A vírushelyzet kapcsán számtalan kérdés merült fel a biztonságos higiéniai feltételekkel kapcsolatosan. Jó néhány rendelkezés és szabályzó látott napvilágot, és a vendéglátóhelyeknek fokozottan alkalmazkodni kellett a megváltozott körülményekhez. 

Ez teljesen új helyzet, viszont az alapok nem változtak. A már adott szabályzók, és az új törvényi rendelkezések betartása létkérdéssé vált a vendéglátó szakmában. A legfontosabb - ahogy mindig is - a vendég, és a vendégek bizalmának elnyerése, hiszen csakis így lehet lépésről lépésre visszaépíteni ezt a területet.  Zoltai Annával, élelmiszerbiztonsági- és higiénia szakemberrel beszélgettünk a téma kapcsán.

- A vírushelyzet adta általános felelősségvállalás milyen alapvetéseket hozott a társadalomban?

- Az elmúlt három hónapban többen elmondták már, hogy semmi sem lesz olyan, mint eddig volt, hogy az emberek egy része óvatosabb lesz, kerülni fogja a tömegeket. Naponta változtak az információk és álláspontok a vírusról, a terjedéséről, a járványmegelőzés hatékony eszközeiről, ami egyáltalán nem könnyítette meg a személyes döntéseinket, és a megváltoztatott életünk és álláspontunk kialakítását.
Mióta folyamatosan életbe léptek a logikusan nem mindig megmagyarázható lazítások, azt látom, hogy valóban vannak, akik óvatosak, és vannak, akik szinte lázadnak, és demonstrálják, hogy elég volt a megszorításokból.
Azt gondolom, hogy a laikusok, de még a felelősök sem voltak készek arra, hogy a tudomány és kutatások bizonytalan és változó információit feldolgozzák, befogadják, és átfordítsák a hétköznapokra.
Mindennek tükrében nagyon nehéz a kérdésre válaszolni, és már-már filozofikus választ lehet csak adni: a felelősség természetesen szükséges, de az életet élni kell, és nem az élhetetlen megszorításokkal.

- Hogyan látod a vendéglátás helyzetét közegészségügyi és virológiai szempontokat nézve?

- Mivel ez egy elsősorban légúti fertőzés, és a vendéglátás jelentős része értelemszerűen zárt térben zajlik, megkerülhetetlenek lesznek egyes változtatások, és a higiénés szabályok következetes betartása. Ilyen a zsúfoltság mellőzése, az emberek közötti távolság megtartása, a kézmosás és kézfertőtlenítés feltételeinek megteremtése.
Az élelmiszerek és edények cseppfertőzéstől védelme létkérdéssé válik. Fontos szempont volt eddig is a fogyasztóktól visszatérő szennyes étkező edények és élelmiszerhulladék elkülönítése, amire fokozottabban oda kell figyelni.

- Mik azok a törvényileg előírt szabályok, amiket be kell tartani?

- Sok újdonság nincs. Az élelmiszer-higiénés szabályok eddig is a biztonságot szolgálták, a Nemzeti Jó Higiéniai Útmutató ezeket a szabályokat tartalmazza.
Más a helyzet a járvány esetére speciálisan és átmenetileg bevezetett szabályokkal, mint a szigorúbb távolságtartás, a maszkviselés és a látványosabb fertőtlenítés. Maszk ügyben is egymásnak ellentmondó szakmai álláspontok láttak napvilágot. Remélem, mihamarabb elfelejthetjük, és nagyon bízom benne, hogy nem válik életünk részévé. Egyébként egészséges emberek között, járványmentes időszakban, a hétköznapi életben nem látom értelmét a maszk használatának, mert legalább ugyanannyi hátránya van, mint esetleges előnye.

- Mik azok a törvényileg nem előírt szabályok, amik javaslat formájában jelentek meg a hatóságok által, és érdemes megfogadni és alkalmazni?

