Még innen a harmincon Szabó Milán és Szalay József hátrahagyták profi pókerjátékos életüket, hogy saját vállalkozásba fogjanak. Merészet álmodva eldöntötték, hogy meghonosítják itthon a finom & egészséges – tej-, glutén- és adalékmentes – pálcikás jégkrémet.

Az Y-generációhoz tartozó üzletemberek már a 2016-os induláskor két Anjuna Ice Pops-üzletet nyitottak, idén nyáron pedig öt újabb helyen lehet majd a termékeiket megvásárolni. Szabó Milánnal az Anjuna márka terjeszkedéséről, a cég innovációiról beszélgettünk.

Azon gondolkodtam, hogy jön össze a pókerjáték és az üzleti vállalkozás, s arra jutottam, hogy tulajdonképpen a versenyszellem az, ami a kettőt összeköti. Eltaláltam?

Abszolút így van, mert valóban a versenyszellem az, ami mindkét tevékenység hajtóereje. Emellett vállalkozóként azt mondhatjuk, hogy az ember valamennyire a maga ura. Ezalatt elsősorban azt értem, hogy így van a legnagyobb kontrollunk az életünk felett. Ez motivált minket Joe-val (Szalay József, az Anjuna Ice Pops társ­tulajdonosa – a szerk.), hogy belevágjunk egy olyan dologba, amire egyszer talán azt mondhatjuk, hogy az egész világon jelen vagyunk. Úgy érezzük, hogy ennél a vállalkozásnál nincsenek korlátok, mert az Anjuna-brand építésében az a csúcs, hogy nincs plafon!

Az üzlettársával – Szalay József – a póker kapcsán ismerkedtek meg?

Igen, onnan datálódik a barátságunk, mert ez egy szűk közösség, ahol bizonyos szint felett mindenki ismeri a másikat. Olyan szenvedélyes pókeresekről beszélünk, akiknek ez az élete. Mi ketten azonban úgy éreztük, hogy bár nagyon élvezzük a játékot, és jók is vagyunk benne, de hosszú távon mást szeretnénk csinálni. Profi pókeresként sokat utaztunk, és időközben kiderült, hogy hihetetlenül vonz minket a különböző kultúrák, extrém világok megismerése. Tehát igazából a póker és az utazás az a két kapocs, ami összekötött minket Joe-val.

Az csak a legenda része, hogy Indiában jött az ötlet, hogy megnyitják az Anjuna Ice Pops-üzleteket?

Konkrétan maga a gondolat nem, de India maximálisan benne van a képben. Mi akkor Joe-val már 3 éve voltunk barátok, és mind a ketten ott tartottunk, hogy változtatni akartunk az akkori helyzetünkön. Ráadásul mindketten otthagytuk az egyetemet, mert az üzlettársamnak a gyógyszerészkar, nekem pedig a gazdasági főiskola bizonyult mellékvágánynak. Így aztán, amikor 2015 márciusában Joe megkérdezte, hogy lenne-e kedvem elmenni vele Indiába, szerencsére vele tartottam. Elképesztően beszippantott minket az a világ, és a három hét után úgy jöttünk vissza, hogy vagy akkor vágunk bele egy vállalkozásba, vagy soha! Nem tudtuk még pontosan, hogy mit és hogyan, de azt igen, hogy a küldetésünk onnantól kezdve az, hogy megfogjuk az Anjuna-érzést, bezárjuk egy dobozba, hazahozzuk Magyarországra, és megosztjuk másokkal. A célunk egy olyan világot teremteni, ahol minden városban van egy trópusi menedék, ahol minden nap nyár van.

Feltételezem, arra is jó okuk volt, hogy a jég­krém mellett döntsenek, mert nyithattak volna akár éttermet is.

Így igaz, de a jégkrém onnan jött, hogy világéletemben fagyiimádó voltam. Egy helyen lehetett akkoriban Budapesten kókusztejalapú minőségi fagylaltot kapni, de miután nagyon drága volt behozni Amerikából, abbahagyták a forgalmazását. Ez adta az ötletet, hogyha nekem ennyire bejön, akkor ez lehetne egy jó vonal. Amikor elmondtam az üzlettársamnak, hogy mi jutott eszembe, talán egy hét sem telt el, és megalapítottuk a céget. Mindemellett nem kezdtük kicsiben, mert a maximalizmusunk oda pörgette a dolgot, hogy bár egy üzletet szerettünk volna nyitni, végül kettő lett belőle.

Aki ért a kereskedelemhez, nyilván jó húzásnak tartja, hogy Budán és Pesten is legyen üzlet, mert kétféle vásárlói réteget lehet megcélozni. Az induláskor kikből állt a vevőkör, és ez változott-e mostanra? 

