Se szeri, se száma idehaza a cukrászdáknak. Jó néhány olyan süteménybolt van, ahol a fenséges ízek csábítóak, de akadnak olyan patinás helyek is, ahol a dekoráció kárpótolja az elmaradt kulináris élvezetet. Bár Magyarország első online cukrászdájában csak virtuálisan foglalhatnak helyet a vendégek, az ínycsiklandó kínálatot átböngészve, garantáltan megjön a vásárlási kedv.

Az „Édes Mese” moldáv származású alapító-tulajdonosával – Gena Ponomar – a virtuális cukrászdában rejlő potenciálról beszélgettünk. Az idehaza egyedülálló marketingstratégiát megvalósító családi vállalkozás hét évvel ezelőtt indult, és azóta sincs konkurenciája.

Hogyan került Magyarországra?
Csaknem 25 éve egy diákcsereprogram keretében jöttem Magyarországra 1994-ben, és azóta itt élek.

Sokadik lépcsőfok az életében a cukrászat, mert ha jól tudom, mérnöknek tanult.

Valóban hosszú út vezetett a cukrászatig, mert a gépészmérnöki végzettségem mellett további hét diplomám van. Az „Édes Mese” egy családi vállalkozás, amit a szintén gépészmérnök feleségemmel ketten (Tatjana Konovalova – cake designer - a szerk.) hívtunk életre 2011-ben.

edesmese3

Hogy indult a családi vállalkozás?

A 2000-es évek elején nagyrészt sztenderd tortákat kínáltak még a jobb budapesti cukrászdákban is. Ezekben a süteményekben nagyjából öt ízt lehetett felfedezni, és akkor a díszítésről, vagyis annak hiányáról még nem is beszéltem. Ez még nem lett volna akkora gond, de nálunk a családban többen is allergiások lettek az adalékanyagoktól, amiket ezek a cukrászatok használtak. Ennélfogva bő tíz évvel ezelőtt otthon elkezdtünk készíteni tortákat, és elég gyorsan kiderült, hogy a feleségemnek művészi érzéke van a süteménykészítéshez. Innen jött az ötlet, hogyha Tatjana ennyire jó ebben, akkor próbáljunk meg nagyobb mennyiségben is egyedi tortákkal előállni. Első körben persze csak a családnak, barátoknak kínáltuk ezeket az esztétikus és ízletes finomságokat. A feleségem mindeközben, nagyjából egy év alatt, elsajátította a tortadíszítési technikákat. Majd ezt követően határoztuk el, hogy létrehozunk egy céget, és családi vállalkozás keretében készítjük ezeket az egyedi, minőségi tortákat.

Mindenki másnak az jutott volna eszébe, hogy nyit egy cukrászdát, Önök viszont úgy döntöttek, hogy egy virtuális cukrászatot hívnak életre.

Ennek az az egyszerű magyarázata, hogy gépészmérnökök lévén, másként forog az agyunk. Alaposan felmértük a piacot, és megállapítottuk, hogy Budapesten túlkínálat van a hagyományos cukrászdákból. Mivel nem kívántunk versenyezni, inkább egy művészeti irányt választottunk a cukrászaton belül, ezáltal egy szűz területet céloztunk meg. Pontosan ezért úgy alakítottuk ki a webáruházunk kínálatát, hogy a tortáknak nem a hagyományos megnevezését használjuk, hanem kapcsolódunk különféle tematikákhoz.

A termékskálánkban rengeteg ízkombinációt kínálunk a vevőinknek – most százhúsz környékén járunk –, és mindegyiket elkészítjük. Ráadásul az extra igényeknek is eleget teszünk, mert az nagyon ritka, amikor kifejezetten az internetes boltunkból rendelnek tőlünk. Egyébként sem az szerepel nálunk például, hogy csokoládétorta, mert annak minden képzeletet felülmúlóan sok árnyalata van, és cirka ötvenet bármikor könnyedén meg lehet csinálni csak a csokis verzióból. Éppen ezért adunk fantázianevet a tortáknak, mint teszem azt – a „hóolvadás”. Amikor valaki ezt a tortát szeletekre vágja, láthatja a fekete alapú rétegekben a fehér pöttyöket, ugyanúgy, mint tavasszal a természetben. Nagy kedvenceim a Hundertwasser tortáink, amelyeket a színpompás házakról készült képek ihlettek. Megpróbáljuk harmóniába hozni az ízt és a szépséget.

edesmese5

Cégek is felkeresik az online cukrászdájukat?

