25 évvel ezelőtt, 1994-ben indult el családi vállalkozásként a gyorsfagyasztott termékek forgalmazásával és gyártásával foglalkozó BA-HA-MA’S Kft. Péterszegi János tulajdonossal, és fiával a vállalat születésnapi gálája előtt beszélgettünk a cég működésének néhány kulcspillanatáról, a generációváltás fontosságáról, a vállalat által képviselt értékekről és a jövőre vonatkozó tervekről is.

– Mi volt az alapötlet a cég indulásakor? A 25 éves működés során melyek voltak a legfontosabb pontok a vállalat életében? 

A cég 1994-ben alakult édesapám ötlete alapján. Ettől az időponttól kezdve nagykereskedőként működtünk, ez a fő profilunk a mai napig. Én magam, unokatestvéremmel közösen már az első perctől kezdve részt vettünk a vállalkozás felépítésében. A kezdetekkor a Dunakeszi Hűtőház szomszédságában nyitottunk egy telephelyet. Ennek az ötletnek köszönhetően még abban az évben megnyitottuk cégünk első telephelyét Dunakeszin. Az egész telephely két hűtővagonból és egy kis faházból állt. Összesen 32 raklapnyi áru fért el bennük, így kezdtük a nagykereskedelmet. A Dunakeszi Hűtőház szomszédságában, az ottani többórás várakozás helyett, mi pár perc alatt szolgáltuk ki vásárlóinkat. A vásárlók gyors és pontos kiszolgálása ma is a legfontosabb feladatunk. Néhány évvel később 1997-ben édesapám Balatonlellén megnyitotta a család második vállalkozását, a Húsház Hungary Kft-t. Ez utóbbit testvérem irányította és irányítja a mai napig, míg a BA-HA-MA’S Kft.-t én. A BA-HA-MA’S Kft. életében édesapám is nagyon sokáig részt vett és támogatta a vállalatot a szadai üzem megnyitásáig. A következő fontos esemény a cég életében 2003-ban történt, ekkor nyitottunk Szadán egy gyártó üzemet. 2003-ban szadai üzemünkben megkezdtük prémium panírozott termékeink gyártását. Gyártóként hittünk és ma is hiszünk a hagyományos értékekben. Szerintünk egy jó rántott húshoz csak pár dolog kell: egy szelet karaj, vagy csirkemellfilé, só, liszt, tojás és zsemlemorzsa. A bundázott húst már csak forró étolajban kell aranybarnára sütni, és az eredmény magáért beszél. Édesapám egészen a 2016-os nyugdíjba vonulásáig alapítóként és vezetőként irányította a szadai üzemet. Az eredeti dunakeszi telephelyet, amíg lehetett, bővítettük, de mivel bérlemény volt, egyszerűen itt nem lehetett tovább növekedni. Ezért 2006-ban felépítettük első hűtőházunkat néhány kilométerre a régi telephelytől. Itt ezer raklapnyi tárolókapacitással rendelkeztünk, ezzel párhuzamosan pedig a forgalom és a dolgozói létszám is folyamatosan növekedett. Ekkor még mindkét telephely megvolt, a kettő között kellett mozgatnunk az árut, ami sok gondot okozott. A szadai üzemben, a hűtőraktárban és a nagykereskedésben más és más készletnyilvántartó és számlázó programokat használtunk. 2011ben szintet léptünk és egy integrált vállalatirányítási rendszert vezettünk be, aminek köszönhetően folyamataink és működésünk hatékonysága megsokszorozódott.
Ennek is köszönhetően a következő évben bővíteni tudtuk hűtőraktárunkat. A Pallag utcai hűtőházat 2012-ben új raktár szárnnyal és irodákkal bővítettük, így a teljes cég ide költözhetett, régi bérelt telephelyünket bezártuk. A korábbi évekre is jellemző volt a dinamikus növekedés, de 2012-től még ehhez képest is komoly bővülést értünk el, olyannyira, hogy egy harmadik ütem keretében 2015-ben ismét bővítenünk kellett a hűtőraktárat. 2016-ban édesapám nyugdíjba vonult, ekkor a szadai üzem irányítását is átvettem tőle.

bahamas1
– Mennyire volt nehéz folyamat az egymást követő generációk beépítése a családi cég irányításába? Ha jól tudom, az Ön fia is tevékenyen részt vesz már a cég munkájában?

Édesapám 1994-ben 53 évesen kezdte a vállalkozást. Amint már említettem, az unokatestvéremmel közösen én az első perctől kezdve részt vettem ebben a munkában. A mi esetünkben tehát olyan nagy váltásról nem beszélhetünk, nem arról volt szó, hogy a semmiből kellett valamit átvennem, hiszen már a kezdetektől közösen vittük a céget édesapámmal. Ezt a módszert a fiam esetében is szeretnénk alkalmazni, ezért épp a tavalyi évben kezdett nálunk dolgozni. Ő egyébként a diploma után egy nagy nemzetközi vállalatnál dolgozott. Szándékosan más iparágban próbálta ki magát, a lényeg a multinacionális környezet volt. Az itt megélt tapasztalatokat aztán később a vállalkozásunkban is hasznosítani tudja. Azt egyébként soha nem mondtuk neki, hogy mindenképpen a családi cégnél kell dolgoznia.
– A multinacionális vállalati kultúra követendő példa a BA-HA-MA’S Kft. számára?

