piaci átrendeződés egyik szelete, hogy a növekvő minőségi elvárásokkal párhuzamosan elsősorban az otthon fogyasztott kávék terén jelentősen emelkedik a kapszulás kávék fogyasztásának mértéke. Ennek hatása a háztartási fogyasztások területén érezhető a klasszikus kávéforgalomra, azonban a vendéglátóipari fogyasztást ez csak kisebb mértékben befolyásolja, mivel a fogyasztás bővülése ellensúlyozza valamelyest ezt az átrendeződést.

Azt gondolom, hogy az igények fejlődése alapján várható a kapszulás kávék további térnyerése a háztartások fogyasztásában, ugyanakkor a minőségi kínálattal rendelkező kávézók a jövőben is képesek lesznek további fejlődésre. Így általánosan bővülésre számítok az otthoni, az irodai és a HORECA-szektor valamennyi területén.


A piaci szereplőknek egyre fontosabbak a vendéglátóhelyek. Milyen nehézségek és problémák jellemzik a HORECA-területet?

  • Bíró Bence, Mocca Negra Zrt.

A teljes kiszolgálás egyértelműen szükséges annak érdekében, hogy a vásárló/vendég teljesen elégedett legyen az adott termékkel, szolgáltatással. A nagyobb problémát a személyzet képzetlenségében látom. Sajnos hazánkban még nincs olyan elterjedt kávékultúra, sokan nem tudják a különbséget a robusta és az arabica kávé között sem, ezért úgy gondolom, fontos lenne nagyobb figyelmet szentelni a kávéedukációra.

  • Zádor Ákos, Pannon Kávé Kft.

Számtalan nehézség adódik a szolgáltatók számára, amennyiben teljes körű kiszolgálást kívánnak nyújtani a partnereiknek. A kihívás már ott kezdődik, hogy teljesen érthető okból minden partner más-más elképzelést szeretne megvalósítani, mindezt természetesen a lehető legrövidebb időn belül és a lehető legjobb áron.

Sok helyen a tervezésnél nem gondolnak egy kávégép kihelyezésének alapvető technikai feltételeire: a vízkiállásra, a csurgalékvíz elvezetésére, a kávégép és adott esetben az őrlő méretét sem kalkulálják.

Az ergonómiai szempontok és a kényelmes munkavégzés sem kerül olykor előtérbe. Nem is beszélve a megfelelő áramszolgáltatásról. Mindezekkel a kihelyezés előtt szembesülnek a kollégáink, amire természetesen igyekszünk válaszolni, és sok esetben meg is oldani a felmerülő problémákat.

Ha technikai paraméterek adottak, akkor a kávéfajta kiválasztása okoz nehézséget, hiszen nem biztos, hogy a hely színvonalához és a várható vendégkörhöz tervezik a kínált kávét és az árfekvést. Szóval számos megoldásra kell felkészülnünk, ezért a Pannon Kávé Kft. konstrukciói a lehető legrugalmasabbak, így minden javaslatunk a legjobb ügyfél megelégedettségre irányul.

  • Gerőcs Árpád, Caffé Vergnano

Természetesen egy finom csésze kávéhoz elengedhetetlen egy kimagasló szolgáltatási háttér is. Azon dolgozunk, hogy minden szempontból megálljuk a helyünket. Nagy hangsúlyt fektetünk a partnereink és a pultok mögött dolgozó baristák oktatására, ami azt jelenti, hogy próbáljuk tudásunkat átadni és képezni őket, hogy a magas minőségű alapanyagból egy kiváló kávéitalt tudjanak elkészíteni. Az a tapasztalatom, hogy erre egyre nyitottabbak, és a baristaoktatásban tevékenykedő partnereinknél is szerencsére sokan tanulnak nap mint nap. Sajnos nagy nehézséget jelent mindenki számára a vendéglátásban tapasztalható munkaerőhiány és a hatalmas létszámingadozás.

  • Szeles Dóra, Coca-Cola HBC Magyarország Kft.

Kritikus a gépek megfelelő beállítása, folyamatos karbantartása és napi tisztítása, hogy a kávé minősége megfelelő legyen. Ezenkívül nagyon fontos a személyzet képzettsége és a képzés folyamatosságának fenntartása. Erre nagy hangsúlyt kellene fektetni minden gyártónak és disztribútornak.

  • Sánta Gábor, Valdo Cafe System Kft.

