Nemzetközi, 7 országot érintő együttműködés nőtt ki az Óbudai Szakgimnázium és Szakközépiskola zöld törekvéseiből. Az intézmény rendszeresen küldi diákjait több hónapos külföldi tanulmányutakra az Erasmus+ program segítségével, de a szakmai nívó mellett tavaly már kifejezetten környezetvédelmi szempontokat is érvényesítettek a partnerszállodák kiválasztásánál.

A kezdeményezés annyira újszerű és hatékony, hogy egy 2,5 éves, nemzetközi együttműködési program nőtt ki belőle, amiben a résztvevők kifejezetten a magyar példát igyekeznek eltanulni.

Zöld út a vendéglátásba – fenntarthatóság a gyakorlatban nevet viselte az a projekt, amelynek keretében 2018 őszén a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Óbudai Szakgimnázium és Szakközépiskola 30 tanulója gazdagodhatott hasznos munkatapasztalatokkal egy-egy külföldi szállodában. Az elnevezés nem is véletlen: a program, amely a Tempus Közalapítvány által kezelt Erasmus+ mobilitási (KA1) pályázat elnyerésével vált lehetővé, fontos célja, hogy a diákok megismerjék, hogyan lehet egy hotel működése is környezetbarát.

A tanulók közül 20-an Prágában, a Corinthia Hotels csoporthoz tartozó, négycsillagos Panorama Hotelben dolgozhattak, 10-en pedig a Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigetek felé vették az irányt 3-3 hónapra. A partnerek kiválasztásánál a fenntarthatósági tanúsítvány volt, ha úgy tetszik, a „beugró”, de ezen felül is csak olyan hotelek jöhettek szóba, ahol mindent megtesznek ökológiai lábnyomuk csökkentéséért.

Európa-szerte felfigyeltek arra, hogy van egy magyar oktatási intézmény, amely külföldi szakmai gyakorlattal egybekötve hívja fel a diákjai figyelmét a fenntarthatóságra, ami minden szempontból nagyon előremutató. Így a pályázatok sikerére építve már egy 7 ország 8 intézményét érintő partnerségi együttműködést is kötöttek, a 2,5 éves program 2020 végén zárul. A példa jól bizonyítja, hogy egy sikeres és népszerű oktatási program megvalósításakor gyakran sokkal több múlik a szándékon és a megközelítéseken, mint a körülményeken. Az Óbudai iskola a pályázati úton elnyert külföldi tanulmányi lehetőséget újragondolta, új megközelítéseket adott hozzá diákjainak, így az amúgy sem hétköznapi, külföldi tanulmányút, ahogy a diákok is, új információs réteggel gazdagodott.