- Erre a kérdésre azért nehéz válaszolni, mert a vonatkozó közösségi szabályozás a vállalkozói felelősséget rögzíti. A vállalkozónak mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy a biztonságot megteremtse.

- Véleményed szerint új korszak indul a vendéglátás higiéniájában?

- Igen is, meg nem is. Amint említettem, a szabályok eddig is megvoltak, talán most jobban odafigyelnek a vendéglátók a betartásukra.

- Lehetnek-e a közeli, illetve a távoli jövőben még olyan intézkedések, melyek betartását kötelezővé tennék? Vagy ennél többet már nem tehet a rendszer a vendéglátás és turisztika érdekében?

- A vírussal kapcsolatos ismereteink alapján pillanatnyilag úgy látszik, hogy nem indokolt a jelenlegi, meglévő szabályozás szigorítása.
Ugyanakkor nem zárható ki, és egyes tudósok ezt prognosztizálják, hogy újabb és újabb, eddig nem ismert fertőzések bukkannak elő, melyek majd akkor további szigorításokat és speciális szabályozásokat igényelhetnek.
Azt gondolom, nem lő bakot, aki az általános higiénés előírásokat betartja.

- A vendégek bizalmának elnyerése elsődleges. Mit javasolsz, mik azok a látható és alkalmazható megoldások, intézkedések, melyek által - mondjuk úgy - vendéget lehet fogni?

- Szerintem fontos, hogy a vendég biztonságban érezze magát, lássa, tapasztalja, hogy a vendéglátó előrelátó és gondos. Ilyen az udvarias távolságtartás, a folyamatos eszköz- és kézfertőtlenítés, az élelmiszerek takarása és védelme, a vendégforgalmi helyek rendben- és tisztántartása, az ápolt és tiszta ruházatú személyzet, a vendégek kulturált kézmosási és kézfertőtlenítési lehetősége, és a vendéggel érintkező személyzet viselkedése, magatartása.

Egyre több helyen látni a vendégtérbe belépéskor automata alkoholos kézfertőtlenítő adagolókat, és ez jó, de ebben a helyzetben a kézfertőtlenítés a vendég döntése.
Nagyobb biztonságot sugall, ha a betérő vendég kézfertőtlenítéssel kapcsolatos döntését nem bízzák a véletlenre, hanem az udvarias és kedves, a vendéget fogadó személyzet gondosan kiszolgálja a tenyérbe a fertőtlenítőt, úgy, hogy ez a fontos megelőző lépés megkerülhetetlenné válik.

- A házhozszállítás higiéniai szempontból speciális terület. Mit lehet ehhez hozzáfűzni?

- A kijárási korlátozások ideje alatt előtérbe került a házhozszállítás. Eddig is volt ilyen vendéglátótermék értékesítés, de most olyanok is megpróbálták, akik eddig nem foglalkoztak vele. Sajnos kellő felkészültség és tájékozódás nélkül, és szinte alig lehetett hibátlan fogyasztó tájékoztatással találkozni.
A vendég bizalmát ezzel az értékesítési formával csak úgy lehet megnyerni és fenntartani, ha a termékre vonatkozó minden információhoz hozzájut (összetétel, allergén tartalom, stb.), akár a honlapon, akár a termék címkéjén, vagy kísérő dokumentumán. Nos, itt még nagy a zűrzavar.

- A közétkeztetésben is rendkívüli odafigyelést igényel a helyzet. Felkészült erre a rendszer? (Kifőzdék, irodai étkezdék, oktatás intézmények, stb.)