A gasztronómia dinamikus fejlődése folyamatos kihívás elé állítja a piaci szereplőket. Személy szerint az a véleményem, hogy ez a kihívás szükségesen jó mozgatórugója a folytonos innovációnak a gasztronómia minden területén, így a kávézásban is. 
A fogyasztói elvárások egyre emelkednek, és mind többen keresnek tudatosan az igényeiknek megfelelő termékeket. Minden bizonnyal előnyösebb pozícióba kerülhetnek azok a vállalkozások, akik minél szélesebb körben tudnak kimagasló választ adni ezekre az igényekre.
A vendéglátóhelyek kiszolgálása terén szintén nagyon széles skálán mozognak az igények. Minden partnerünk a lehető legjobb minőséget szeretné adni vásárlóinak a vendéglátóhely adottságainak figyelembevételével. A Valdo Cafe éppen ezért igyekszik egyedi megoldásokat nyújtani a különböző igényekre.
Az alapanyagok minősége és a berendezések megbízhatósága mellett kiemelten fontos terület a szolgáltatások színvonala. 
A Valdo Cafe szakemberei igyekeznek különösen nagy hangsúlyt fektetni ezek biztosítására.

  • Szabó László, X-Presso Coffee Kft.

Hiába a kiváló minőségű kávé, és hiába hozzá a közel tökéletes állapotú technika, ha a kezelőszemélyzet nem tudja, vagy netalán nem akarja megfelelően elkészíteni a kávés italokat. Kényes dolog a vendéglátósok oktatása, és egyre nagyobb szerepe van már most is, hiszen a gyártónak vagy forgalmazónak sem mindegy, hogy a márkája logójával ellátott csészében az adott helyen milyen minőségű italt szolgálnak fel.

Azok a piaci szegmentációk, melyek jellemzők a piacra, miként érintik a gyártókat és a disztribútorokat?

  • Bíró Bence, Mocca Negra Zrt.

Egyre nagyobb versenyhelyzetet teremt a gyártók között, ami arra sarkallja őket, hogy jobb minőségben állítsák elő a versenytársak által is gyártott termékeket. Két utat látok ezzel kapcsolatban: vagy haladnak az új trendekkel és kipróbálják magukat a gyártók egy még ismeretlen területen is, vagy a már jól bevált termeket fejlesztik még tovább.

  • Zádor Ákos, Pannon Kávé Kft.

A fenntarthatóság szerepe nagyon fontos a kávénál. Ez manapság egy kulcskérdés a kávépiacon, nem véletlen, hogy történelmi mélypontra került a nyers kávé tőzsdei ára. Az óriási mértékű kávéfogyasztás ellenére jelenleg sokkal több kávét termelünk, mint amennyit fogyasztunk, és a kereslet-kínálat aránya kezd felborulni. Mivel a legtöbb farmer kénytelen áron alul értékesíteni a kávéját, a megélhetőségük bizonytalanná válik.

A piac legfőbb feladata az kellene hogy legyen, hogy a kávén realizált profitból nagyobb szeletet kapjanak a termelők, mivel a jelenlegi helyzet hosszú távon nem fenntartható. A másik része a kérdésnek, hogy egy rendkívül érzékeny növényről beszélünk, amit nehéz termeszteni, és sok kockázati tényező van.

  • Sánta Gábor, Valdo Cafe System Kft.

A technológiai fejlődés a kávékészítés területén is erősen jelen van, és folyamatosan találkozhatunk egyre jobb és modernebb megoldásokkal. A minőségi kávézás növekvő igényével párhuzamosan a kávéfőző gépek nyújtotta kényelmi szolgáltatások színvonal-emelkedése is egyre nagyobb elvárás a felhasználók részéről. A vendéglátás különböző szintjein más-más szempontok játszanak domináns szerepet, így mind az automaták, mind a karos gépek iránt egyaránt jelentős a kereslet.

A Valdo Cafe is folyamatos innovációival igyekszik mind több vendéglátóhely számára vonzóvá tenni a cég által Magyarországon fejlesztett és gyártott gépeket. Termékpalettánkon egyaránt megtalálhatók az instant italok készítésére alkalmas asztali automaták, valamint a magasabb igények kielégítésére is tökéletesen alkalmas szuperautomata eszpresszógépek, melyek a karos kávégépek modern kihívói.

 coffeebeans

Ezek a válaszok is rávilágítottak néhány olyan alapvetésre, mely jelenleg a magyarországi kávépiacot jellemzik. Biztosan megállapítható az innováció, és az is, hogy milyen utat kell követni ahhoz, hogy a vásárlók és a fogyasztók szokásaihoz és elvárásaihoz alkalmazkodjanak a gyártók és a disztribútorok.  

 

(CHEF&PINCÉR magazin- 2018 októberi szám)