Kell-e jobb bizonyíték arra, hogy egy cég prosperál, mint a puszta tény, hogy tud terjeszkedni. A Király utca 85. szám alatt található Fitlife Cukormentes Cukrászda - az év eleje óta - egy kibővített, immár 27 férőhelyes térben várja a vendégeket.

A korábban is széles termékpalettát újabb egészséges finomságokkal egészítették ki, így hamarosan már paleo tésztából készült gofrival is bővül a kínálat. Fekete Mártonnal, Budapest legnagyobb cukormentes cukrászdájának tulajdonosával, a Fitlife üzleti sikerének titkát boncolgattuk.

A Fitlife név, egyben a vállalkozás rövid mottója is, miszerint: a táplálkozás, mozgás, pihenés hármasa adja az élet egyensúlyát. Mennyire volt szándékos, hogy egyfajta Benetton-életérzést valósíts meg ebben a „mindenmentes”szektorban?

Abszolút tudatos volt. Nekem a sport mindig része volt az életemnek, az átgondolt, egészséges táplálkozás pedig szép-lassan vált életformává. Sok évvel ezelőtt, amikor még Ausztriában dolgoztam, eltöprengtem azon, hogy mibe kezdenék itthon. Szerencsére volt egy ismerősöm, aki mentes sütikkel foglalkozott, s miközben tesztelgettem ezeket az édességeket, jött az ötlet, hogy ebbe a gasztronómiai szegmensbe szívesen belevágnék. A cukrászda kínálatának kialakítása során elsősorban az motivált, hogy mindazok, akik valamilyen ételintoleranciától szenvednek, a nálunk kapható sütiket minden probléma nélkül megkóstolhassák.
Ez volt a kiindulópont, de a megvalósításhoz nyilvánvalóan kellett egy hasonlóan gondolkodó csapat.
Szerintem az egyik legfontosabb alapvetés az életünkben az emberi tényező, mert anélkül semmi sem működik, egy cukormentes cukrászda sem. Amikor elindultunk, két segítőtársam volt, a testvérem és a legjobb barátnője, mert akkor még Ausztriában éltem. A híresen nívós bécsi K&K cukrászdák egyikében dolgoztam pincérként, nagyjából hat évig, ahol szerencsére nagyon sok mindent el tudtam lesni a professzionális működésről. Igazság szerint a kinti létet nem terveztem hosszú távra, de abból a szempontból mindenképpen volt előnye, hogy anyagilag ott jobbak a lehetőségek. Egyébként a kint eltöltött idő alatt tudtam annyit spórolni, hogy a cukormentes cukrászda elképzelésemet meg tudjam idehaza valósítani. Amikor véglegesen összejött az itthoni vállalkozás, hazatelepültem.

Fekete Márton Fitlife portré

Milyen szempontok mentén döntötted el, hogy hányféle mentes sütemény szerepeljen a Fitlife kínálatában? 

Eleve úgy gondoltam, hogy ne saját üzemmel induljunk, hanem több beszállítónk legyen, mert nagyon sok energiát igényel a cukrászati termékek receptúrájának a kialakítása. Emellett minden cukrászüzemnek megvan a specialitása, így számunkra könnyebb volt kialakítani azt az optimális süteménykínálatot. Ebből adódóan nincs akkora haszon a termékeken, mintha lenne egy saját cukrászüzemünk, viszont így összeadódik a kiváló cukrászok szakértelme, ezáltal izgalmasabb a választék. Jelenleg négy cukrászüzemmel vagyunk kapcsolatban, s ezeknek van nagyjából kétszázötven süteményük, amelyekből mi – a szerintünk legjobb - körülbelül negyvenféle édességet kínáljuk. Így sokkal szélesebb a paletta, mert annyifajta ételérzékenység van, hogy ezek figyelembevételével kell úgy kialakítanunk a kínálatunkat, hogy a süteményes vitrinünkbe elférjen minden, amire a vevőinknek szükségük van.

Elképesztően sok cukormentes cukrászda van Budapesten. Mi a titkotok, amitől ez a vállalkozás nemhogy stagnálna, de gyarapodni, bővülni tudott?
Tulajdonképpen a türelem az, ami megteremtette a fejlődés lehetőségét. Időközben találtam egy befektetőt, meg persze a különböző partnerkapcsolatok köre is szépen bővült az induláshoz képest. Maga az üzleti titok nagyon egyszerű, próbálok a vendégeink fejével gondolkodni, hogy mi az, amire szükségük van. A vásárlóinknak leggyakrabban az a problémájuk, hogy valamilyen egészségügyi okból, vagy életmódváltás miatt nem ehetnek bármit. Nálunk nem pusztán annyi történik, hogy beesik valaki, és gyorsan kiszolgáljuk, hanem egy kényelmes kávéházas-cukrászdás élményt nyújtunk számára, ahol a felmerülő kérdéseire is választ kap.

