A kuponozás kétélű fegyver a vendégszerzéshez

Piac
Tipográfia

A kupon, mint marketingeszköz, rövid idő alatt terjedt el a vendéglátásban is. Vannak, akik ész nélkül, minden felkínált alkalommal elfogadják ezt a lehetőséget, mások ésszel használják: csak üres helyeiket, rendkívüli akcióikat hirdetik meg ebben a formában.

Legnagyobb értéke abban van, hogy vendéget hoz a házhoz akkor is, amikor egyébként nem lenne, és legalább a rezsiköltségeket fedezi a bevétel. De nem árt óvatosnak lenni a kuponozással. Tapasztalatait osztja meg olvasóinkkal Csornay Éva, a Remiz Étterem gazdasági vezetője.

- Hogyan működik a kuponos rendszer?

A sok közül egy (vagy néhány) kupongyűjtő oldal megkeresi a tulajdonost, hogy hirdessék meg náluk üzletüket vagy egy akciójukat, egy meghatározott nagyságrendű kedvezményt előre garantálva a vendégeknek. Ők a meghirdetett árat kifizetik a kuponos cégnek, az pedig közvetítőként a vételárat tovább adja a vendéglátónak.

- Milyen buktatói vannak?

Talán kevesen tudják, hogy ha egy vendég megvásárolja, de nem váltja be a kuponját, akkor is megilleti az indokolás nélküli, 8 munkanapon belüli elállás joga. A kuponos cégnek pedig 30 napon belül vissza kell szolgáltatnia az árat. A vendégnek ebben az esetben sem kötelessége elfogadni azt, hogy egy későbbi kuponvásárláskor fogyassza le a már kifizetett összeget, joga van ahhoz, hogy azt visszakapja. Ha viszont azt szeretné, hogy később látogasson el az étterembe, akkor figyelembe kell vennie az előre közölt időkorlátot.


- Miért lehet ennyire népszerű a kuponozás?

Az internetes megjelenés jó marketingeszköz akkor, amikor kevés a vendég, és kevés pénzük van az éttermeknek a reklámozásra.
A többi marketing ráfordítással szemben azonnal látható, hogy milyen eredménnyel működik a kupon, ez általában 100%. Nagy előny, hogy új vendégekhez lehet eljutni, de az az általános tapasztalat, hogy a kuponos vendégeknek csak egy töredéke jön vissza akkor, hogy teljes áron fogyasszon.

- Az ész nélkül kuponozók milyen hibába esnek?

A leggyakoribb, hogy túl sokat hirdetnek egyszerre, és erőiket, kapacitásukat nem pontosan felmérve előfordulhat, hogy „beúsznak”. Hogy ezt elkerüljék, és a nagy vendégsereget saját színvonalukhoz méltóan tudják kiszolgálni, több alapanyaggal és munkaerővel kell fogadniuk a vendégeket, és akkor már csak ráfizetés lehet a kuponozás vége. Egy ilyen negatív élménynek gyorsan híre megy manapság, mert a vendégek nemcsak tájékozódási céllal használják az internetes fórumokat, hanem arra is, hogy közzé tegyék rossz véleményüket is.

- Kiknek ajánlható a kuponozás?

Elsősorban azoknak, akik nagyon jól tudnak számolni. Ugyanis a kuponokkal adott kedvezmények nagyon magasak, átlag 60-65 százalékosak, de nem ritka a 90 százalék sem. A kuponos szervező cégek pedig 30-50 százalék jutalékot vesznek le az árból. Ha mindezt összeadjuk, az jön ki, hogy a vendéglátó a teljes költségének a negyedét tudja realizálni. Tehát azoknak ajánlott marketingeszköz a kupon, akik üzletüket, egyediségüket szeretnék (viszonylag olcsón) reklámozni. Aki viszont a forgalmát szeretné növelni, ne ezzel tegye!

 

(Chef&Pincér, 2014. február)

hírlevélfeliratkozás

newsletter

trendfm

Chef pincer banner