Olyan tekintetben igen, hogy szeretnénk meghonosítani egy merőben másfajta szemléletmódot. Nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni a tervezésre. A multiknál alkalmazott folyamatok megismerése nagy segítség volt ebben és ez a változás mindenképpen szükséges a további növekedéshez. Egy 150 fős cégnél már beszélhetünk komoly folyamatokról, információáramlásról és azt tapasztaljuk, hogy sok hazai családi vállalkozás nem képes meglépni ezt a gondolkodásbeli változtatást.
– Volt olyan időszak a vállalat életében, amikor az említett dinamikus növekedés megakadt? Ha igen, mi volt a legnagyobb tanulsága?

2012-ben, az új telephelyre való költözés után sok energiámat lekötötte az új épületekkel való foglalatoskodás. Ebben az évben nyáron volt egy két hónapig tartó stagnálás, amit nagy traumaként éltem meg. Ekkor jöttem rá, hogy nem csinálhatok minden folyamatot, feladatot egy személyben. Ha az ember belátja, hogy bizonyos feladatok elvégzésére vannak nála tapasztaltabb, más szemlélettel rendelkező emberek, és ezeket az embereket maga mellé tudja venni, az ő tudásukat pedig a cég javára tudja fordítani, akkor hosszú távon okosan jár el a cég jövője szempontjából. Amikor képesek vagyunk leadni a saját egónkat és rájövünk, hogy nem az egyén, hanem az egész cég számít, akkor egy teljesen más irányt tud venni a történet. Ez a felismerés egyébként a cég élén majdan bekövetkező generációváltást is megkönnyíti.

bahamas2
– Hány partnerrel dolgoznak jelenleg?

A tavalyi évben 4900 partnert szolgáltunk ki és több, mint 17 millió kilogramm árut szállítottunk ki nekik. Partnereink zöme Budapesten és vonzáskörzetében található, de vannak olyan távolabbi régiók, ahová napi szinten terítünk, Szeged és környéke például ilyen, de említhetném Komárom-Esztergom, vagy Fejér-megyét is. Nagykereskedelmi szinten viszont az ország minden területére szállítunk Nyíregyházától Szombathelyig. A társaság forgalmának egy jelentős része a gasztronómiából származik, ebbe bele tartoznak az éttermek, vendéglátóipari egységek, büfék, nagykonyhák, cukrászdák. Több mint kétezer partnerünk ebből a szektorból érkezik. A forgalom egy kisebb szeletét a kiskereskedelem adja és vannak a nagykereskedelmi viszonteladó partnereink is.
– Kimondottan széles termékpalettával dolgoznak. Mennyire és milyen gyakran változnak a kínálatban szereplő egyes termékek?

Jelenleg mintegy 2200 raklap a tárolókapacitásunk. Vannak olyan állandó termékeink, amiket már 25 éve tartunk, de folyamatosan jönnek újabbak is. Próbálunk minél inkább megfelelni a piac igényeinek. Ha egy terméken látjuk, hogy népszerű a piacon, akkor azt hangsúlyosabbá tesszük. Szerencsére rugalmasan tudunk reagálni a piaci igényekre. Nagyon jelentős az importunk. Számtalan belföldi gyártó mellett nagy nemzetközi brandeket is forgalmazunk: FARM FRITES, Bonduelle, McCain, Ardo, FRoSTA, La Lorraine, Delifrance, CSM, Vandermoortele. Vannak saját márkás termékeink BAHAMAS, illetve PASSNER márkanéven.

bahamas2
– Miben jobb a BA-HA-MA’S Kft. a konkurenciájánál? Mi az a hozzáadott érték, amivel Önök rendelkeznek a versenytársakhoz képest?

A piac ár– és szolgáltatásérzékeny, azt gondolom, nekünk nagyon nagy erősségünk, hogy pontosan és megbízhatóan szállítunk.
Természetesen mindig számít az ár is, de ha nem megbízható valaki, akkor hiába értékesít olcsón. Fontos tényező az is, hogy nálunk nagyon jó kollégák dolgoznak. Olyan emberek, akik tényleg szívvel-lélekkel végzik a feladatukat. Vannak ezen felül olyan, számunkra fontos értékeink, amelyekben őszintén hiszünk: hitelesség, fejlődés, és megbízhatóság.
– Hogy alakult a cég forgalma az elmúlt években?

