Növekedés és drágulás? Változó trendek a kávéfogyasztásban

Piac
Tipográfia

 

 

 

 

 

 


Míg a kereskedelemben egyértelműen nő a hazai kávéfogyasztás, kisebb mértékben, de a vendéglátásban is emelkedés tapasztalható.

Egyre népszerűbb a szemes kávé, a kávézókban a saját pörkölők és darálók megjelenése kíséri a régi-új trend szárnyalását: a vendégek mind gyakrabban igénylik a frissen készült saját frissítőt.

A világon évente hét százalékkal nő a kávézók száma: így ez a vendéglátásnak a legdinamikusabban fejlődő ágazata. A növekedést elsősorban az ázsiai piacoknak köszönheti a kávé, mivel termelőkből fokozatosan fogyasztókká is váltak ezek a régiók, és a tea egyeduralma is megdőlni látszik.

A forint-euro árfolyam változása módosítja ugyan az árakat, ám a legtöbb piaci szereplő egyelőre nem kényszerül tartós áremelésre. Lőrincz László, a Pannon Kávé Kft. ügyvezetőjének elmondása szerint az áremelkedés nem jelent versenyelőnyt vagy hátrányt, mivel minden piaci szereplőt egyaránt érint. „A zöldkávé árváltozásait és a forint gyengülését mi is megérezzük. Ugyanakkor mindent elkövetünk annak érdekében, hogy ezeket a negatív hatásokat csak a legvégső esetben kelljen tovább hárítanunk partnereink felé” – mondta el az ügyvezető. A Pannon Kávé szolgáltatási csomagjaiban kínált Corso Verona és Perla kávémárkák Magyarországon készülnek.

Várady Tibor az Espresso Embassy barista-tulajdonosa szerint a zöldkávé árának piaci emelkedése, elsősorban a nyomott árú kávéknál jelenthet lehetséges drágulást.

A nemzetközi piaci áremelkedés ellenére, itthon is a fogyasztás növekedéséről számolnak be, melyet megerősít a Pannon Kávé Kft. is: a széles partnerkörrel rendelkező cég a tavalyi évben még érezte a több éve tartó csökkenést, ugyanakkor az idén enyhe növekedést tapasztaltak.

A vendéglátás öt-hat százalék között fejlődik 2014-ben – mondta el Tantó Attila, a Segafredo Zanetti Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Megtudtuk tőle azt is, hogy élelmiszeripari kávéik kiskereskedelemi forgalma húsz százalékkal nőtt az idén, és ebből még további három százalék - C&C értékesítéssel - továbbkerült a gasztronómiába. A Segafredo viszont kénytelen volt árat emelni október 1-től.

Saját pörkölés

A fogyasztók - akár a vendéglátásban, akár a kereskedelemben - egyre többször választanak szemes kávét, így a saját kezűleg darált – sőt pörkölt – kávék aránya a vendéglátásban is egyre erősebb. Szakértők szerint egyre többen keresik a minőséget, a természetes alapanyagokat és a valódi kulináris élményeket. Érezhető irány az is, hogy a termelői vagy biopiacok mintájára a fogyasztók szeretnék pontosan tudni, honnan, mi és hogyan kerül a poharukba. „Reméljük, hogy az egyre népszerűbb pörkölés hatására javul az itthon kapható zöldkávék minősége is” – mondta el Zila László, a Zila Kávéház és Étterem tulajdonosa.

A „saját darálós” trend Zilánál is érezhető: korábban automata kávéfőzővel készítették a frissítőket, ám újdonságként kávédarálót vezettek be az üzletben, így helyben frissen darált kávéból fogyaszthatják el vendégeink kedvenc italukat. Eggyel továbblépve pedig, újításként automata kávépörkölőt fognak üzembe helyezni, hogy igazán egyedi kávét tudjanak szervírozni.

Zila László elmondása szerint nemrégiben kerültek piacra török pörkölő gépek, „melyekhez viszonylag jó áron lehet hozzájutni” így ezek a gépek is kiszolgálják az itthoni igényeket.

Várady Tibor a hazai trendekről szólva kiemelte, hogy egyre inkább jellemző nálunk is, hogy megjelennek olyan kávébab pörkölő cégek, melyek kimagasló kézműves minőséget tudnak produkálni. „Sok olyan pörkölő van itthon, akik minőséget hirdetnek, ám az, hogy lebarnítják a kávét, még nem jelenti azt, hogy értenének is a dolgukhoz, és magas nívót képviselnének. Szerencsére a szakértő pörkölők megjelenésével ez az irány változni látszik” – mondta el Várady, aki szerint a friss pörkölés elengedhetetlen a jó kávéhoz.

