Szepsy István: nem döntés kérdése, hogy ki megy elől

Magazin
Tipográfia

A mádi borász nem csak Magyarországon világhírű, de borai a világ legjobb éttermeiben is helyet kapnak, és a bor jedi lovagjainak tartott Master of Wine-ok között is többen lelkesednek a munkásságáért. Miután a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa átfogó ágazati stratégiát készített, megkérdeztük a neves bortermelőt, milyen stratégiát is tartana ő jónak.

Szepsy Istvánnak vannak ugyan elképzelései arról, hogyan lehetne a magyar borokat megjeleníteni a világban, de nem szeretne az országos stratégiához igazán hozzászólni, mert Mádon egy kicsit függetlenítették magukat. Ráadásul mindenki tudja, hogy ő egyedien áll a borokhoz: „ahogy mondják, a Szepsy túl őrült ahhoz, hogy értelmezni lehessen a borvidéken, mert mi olyat tűzünk ki magunk elé, amit igazából másoknak kellett volna megtenni” – mondta.

Szurkálják a csillagokat

Szepsy István nem akarja eldönteni, hogy mi legyen Tokaj szerepe, csak a saját feladata érdekli. Tokaj állami projektje kapcsán szerinte sok mindenről beszéltek, de a célról nem. Elhangzott olyan mondat is, hogy luxusterméket kell létrehozni egy tömegtermelő cégnél, de ilyen nem létezik, mert ez fából vaskarika.

A borász nem akar meggyőzni senkit, de szerinte a világban könnyebb lenne, ha ékszerűen nyomulnánk előre, ahogyan Franciaországban, Burgundiában teszik. Itt ugyanis a legjobb borokat adó grand cru terület is mindössze egy százalék alatt van, ennek ellenére mégis ezek határozzák meg a francia bor fogalmát. Jelenleg a világon a legjobb termőterület is Burgundiában található, a Romanée-Conti, amely csak 1,8 hektárnyi.

A Szepsy borászat is hasonló célra tör, a legjobbnak lenni a világon. Olyan ékeket akarnak létrehozni a legújabb termékeikkel, amelyek törik maguk előtt a területet, illetve felfelé „szurkálják a csillagokat”. A borászatában éppen most húzták át az előző borstratégiájukat, mert a világban megváltozott a helyzet, és át kellett alakítaniuk az egészet. Egy ilyen mérsékelt jövedelmű országban, mint Magyarország, csúcstermékeket nem lehet fokozni. A világ felső kategóriáját kell megcélozni. Itthon nem lehet tovább feszíteni a húrt.

„Nekünk nincs választási lehetőségünk. Az első helyet megcélozni a világban egyfajta kényszer, amelybe bele lehet pusztulni. Az eljárás ugyanis hihetetlenül drága az ilyen parcellaszelektált területen. Itt a kilencvenéves tőkéknél tízszeres ráfordításra és ötödannyi termésre lehet számítani. Ez márpedig ötvenszeres szorzó. Ezt csak akkor szabad folytatni, ha képes valaki a csúcsra törni. Ez a parcella pedig képes erre.”

Ha misztikumra van szükség

A legdrágább termőterület boraival szemben, a Szepsy csúcstermékeit, ha megvenni nem is lehet majd, de bárki megkóstolhatja majd a szervezett alkal­makkor. A már említett Romanée-Contit viszont nem lehet kóstolni. Már csak azért sem, mert 15 ezer euróba kerül, és ezt nem engedheti meg magának bárki, de Szepsy István szerint „azért sem, mert gőgösek és nagyképűek, és nem akarják, hogy más is kóstolja, mert lehet, hogy kiderül, hogy a királyon nincs is annyi ruha.”

A Szepsy borászat terveiben teljesen új termékről van szó, amely a piacon nem is lesz kapható. Nehezebb lesz hozzájutni, mint a világ legdrágább borához. „Ha misztikumra van szükség, akkor ez misztikum lesz.”

Míg a Szepsyben három fajta szőlőből dolgoznak, egyértelművé vált, hogy a furmintnak kell lennie a középpontban. A fajták meg is maradnak a régi termékekben, de a csúcsterméknél a furmintra kell koncentrálni négy kategóriában: a szárazban, a dűlőszelektált édes szamorodniban, a parcellaszelektált aszúnál és az ugyancsak parcellaszelektált esszenciánál.

Ezek lesznek a csúcsok. Ezek után jöhet a többi termékük formájában a Szepsy-sereg, majd szélesebb körben a mádi sereg, a tokaji sereg és a magyar sereg. Hogy ki megy elől, az nem döntés kérdése. Aki folyamatosan képes magát feljebb pozícionálni, csak az lehet a csúcson. Ez pedig csak termőhelyi alapon lehetséges. Vannak ugyanis olyan helyek, amelyekbe hiába töltik bele a világ pénzét, akkor sem lehet a világon csúcs, mert nincs meg benne az anyag.

Kérdés azonban, hogyan lehet még feljebb jutni. Előfordult, hogy a Szepsy pincészet is készített 100 pontos borokat. Lehetséges, hogy efelett már nem is lehet többet elérni, de Szepsy István hisz abban, hogy a szellemi továbbfejlődés létrehozza majd azt a terméket, amit emberi mértékkel nem is lehet lemérni. Látszólag nem lehet tovább fejlődni, mert a világon több száz százpontos bor van, de a szellemi és az anyagi világ összekapcsolásában még sehol nem jár az emberiség. „Én legalább elkezdtem ilyen alapon továbbgondolkodni.”

hírlevélfeliratkozás

newsletter

trendfm

Chef pincer banner