Még mindig egy felfelé ívelő pályán vagyunk, mert az idő nekünk dolgozik. Nálunk ugyebár minden termék növényi összetevőkből készül, mert mi magánemberként is nagyon hiszünk a fenntarthatóságban. S mivel egyre több ember számára fontos az ökotudatosság, így egyre bővül a vásárlói körünk. Amúgy már az elején sem csak fiatalok jöttek, sőt. Meglepően sok idősebb ember is nyitott az újdonságra. Budán elsősorban magyar vevőközönség jár hozzánk, a Sas utcai üzletünkben viszont vegyesebb a vásárlói réteg, mivel ott sok külföldi is megfordul. Egyébként az a filozófiánk, hogy sem az ízeken, sem az alapanyagok minőségén nem fogunk soha megalkudni. Éppen ezért soha nem akartuk a jégkrémeket fixen beárazni, mert kihozzuk a legjobbat, és az alapján kalkuláljuk ki az összeget. Úgy tapasztaljuk, hogy ez a középmagas árfekvés kifizethető a vásárlóinknak.

Mekkora kínálattal indultak két éve, s hol tartanak most?

Az első héten örültünk, hogy kijöttünk azzal a 12 ízzel, ami a pultba került. Most már 20–25 íznél tartunk, és relatíve sok minden megmaradt az első körből, miközben folyamatosan követjük a legújabb trendeket. Egyébként a mi közönségünk eszméletlenül nyitott, nálunk például mangóból fogy a legtöbb, de a chiapudingos málna szintén nagyon népszerű. Az idei legextrább ízünk, aminek még nem tudtunk nevet adni, az egy kókusztejalapú mangó, vanília, kardamom, lime, kurkumás jégkrém, ami egy nagyon egyedi összetétel. Azt tervezzük, hogy a május 27-i szülinapi Anjuna-partin megkérdezzük a vendégeinket, hogyan nevezzük el ezt az új termékünket. Amúgy az ízkombinációk kitalálása az én reszortom, a megvalósítás pedig a szakemberek dolga. Az üzemünkben két élelmiszeripari mérnök dolgozik, s az egyikük az ízekért felelős, a másik pedig a gyártást felügyeli. Itt jegyezném meg, hogy a gyártóüzem kialakítása és a munkafolyamatok kitalálása teljes mértékben Joe érdeme.

A jégkrémeken túl milyen termékeket kínálnak még a két üzletben?

Egyebek mellett saját készítésű chia- és tápiókapudingokat, vagyis olyan termékeket, amelyek illeszkednek az egészségtudatos, újhullámos arculatba. Ami nagyon megy, az egy dél-amerikai gyümölcsből – acai – készült smoothie, amit főleg a millenniumi nemzedék kedvel elsősorban, illetve vegán, grab’n’go édességeket is fogyaszthatnak a hozzánk betérők. S mivel mindig figyelünk a vásárlói igényekre, ezért idén csináltattunk egy saját kis hűtőtáskát, amibe 12 jégkrém fér, ha valaki otthon szeretné megkóstolni az Anjuna-ízeket.

Figyelve az üzleti ténykedésüket, nyilvánvaló, hogy évről évre emelik a tétet. Úgy hírlett, hogy franchise-hálózat építésébe fognak. Ez a projekt most hol tart?

 A tavalyi év után döntöttünk úgy, hogy franchise-hálózattal szeretnénk továbbmenni. Jelenleg ott tartunk, hogy remélhetően június első hetében öt új egységet – négyet Budapesten, egyet pedig Balatonfüreden – fogunk nyitni. Budapesten a Szent István téren, az Egyetem téren, a Kristóf téren, illetve a Ráday utcában lesz üzletünk. Elárulom, hogy most sem egyszerű beindítani az újabb helyeket, de természetesen már sokkal rutinosabbak vagyunk, mint az induláskor.

Arról is szó volt, hogy külföldre is terjeszkednek, vagy az még túlontúl nagy falat?

Relatív sok megkeresésünk van külföldről, de jelenleg még nem tartunk ott, hogy belevágjunk. Jövőre viszont mindenképpen megpróbáljuk külföldre is kiterjeszteni az Anjuna-brandet, és mindent meg is fogunk tenni, hogy ez a célunk megvalósuljon! 

Gondolkodnak-e kooperációban más cégekkel?

Persze, idén is lesz hasonló együttműködésünk, ahogy tavaly volt a DiVino borbárral. Ebben a szezonban a Fekete kávézóval fogunk készíteni kávés jégkrémet. Ami viszont ezen a nyáron igazán a szívünk csücske, az a kutyajégkrémünk. Mi Joe-val nagyon nagy kutyások vagyunk, ezért tavaly év végén már gyártottunk kutyajégkrémet, amit idén továbbfejlesztettünk. Az a cél, hogy június 23-tól minden üzletünkben kapható legyen ez a kutyajégkrém, ami állatorvosok által is jónak minősített termék. S a lényeg, hogy minden egyes kutyajégkrém 100 százalékos profitját a Mindenki fogadjon örökbe egy kiskutyát! szervezetnek ajánljuk fel. Alapvetően a mi törzsközönségünkben nagyon sok a kutyás, ezért is bízunk benne, hogy szuper lesz ez a projekt.

Korábban említette, hogy ebben a vállalkozásban nincs plafon, de ha lehet igazán nagyot kívánni, az mi lenne?

Az elérhető álomkategória az, hogy Európa néhány országában jelen legyünk. Ez egy közeljövőben megvalósítható terv, amire szerintem képesek leszünk. Ami viszont számomra a non plus ultra, az az, hogy Kaliforniában is legyen Anjuna-üzlet, mert nekem ez az extra álmom.             

Hegedűs Claudia