Keveseknek adatik meg, hogy a munkájuk legyen egyben a legkedvesebb hobbijuk is. A Game Up Pub fiatal tulajdonosa, Wittmann Ádám, ezen szerencsések közé tartozik, ugyanis a társasjátékok iránti szenvedélyét pénzkereső foglalkozásként űzheti.

Wittmann Ádám három évvel ezelőtt nyitotta meg első társasjátékpubját a Zichy Jenő 4. szám alatt, majd idén áprilisban a Game Up2-t.
A sikeres vállalkozása hátteréről, illetve a jelenleg reneszánszát élő társasjátékdivat jövőjéről is kérdeztük Wittmann Ádámot.

Milyen családi indíttatás, háttér vezetett ide, hogy megvalósíts egy ilyen nem szokványos ötletet?

– Az egész történet onnan indult, hogy annak idején édesapámmal és a bátyámmal rengeteget társasjátékoztunk. A gyermekkori kedvenc passziómat a későbbiekben, immár felnőttként, baráti társaságokban is gyakoroltam. Még a gimnázium alatt eltöltöttem egy évet Angliában, majd érettségi után a BGF-re, a Vendéglátóipari Főiskolára jártam.
A végzés után sokat töprengtem azon, hogyan tovább. Először kávézóban gondolkodtam, majd amikor a Zichy Jenő utca 4. szám alatt megtaláltuk a jelenlegi Game Up Pub helyét, kipattant az ötlet, hogy hívjunk életre egy társasjátékos kocsmát. Az alapkoncepció az volt, hogy egy olyan igényes pubot üzemeltessek, ahol adunk valami extrát. Egyszóval a vendéglátást és a játékot próbáltam ötvözni, amikor megnyitottam a Game Up Pubot. Igazából már bő egy év után kezdtük kinőni az első helyünket, s bár hamarabb megszületett a döntés, hogy terjeszkedni kellene, csak három év elteltével tudtuk ezt megvalósítani. Idén áprilisban nyitottuk meg a második helyünket, a Game Up2-t, ami pontosan 42 méterre van az első helyünktől. A Zichy Jenő utca 6. szám alatti új társasjátékos pubunk jóval nagyobb, és hangulatában is teljesen más, mint a 2016-ban nyitott Game Up Pub. Nagyon sok törzsvendégünk az elsőre esküszik, másoknak az újonnan nyílt Game Up2 tetszik, és ez így pont jó, mert megoszlik a fogyasztói kör. Az anyagi háttér pedig úgy állt össze, hogy családi oldalról volt egy jelentős támogatás, meg a külföldön évek alatt megspórolt saját pénzemet is beletettem a vállalkozásba.


Mennyire robbant be 2016-ban az üzlet, vagy sok idő és még több marketingmunka kellett ahhoz, hogy rákapjanak a vendégek a társasjátékos pub ízére?

– 2016. április 16-án nyitottuk meg az első helyet, s habár az első néhány napban jöttek az ismerősök, barátok, de az első fél évben lehangolóan kevesen fordultak meg nálunk. Az tény, hogy a nyári szezon elején nyílt meg a Game Up Pub, ami – pincehelyiségről beszélve – nem igazán kedvez az ilyen típusú szórakozóhely forgalmának, mert elsősorban esős, hideg időben jönnek a vendégek.
Aztán az ősz beköszöntével elkezdtünk bevezetni saját fejlesztésű, tematikus – Jó barátok, Star Wars, Így jártam anyátokkal – kvízeket, amelyek egyre szélesebb körben tették ismertté a helyet.
Annak a híve vagyok, hogy az a legfontosabb, hogy jöjjenek el az emberek, mert aki megtapasztalja, hogy mennyire különleges helyen jár, nagy valószínűséggel visszatérő vendéggé válik.


Hányféle játék közül választhatnak a vendégek?

– Kétszázötven, háromszáz játékkal várjuk a vendégeket, a korosztályi megoszlás pedig elég változatos. Nyilván szombaton és vasárnap bejönnek családok is kisebb gyerekekkel, de inkább 18 év felettiek járnak hozzánk, mert mégiscsak pubról beszélünk. Számomra az ideális célközönség, a 25 és 40 év közötti, már dolgozó, de még nem családos vendég, aki ráér délután vagy este kikapcsolódni.
Nagyon sok törzsvendégünk van, egy tanárokból álló társaság például, és egy informatikus csapat is rendszeresen jár hozzánk. A múltkor két hetven körüli néni jött be, és remekül érezték magukat, tehát idősebbek is be szoktak nézni. Lány- és legénybúcsú is volt már nálunk, és sokan tartják itt a szülinapi bulijukat. Ez valószínűleg azért lehet, mert egyre többen vágynak arra, hogy ne csak szimplán beüljenek inni valahova, hanem legyen valami extra is, ami nálunk ugyebár a játék. Persze nem kötelező játszani, s bár nem az a jellemző, de akadnak olyan vendégeink is, akik magát a közeget szeretik, s azért járnak hozzánk.
Egyébként a játéklistánkat a honlapunkon is megtalálják a társasozni vágyók, így már előre tájékozódhatnak. A vendégek általában foglalásra érkeznek, ami nekünk nagy segítség, mert így jobban tudunk kalkulálni az asztalokkal. Különben mindig a péntek a legerősebb napunk, olyankor vannak a legtöbben. Mondjuk két hete vasárnap szinte csak külföldi vendégünk volt, de ez szezon- és időjárásfüggő, hogy mikor, kik jönnek.

