NFH: Javult a helyzet a vendéglátóhelyeken

Hírek
Tipográfia

1 844 ellenőrzés, 1 407 próbavásárlás, egyre kevesebb szabálytalanság. Így összegezhető a kiemelt nyári vizsgálat, amely június 1. és augusztus 28. között zajlott az egész országban. Összesen 424 esetben történt valamilyen szabálytalanság, amely 23%-os kifogásolási arányt jelent.

A legtöbb jogsértés a helytelen méréssel, különösen a helytelen italméréssel, csomagolóanyag belemérésével, a nem megfelelő ártájékoztatással, a vásárlók könyvét érintő hiányosságokkal, valamint a nem hiteles mérőeszközök használatával volt kapcsolatos. Az ellenőrzés tapasztalatai szerint javult a helyzet vendéglátóhelyeken, és a személytaxi-szolgáltatás területén is.

A fogyasztóvédelmi hatóság évek óta kiemelt figyelmet fordít az idegenforgalmi főszezonban a vendéglátó-ipari egységek, valamint a személytaxi-szolgáltatók ellenőrzésére. Elsősorban a sok vendéget vonzó vízparti nyaralóhelyeken, strandokon, wellness és gyógyturisztikai helyeken, városközpontok vendéglátó-ipari egységeiben, valamint a rendezvényeken, vásárokon, fesztiválokon volt ellenőrzés.

Az ellenőrzések mellett fontos kiemelni a fogyasztóvédelmi hatóság prevenciós szerepét a különböző fesztiválokon, rendezvényeken, ahol a hatóság munkatársai hasznos tanácsokkal, különböző tájékoztató anyagokkal nyújtottak segítséget az érdeklődők számára.

Az 1844 ellenőrzésből 1 667 vendéglátó-ipari egységben történt, valamint 177 személytaxi-szolgáltatót érintett. Az ellenőrzést végző munkatársak összesen 424 esetben állapítottak meg valamilyen jogsértést, amely 23%-os kifogásolási arányt jelent. A vendéglátó-ipari egységekben összesen 421 esetben volt szabálytalanság, ez 25%-os kifogásolási arány, míg a személytaxi-szolgáltatás ellenőrzésekor 12 esetben állapítottak meg mulasztást (7%-os kifogásolási arány).

Pozitívumként értékelhető, hogy a vendéglátóhelyeken 6 százalékponttal, míg a személytaxi-szolgáltatás területén 8 százalékponttal javult a kifogásolási arány a tavalyi vizsgálati eredményekhez képest. Ez a mutató a vendéglátó-ipari egységeknél 31%, míg a személytaxi-szolgáltatóknál 15%,.országos szinten pedig 7 százalékponttal javult az eredmény a 2014. évi adatokhoz képest.

A kis- és középvállalkozások által működtetett vendéglátó-ipari egységekben összesen 1 407 (üzletben: 1 094; kitelepült egységnél: 313) próbavásárlás történt. 254 esetben (üzletben: 193; kitelepülésnél: 61), azaz a próbavásárlások mintegy 18%-ánál tártak fel valamilyen jogsértést. Az előző évi adatokhoz képest, ezen a területen is javulás tapasztalható.

Fentieken túl 3 465 db termék térfogatát, tömegét, és fogyasztói árát is ellenőrizték a kormányhivatalok munkatársai. A próbavásárlások során összesen 421 db vendéglátó-ipari termékkel kapcsolatban állapítottak meg jogsértést (12%). Összesen 162 alkalommal, azaz a próbavásárlások 12%-ában történt többletszámolás.

Idén összesen 177 személytaxi által nyújtott szolgáltatás vizsgálata történt meg. 12 esetben volt valamilyen szabálytalanság, ami összességében 7%-os kifogásolási arányt jelent. A tavalyi adattal összehasonlítva (15%) ez 8 százalékpontos javulást mutat.

Az ellenőrzések alapvetően drosztokon történtek, de próbautazással egybekötött ellenőrzéseket is végeztek a hatóság munkatársai.

Összesen 141 álló személytaxit ellenőriztek a kormányhivatalok munkatársai, amelyből 8 szolgáltatót vontak felelősségre. A 36 próbautazással egybekötött ellenőrzés során csupán 4 esetben találtak valamilyen kifogást az eljáró felügyelők.

A jogsértések elsősorban a személytaxi igazolvánnyal, a díjtáblázattal, a taxaméter alkalmazásával, a nyugtaadási kötelezettség teljesítésével voltak kapcsolatosak.

Összességében elmondható, hogy az idegenforgalmi szerzon alatt javult a helyzet vendéglátóhelyeken, és a személytaxi-szolgáltatás területén is. Kirívó, a fogyasztók érdekeit súlyosan sértő jogsértés nem történt.

hírlevélfeliratkozás

newsletter

trendfm

Chef pincer banner