2012 óta megháromszoroztuk a forgalmunkat, azt gondolom, hogy ez jelentős eredmény. 2017-ben 8,4 milliárd forint volt a forgalmunk, ez 2018-ra 9,3 milliárd forintra nőtt, ez 10 százalékot meghaladó növekedés. Az idei évben a terveink szerint a 10 milliárd forintot meghaladó forgalmat fogunk realizálni. 2012 után volt egy 25-27 százalékos, nagyon dinamikus növekedésünk, amit a már említett átszervezések eredményeztek. A partnereink száma egyébként évről-évre emelkedik, átlagosan 10-12 százalékkal. Fontos a régiek megtartása, és új kapcsolatok megszerzése is.
– Mik a tervek az idei évre?
Az idei évben megkezdjük hűtőházunk bővítésének 4. ütemét, aminek köszönhetően tárolókapacitásunk a 25 évvel ezelőtti 32 raklapról 3200ra növekszik. A tervek és a szükséges engedélyek már megvannak. Egy új raktárirányítási rendszert is bevezetünk, minek köszönhetően a kiszállítási pontosságunk tovább növekszik.
– Hogyan látják a vállalatot 5-10 év múlva?

Fontos célkitűzésünk, hogy az általunk forgalmazott termékek országos szinten megtalálhatóak legyenek. Kiemelt célunk az export bővítése is, a külpiacok megszerzése mindenképpen stratégiai irány.
A hazai piacon jelenleg meghatározó szereplőnek számítunk, Budapesten a harmadik, országos szinten a hatodik legnagyobb cég a BA-HA-MA’S Kft., az árbevételi adatok alapján.
A következő 5-10 évben minden esélyünk megvan arra, hogy ebből a pozícióból még előrébb lépjünk.

 

ÍGY LÁTJÁK A PARTNEREINK:
A legelső partnerek közé tartozik Boross Jenő, aki a Nosztalgia Étterem tulajdonosa, és több mint 25 éve dolgozik együtt a BA-HA-MA’S Kft.-vell. Elmondta, hogy ahogy a cég nőtt, egyre többet és többet tudott biztosítani a partnereknek, így kialakítva egy olyan ügymenetet, mely mindenki számára előnyös.
A jó viszony alapja, mikor mind a két fél mosolyogva tud egymással, egymás mellett dolgozni. Egy olyan mondással jellemezte kapcsolatukat, mely számára mindig mérvadó volt: A te tíz filléred a te tíz filléred, az én tíz fillérem az én tíz fillérem - ha nem vagyunk egymás tíz fillérére irigyek, mint a vasúti sín, több száz kilométeren és több évtizeden keresztül tudunk együtt dolgozni.

Mészáros Zsolt, az EgészségKonyha Kft.-től és Mészáros Beáta, a Well Vita Kft.-től elmondta, hogy tizenhárom éve partneri viszonyt ápolnak velük, és szinte kizárólagosan a BA-HA-MA’S Kft.-n keresztül jutnak hozzá fagyasztott termékekhez, és a zöldségek nagy részéhez. Fontosnak tartják, hogy nem kell elaprózni a beszerzést, és a tiszta, jó minőségű termékekhez egy helyen és könnyedén hozzájuthatnak. Dietetikailag rendkívül fontos számukra, hogy mindig ugyanolyan jó, állandó minőségű alapanyagokat kapjanak, és pontosan, precízen érkezzenek meg a termékek, amihez a legjobb partnert a BA-HA-MA’S Kft.-ben találták meg. Mivel Péterszegi úr napi szinten részt vesz a munkában, bármilyen kéréssel és kérdéssel fordulhatnak hozzá, így rendkívül rugalmasan tudják kezelni a felmerülő kéréseket.

Papp Dániel, a Kaltenberg Kft. (KALTENBERG Sörház & Étterem) ügyvezető igazgatójának családja 110 éve foglalkozik vendéglátással, és már a dédapja is tudta 1915-ben, hogy mennyire fontosak a jó partnerek. A termékekkel teljes mértékig elégedettek, és kiemelte, hogy a BA-HA-MA’S Kft. rendkívül megbízható és korrekt cég, akik vállalkozói szemlélettel állnak a partnerek rendelkezésére. Egy olyan beszállító, akikre mindig lehet számítani. Fontosnak tartotta a 25. évfordulóra szervezett találkozót, és bízik benne, hogy az ötvenediken is együtt fognak dolgozni.



Knecht Tamás, a Bátor Tábor adományszervezési igazgatója, akik alapítványukkal a daganatos gyerekeknek igyekeznek segíteni, nagy dolognak tartja az együttműködést. Ez tavaly év végén indult, mikor is felkereste őket a BAHA-MA’S Kft. azzal, hogy támogatnák törekvéseiket, így a táborban most elkészülő közösségi épület teljes berendezése nekik köszönhető. A BA-HAMA’S Kft. gondolkodásmódja kiemelt fontosságú a mai világban, amely az emberi értékek megőrzésére és az emberségre törekszik.