Amikor több társaság is ugyanazt a játékot választja, mi történik? Olyankor várnak egymásra, vagy ajánlotok számukra valami mást?

– Persze ez elég gyakran előfordult, de ami nagyon népszerű játék, abból több is van. A Dixit nevű, asszociációkra épülő társasjátékból az egyik helyen négy, a másik helyen legalább öt példány van. Az új szellemiségű játékok közül nagy favorit a Fedőnevek, ami egy cseh találmány. Ebből a nagyon kedvelt partijátékból van magyar és angol változatunk, de létezik belőle képes verzió is, így mindkét helyen sokan játszhatnak vele. A Dobble, ami pedig egy gyorsasági kártyajáték, benne van a top 3-ban, és abból is van 4–4 példány.

Olyankor mit tesztek, ha a játékosok belefeledkeznek a társasozásba, és elfelejtenek enni-inni? Merthogy ne szépítsük, nektek elsősorban a fogyasztásból van a nyereségetek.

– Ez valóban egy nagyon fontos kérdés számunkra, mert elég sokszor megtörténik, hogy társasozás közben a játékosok számára megszűnik a külvilág. Pontosan emiatt van asztalszervizünk, mert aki belefeledkezik a játékba, és egyszer csak rádöbben, hogy nagyon éhes, vagy rendkívül szomjas, és odamegy a pulthoz, akkor bizony időbe telik, mire megkapja azt, amire vágyik. Az asztalszervizzel ez könnyen áthidalható, mert amint felmerül egy kérés, kivisszük, és nem kell a vendégeknek várniuk arra, hogy kiszolgálják.

Mennyire jellemző, hogy vállalati bulikat tartanak a Game Up Pub valamelyik helyiségében?

– A céges csapatépítés egy remekül kitalált dolog, mert ugye a munkáltató fizeti, s ezáltal a dolgozók jól járnak. Szerencsére szép számmal vannak nálunk ilyen vállalati partik, szervezett másfél vagy háromórás játékprogrammal, de nem kötelező ezeket választani. Az új helyünkön inkább a kvízes csomagokat fogjuk ajánlani, ami szintén opcionális. Elmondhatom, hogy sok olyan cég van, ahonnan a csapatok évek óta visszajárnak.

Ameddig lesz játékos kedvű ember, addig nem kell attól félnetek, hogy be kell zárni a boltot. Hogy látod, a társasjátékkultusz egy trendi divat, vagy örökzöld időtöltés?

– Ahogy tapasztalom, a társasjáték iránti kereslet egy felívelő pályát mutat, legalábbis az elmúlt 5 évben ez történt. Az egyik internetes hírportálon korábban volt egy sorozat, amelyik kéthetente kidobott egy cikket, amiben a legújabb társasjátékot reklámozták. S miután az emberek elolvasták ezeket az írásokat, ránk telefonáltak, hogy nálunk van-e ilyen vagy olyan játék. Természetesen minden alkalommal beszereztük ezeket a partijátékokat a potenciális vendégeinknek.
S mivel egyre többen gondolják úgy, hogy nem csak gyerekek játszhatnak, ezért meggyőződésem, hogy a társasjátékkultusz nem egy lufi, ami rövid időn belül kipukkadna. Máskülönben van egy elméletem. Induljunk ki a 100 százalékból, és akkor mondjuk abból 40 százalék az, aki szeret játszani. A másik 40 százalék nem tudja, hogy szeret vagy sem társasozni, mert annyira régen találkozott utoljára bármilyen játékkal. Feléjük van az a bizonyos pozitív nyomás, mert őket el lehet érni. S a maradék 20 százalék az, aki kimondja, hogy utál játszani, de szerintem még ők sem menthetetlenek. Számukra is tudnék találni ugyanis olyan játékot, amire azt mondanák, hogy nem is rossz. Egyébként nagyon sokan azért nem szeretnek játszani, mert a végére összevesznek. Pontosan ezért vannak a kooperatív játékok, amelyeknek az a lényegük, hogy közösen játsszunk a játék ellen, s csak összefogással lehet nyerni.
A legtöbb társasjáték amúgy építő-fejlesztő funkciót is betölt, valamint a kommunikációs képességet is javítja, fejleszti a szókincset, az asszociációs képességet. Egy összetett stratégiai játék agytornának is kiváló, mert végig nagyon összeszedettnek kell lenni. Vagyis előfordulhat, hogy a társasjátékdivatnak lesz egy csúcspontja, de véleményem szerint csökkenni azután sem fog, legfeljebb stagnálni.

 

(CHEF&PINCÉR - 2019 májusi szám)