Szép számmal vannak céges megrendeléseink, de még mindig távol vagyunk attól, hogy igazán ismertek legyünk. Egyébként az egyik legérdekesebb munkánk az volt, amikor a Gazdagréti Szent Angyalok-templomot elkészítettük
3D-s tortamodellben. Nemrégiben rendeltek tőlünk egy több vasúti kocsiból álló vonatot, amit úgy valósítottunk meg, hogy minden egyes vagon egy külön torta volt. Designban is izgalmas lett, s miután a szerelvények más-más ízvilágot képviseltek, így a cég dolgozói boldogan kóstolgatták a zamatos vagonokat. Egyébként festménytortákat is készítünk híres alkotások alapján, és portrétortákat is vállalunk. Ezeket megalkotni igazi kihívás, mert kézzel rajzolt képek alapján készülnek ezek az artisztikus torták. Azt gondolom, hogy ezt rajtunk kívül senki más nem csinálja. Folyamatosan újítunk, kitalálunk különleges formákat, ízkombinációkat, és eközben a kettő egységére törekszünk. Ezek izgalmas munkák, de ritkán vannak ilyen kihívások, mert inkább a gyerek- és esküvői torták a menők. Máskülönben exkluzív módon, mi készítjük a húsvéti kenyeret az összes ortodox templom számára, ami nagyon nagy mennyiség, és olyankor öt napig nem is vállalunk tortakészítést.

Külföldről is érkeznek megrendelések?

Szerencsére igen. A legtávolibb hely, ahova szállítottunk eddig, az Düsseldorf volt. Moszkvába gyakran viszünk tortákat, ahogy Ausztria is az egyik célállomás, és Romániából is szép számmal vannak megrendeléseink. Ez érdekes, mert külföldre elsősorban nem azért szeretik vinni a tortákat, mert szépek, hanem a finom magyar ízek miatt.

edesmese4

Minden igényt ki tudnak elégíteni? Gondolok a mentes süteményekre…

Törekszünk rá, de a speciális torták esetében nagyon nehéz kellemes ízvilágot összehozni. Ha egy süteményben nincs tojás, tej és cukor, akkor abban már igazából csak a gondolat található meg, és így nem lehet az eredeti ízre számítani. Ugyanakkor mindent elkövetünk, hogy ezek a mentes sütemények is élvezhetők legyenek.

Hét éve indult ez a családi vállalkozás. Mi a jelen kihívása és milyen lehetőségeket tartogat még ez az online cukrászda?

Az elején, majd egy évig veszteséges volt a cégünk, mert a portfólió kialakítása volt az elsődleges cél, meg persze a technológia minél professzionálisabb elsajátítása. Természetesen egy évtizedre előre vannak terveink, de minden pénzkérdés. Folyamatosan emeljük a tétet, s ezalatt nem azt értem, hogy bővítjük a kínálatot, hanem az üzleti formán belül lépünk mindig a következő szintre. Jelenleg szélesíteni próbáljuk az ügyfélkört. Költséges ugyan, de sok-sok cégnél kell ajándékkóstolásokat tartanunk, mert ha nem ismerik a termékeinket, akkor nem rendelnek tőlünk. Nyereségről nem igazán beszélhetünk, mert ezeket a pénzösszegeket beleforgatjuk a fejlesztésekbe. S bár mérnökök vagyunk, ugyanakkor művészlelkek is, s ezáltal szeretjük, ha változnak a dolgok körülöttünk.
Mindenki ismeri a Gerbeaud cukrászdát vagy a Daubnert, mi pedig azt szeretnénk, hogy az Édes Mese név éppígy benne legyen a köztudatban, és egy minőségi magyar márkává váljon. A kezdetektől arra törekszünk, hogy a tortáink attól legyenek felismerhetők, hogy egy művészeti irányt képviselünk. Abban bízunk, hogyha valaki bejön hozzánk, akkor mind a kettőt megtalálja: a csodás ízt és a szép díszítést. Ugyanakkor szeretnénk olyan családi vállalkozás maradni, amelyik minden preferenciát ki tud elégíteni, de nem szeretnénk többet vállalni, mint amennyit jelenleg el tudunk látni. Szerintem ugyanis, ha valaki napi 12 órát dolgozik, akkor elvész benne a kreativitás.

Egyeduralkodók a piacon?

Amikor megnyitottuk a webáruházunkat, jó néhányan elkezdtek minket másolni. Ebben nincs semmi különös, de emiatt kell folyton újragondolni a dolgainkat, hogy életképes maradjon a vállalkozás. Valós veszélyt azonban nem látunk ezen az általunk kialakított piacon. Sem marketingszempontból, sem ízvilágban nincs konkurenciánk, mert hihetetlen lehetőségek vannak a különböző ízárnyalatok kitalálásában, és ez a mi egyik erősségünk. Különben is, amit mi készítünk, az nem szimpla sütemény, hanem művészi alkotás tortaformátumban, és annak ára van. Ahogy egy Rembrandt-képet sem lehet olcsón megvenni, mert az 40 millió és kész!

 

(CHEF&PINCÉR magazin - 2018 októberi szám)