A fine dining és a fine design egy tányéron

Szakma
Tipográfia

A legjobb hazai éttermek séfjei és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) designer hallgatói közös projektbe fogtak, hogy érdekes új koncepciókat keressenek a tálalás területén.

A MOME hallgatói kísérleti koncepcionális tárgyegyütteseket alkottak, amit egy általuk választott természeti jelenség inspirált, amelyek által izgalmas, egyedi megoldásokat hoztak létre. Az Abstract Nature projekthez olyan séfeket kerestek, akik nyitott személyiségükkel és kreativitásukkal segítő partnerei lehetnek a MOME hallgatóinak. Így találták meg Huszár Krisztiánt, Pesti Istvánt, Sárközi Ákost és Várvizi Pétert, hogy a tervezőkkel egyenrangú szakmai konzultációkon keresztül fejlesszék a koncepciókat. Itt az ideje, hogy friss szemmel nézzünk a tányérokra.

Herter Katalin konzulens séfje Sárközi Ákos volt, akivel a Winter Blooming című projektet hozták létre, amellyel a kristályosodás jelenségét vették górcső alá. A tervező a tálalóeszközök tervezésénél a felületükre szánt kristálymázak tulajdonságait vette alapul, ez alakította a formavilágot. A kúpformák pozicionálására a használatban sókupacot, illetve csiszolt bazaltkövet tervezett.

Fotó: MOME

Mezei Enikő konzulens séfje a Gaia projektben ugyancsak Sárközi Ákos volt. Ebben a párosításban ők a láva folyásának, mozgásának, erőinek, jelenségének megismerését tanulmányozták. Ehhez a designer a hamumázat találta meg, hiszen a hamu összefügg a választott jelenséggel.

Fotó: MOME

Kovács Mátét Pesti István mellett a hide című projektben a futóhomok folyamatosan változó jellege inspirálta. A természet formálta tér és a belekerülő objektek kapcsolata vonz. Az elnyelés és felfedés adta lehetőségeket dolgozta fel, és szeretné beépíteni az étkezéskultúrába.

Fotó: MOME

Fű Borbála ugyancsak Pesti István mellett a Terra projektben a rétegződést emelte be a munkáiba. A föld különböző összetételű, szerkezetű, tulajdonságú és színű rétegeinek találkozása, ez egyfajta növekedési folyamat a természetben. Ezt több különböző színű és összetételű agyag összemosásával, együttes használatával szeretné megmutatni.
Simon Borbála Pesti Istvánnal a Fossil című munkafolyamatban a borostyánkő keletkezését vette kiindulási pontként, ahogy a még folyékony gyanta elnyeli áldozatait. Szerette volna, ha az ételen marad a hangsúly, ahogy a borostyánkőnél is inkább a belső élőlények a főszereplők. Ebből jött az ételek bezárása, és az üveg optikai tulajdonságának segítségével a megjelenésükkel való játszadozás.

Fotó: MOME

Almássy Lili Várvizi Péterrel az earthy munkában a talaj/termőföld természeti jelenségből inspirálódott, mely a földi élet alapja. Az earthy tárgycsalád célja, hogy választási lehetőségeket nyújtson a séfek számára tálaláskor. A készlet darabjai főleg a finger food ételtípushoz készültek, amely jellemzője, hogy kisméretű, de ízre és látványra nagyon koncentrált. A létrehozott edények kétnézetűek, így mindkét felükre kerülhet étel. Több, egymással harmonizáló színben készültek azonos típusú edényformák, ezzel is bővítve a választások és elrendezések lehetőségeit.

Fotó: MOME

Tengely Nóra szintén Várvizi Péterrel a CELSIUS + - című prototípus megalkotásakor az olvadáspont körül játszadozott. Ezen hőmérsékleten történik a halmazállapot-váltás, amikor egy hideg, kemény, törékeny anyagból egy tökéletesen ellentétes tulajdonságú anyag keletkezik. Kétféle tárgycsaládban gondolkodott, amelyből az egyik egy hagyományosabb formavilágú mélytányér, amiben nagyobb mennyiségű forró folyadék és több kisebb ék alakú jégdarab kap helyet. A jegek helye a tányér zászlójában meghatározott helyen található, ezekbe süllyesztve kiegészítik a forma síkját. Az ékalaknak köszönhetően nem csúsznak be azonnal a peremről, hanem folyamatosan olvadnak, így tartva fenn a fogyasztó figyelmét.

Fotó: MOME

Sáfrán Anett Huszár Krisztiánnal vágott bele a X % B fantáziacímű közös munkába, ahol a bauxit volt a főszereplő. A tervezési folyamat egy pontján a készlet három elemből állt. Készített egy nagyobb űrtartalmú tálat, mely alapanyagában tartalmaz bauxit- és porcelánkeveréket. A hullámvonalas fal kialakításakor pedig a bauxitbányában látható dombok formáját vette alapul. A készlet tartalmaz még tálalásra alkalmas karsztbauxit kődarabok reprodukálásával létrehozott tárgyakat, melyek alapanyaga színezett porcelán. A két említett tárgy keveréke pedig a készlet harmadik darabja, egy formavilágában és színében egyszerű tál, melynek különlegességét a kőzetszerű fenékszög adja.

Fotó: MOME

hírlevélfeliratkozás

newsletter

tork

Chef pincer banner