Továbbra is elvisszük

A több ország, sőt, akár több kontinens kávéiból kreált keverékek – blendek – továbbra is népszerűek, viszont sokan ismerkednek már a területszelektált – single origin – kávékkal is.

A Segafredo széles szegmenst ölel fel a kávé értékesítés terén: a hotelektől – az üzemi étkeztetésen át – a pékségekig számos helyen lehet fogyasztani a népszerű olasz márkát.

A cég új terméke a Segafredo Tik-Tak szemes organikus bio kávé, amely arabica és robusta kávék keveréke. A kávébab származási helye Tanzánia, Mexico, és Peru legjobban ellenőrzött termőterületei. „ A Tik-Tak gasztronómiai termék marketingtámogatással, melyhez jár csésze, asztali kártya, kávégép, és daráló is” – beszélt az új favoritról a Segafredo hazai ügyvezetője.

A Pannon Kávé Kft. többféle szemes kávét is kínál. A Corso Verona több változatából és a prémium minőségű Perla kávék közül az üzletek ki tudják választani vevőkörük ízlésének és az egység árszintjének megfelelő terméket. A cég tevékenysége a kávé forgalmazásán túl a professzionális karos-gépes kávészolgáltatástól az asztali gépeken át egészen a különböző melegital-automaták üzemeltetéséig terjed.

„Mivel mi a frissen őrölt kávéból készült, magas minőségű kávéban hiszünk, ezért ebből az ital-automaták és asztali gépek területén sem engedünk. Így tehát adódik, hogy partnerkörünk és célcsoportunk azokból a vendéglátó-ipari egységekből, hotelekből, irodaházakból, üzemekből áll, akik ragaszkodnak a minőségi kávéhoz” – mondta el a cég ügyvezető igazgatója.

A coffee to go diadalútja továbbra is kitartó. „Bár vannak földrajzi és vendégkör szerinti különbségek, összességében az elviteles kávéfogyasztás szakadatlan erősödését tapasztaljuk. Mivel partnereinknek teljes körű szolgáltatást kívánunk nyújtani, és az értékesítési volumenünk is lehetővé teszi a gazdaságos gyártást, ezért többféle sajátmárkás papírpoharat is tudunk kínálni a partnereinknek, melyek egyre népszerűbbek” - ecsetelte Lőrincz László, kiemelve különösen népszerű matyó mintás papírpoharukat. A trendet megerősíti Tantó Attila is, aki elmondta, hogy egyre nő az elviteles kávé aránya a porcelán csészéből való fogyasztáshoz képest: „Jelenleg ez az összforgalom 20 százaléka, azaz minden ötödik kávét elvisznek” – mondta. Persze akad ellenkező előjelű példa is: a Zila kávéházra nem jellemző az elviteles kávé, lévén kertvárosban üzemel a cukrászda-kávéház. „Fontosak a kávékülönlegességek. Egy magára valamit adó helynek nem lehet csak a presszó kávéra és a cappucinóra koncentrálnia. Ilyen például a jeges kávé, vagy a különböző alkoholos kávék. Mi elsősorban az olasz kávéra esküszünk” – mondta el a tulajdonos.

A kávéfogyasztás új szereplői a Nemzeti Dohányboltok is, melyek aktív szereplőivé váltak a kávépiacnak, így a gyártók és forgalmazók erre az üzlettípusra is nagy hangsúlyt helyeznek.

„Ennek az értékesítési csatornának testreszabott konstrukciókat dolgoztunk ki, ami igazodik a speciális igényeikhez és lehetőségeikhez. A Nemzeti Dohányboltoknak lehetőségük van díjmentesen használni a Trafik Café védjegyünk alatt kínált szolgáltatásainkat. Igénybe vehetik a rugalmas franchise rendszerünk által nyújtott eladásösztönző eszközöket, promóciókat, POS anyagokat, logózott ToGo poharakat és nem utolsó sorban a tapasztalatainkat” – ecsetelte a dohányboltokkal kapcsolatos stratégiájukat a Pannon Kávé Kft. ügyvezetője.

 

(Chef&Pincér - 2014. októberi szám)

hírlevélfeliratkozás

newsletter

tork

Chef pincer banner