Kikből áll elsősorban a vendégkör?
Meg fogsz lepődni, de sok spanyol vendégünk van, azonkívül angol ajkúak közül is szép számmal jönnek, tehát viszonylag gyakran megfordulnak nálunk turisták. Ugyanakkor a vendégek maximum 10 százaléka lehet külföldi, és olyan 60 százalék volt eddig a törzsvásárlók aránya. Persze, amikor a marketingkampányok megteszik a hatásukat, akkor ez egy kicsit lejjebb szorul, mert új emberek is bejönnek megismerni minket. Hosszú távon arra törekszünk, hogy az ide betérők kellemesen érezzék magukat, s ezáltal visszatérő vendégekké váljanak. Számunkra elsődleges szempont, hogy teljesüljenek a fogyasztóink igényei, mert ezeknek a figyelembevétele nélkül, egy párhuzamos világban tennénk a dolgunkat, s végül a valóságban vagy találkoznánk, vagy nem. Tehát az abszolút tud működni, hogy együtt gondolkodunk a vásárlóinkkal, s ha kivitelezhető egy-egy kérés, akkor természetesen megvalósítjuk a kívánságokat.

Szükségetek van még reklámra, vagy a közösségi oldalatokon tudjátok úgy mozgatni a szálakat, hogy a különféle marketing fogásokkal becsalogatjátok az újabb kuncsaftokat?

Gyökeresen átalakult a hirdetési piac, például a nyomtatott szórólapnak gyakorlatilag befellegzett. A mi célunk a márkaépítés, vagyis az, hogy az emberek megismerjenek minket, s ezáltal egy olyan pozitív élményt nyújtsunk, hogy amikor a potenciális vásárlóink a cukormentességre gondolnak, akkor a Fitlife ugorjon be nekik elsősorban.
S ha egy erős márkával dolgozunk, onnantól kezdve nem kell annyi energiát belefektetni abba, hogy különböző csatornákon reklámozzuk a céget. Sok fal ledől azáltal, hogy a vendégeink kellemesen érezték magukat nálunk, és jobb pozícióba is tudunk ezáltal kerülni, ha az elégedett vevők erről rendszeresen beszámolnak a közösségi oldalon.

fitlife2

Ha a visszajelzéseket nézzük, akkor a Fitlife-nak nincs versenytársa, mert a törzsvásárlók számára ti vagytok az abszolút nyerők. A konkurencia, nem konkurencia kérdés mennyire lényeges számodra?
Fontos tudatában lenni annak, hogy néz ki a piac, kik vannak ebben a szektorban, erre mindenképpen érdemes odafigyelnünk. Van egy olyan marketinges megközelítés, ami arra épül, hogy mit, hogyan és miért, és sokan csak a termékre helyezik a hangsúlyt, a többi mellékes számukra.
Szerintünk a korábban is említett hármas: a táplálkozás, mozgás, pihenés összessége az, ami az életminőséget növelni tudja. Hiába eszik meg valaki napi öt cukormentes Somlói galuskát, nem lesz örökéletű. Viszont, ha picit mozog, és odafigyel a táplálkozásra, akkor pozitív irányba tud elmozdulni. Inkább ez a cél, hogy egy egészségesebb, tudatosabb életvitel felé vigyük el azokat, akik hozzánk betérnek, hogy találjanak egy olyan bázist, ahol jól érzik magukat.
Meghatározó számunkra, hogy a vendégeink szeressék a helyet, és máskor is visszajöjjenek, mert ez a legtöbb, amit el tudunk érni. Van egy webshopunk is, ahol rendelhetnek a vásárlók, így a család úgy tud együtt megenni egy születésnapi tortát, hogy senkinek nem lesz tőle semmilyen egészségügyi problémája. Számunkra az, hogy valaki glutén-vagy laktózérzékeny, nem jelenti azt, hogy sanyargatnia kell magát, és lemondania mindenről, mert ha valaki eljön hozzánk, nyugodt szívvel fogyaszthat azokból a termékekből, amelyek ezekre a problémákra nyújtanak megoldást.
Merre szeretnétek, tudtok elmozdulni, mivelhogy a bővülés ugyebár kipipálva, a termékskála igencsak széles, mi marad még?

Mindenki megnyugodhat, a következő 500 évre előre megvannak a tervek. Azért a közeljövőre is gondolunk, mert úgy két-három éves távlatban előfordulhat, hogy lesz majd egy másik cukrászdánk is. Most azonban az a legfontosabb, hogy itt működjön minden tökéletesen, mert még viszonylag friss a Fitlife bővített változata.
Úgyhogy egyáltalán nem kizárt, hogy lesz majd még egy cukrászdánk a város egy másik pontján, de az előttünk álló hónapokban a cél az, hogy ebből a helyből kihozzuk a maximumot. Éppen ezért szeretnénk picit bővíteni a termékpalettát, mert például gofrit is szándékunkban áll készíteni paleo tésztából.
Mindent összevetve, rengeteg ötlet van, most azonban minden erőnkkel arra koncentrálunk, hogy itt érjük el azt a színvonalat, hogy ne legyen kérdés, hogy ide be kell jönni és ki kell próbálni a mentes süteményeinket!