- A közétkeztetésben a higiénés fegyelem eddig is megvolt. Ott e téren képzettebb és fegyelmezettebb a személyzet, ezért szerintem nem lesz probléma.
A büféasztalos kiszolgálás és a salátabárok megszokott rendszerű üzemeltetésében azonban változtatni kell. A kifőzdék, különösen az elvitelre termelő kifőzdék esetében sajnos vannak és lesznek problémák, mivel eddig sem üzemeltek jól. A vendégtől átvett ételdobozokba adagolás sajnos eddig is rossz gyakorlat szerint zajlott. Nem gondolnak rá, hogy a háztartásokból, szatyrokból előkerülő dobozok változó tisztaságú és állagú felülete tartalmazhat szennyeződést, esetlegesen kórokozó mikroorganizmusokat. A dobozok átvételével, érintésével mindez bejut a kifőzdébe, veszélyeztetve az onnan étkezőket.

Több jó megoldás létezik a kivédésére. Például csere-edényekkel tálalnak, és azt minden használat előtt fertőtlenítve elmosogatják. Megoldás az is, ha tálcás rendszerben szolgálnak ki, és a vendég maga helyezi az ételét a dobozába. És az is működőképes, ha a vendég a kihelyezett tálcára előre elrendezi az üres dobozait, és kiszolgáláskor csak ezt a tálcát érinti a személyzet, a dobozok zárása pedig már a vendég feladata. Ezt követően persze ezt a tálcát minden esetben elmosogatják, fertőtlenítik.
Nehéz lesz megoldásokat találni azokban a kifőzdékben, ahol nem létesítettek fogyasztói edény mosogatókat. Be kell látni azonban, minden itt említett megoldás körülményesebb és munkaigényesebb, nagyobb felületeket és odafigyelést fog igényelni.

- Alapvetően fontos kérdés a fenntarthatóság és a környezetvédelem. A vírushelyzet és következményei kapcsán vannak-e olyan sarokpontok, melyek a hosszú távú gondolkodást irányozzák elő?

- Már a járványt megelőző időszakban is sokakat foglalkoztatott az eldobható edények kiváltása. Sok jó megoldás született, aztán a járvány ezt felülírta, hatalmas mennyiségű eldobható edénnyel és kesztyűvel dolgozva zajlott a járványidőszak.
Az eldobható műanyag edényeket felváltják a környezetbarát megoldások, és a „többutas” edények, amiket el kell mosogatni és fertőtleníteni, és persze a visszaérkező edények gondos, elkülönített kezelésére és a tiszta edények szennyeződéstől védelmére is oda kell figyelni.
A túlzott gumikesztyű használat teljesen felesleges, mivel a kesztyű is átviheti a szennyezést, fertőzést. Eltekintve a néhány kiemelt tisztaságú ételtermeléstől, szerintem a vendéglátásban a járvány után nem szükséges a gumikesztyű általános használata. Ott kell használni, ahol például a személyzetet védi a maró anyagoktól és fertőzéstől, de tálaláshoz és ételkészítéshez indokolatlan. Helyette a mostanra már jól megtanult, alapos higiénés kézmosás bőven elegendő, és jobb megoldás. A gumikesztyű tartós viselése számtalan problémát behúz a rendszerbe, ilyenek az izzadtság - több alkalommal láttam, hogy a kesztyű szárán távozik -, a bőrbetegedések, és a szükségesnél kevesebb kézmosás.

- Sokan leálltak és újraindulnak, milyen hasznos tanácsokat lehet számukra mondani?

- A legfontosabb, hogy a végzett tevékenység legyen arányban az üzlet személyi- és tárgyi feltételeivel.
Indulás előtt egy alapos nagytakarítás, lomtalanítás szükséges, ki kell próbálni a gépeket, különösen a hűtőket, át kell vizsgálni a megmaradt élelmiszerkészleteket, és selejtezni, amit szükséges. A vízvezetékeket érdemes átmosatni, pláne, ha vannak pangó vezetékszakaszok. Az új belépőket ki kell oktatni a higiénés szabályokról, különösen a keresztszennyezés megelőzéséről, a készétel kezeléséről és a személyi higiénés szabályokról. Nem kell rögtön tanácsadóhoz futni, ehhez is találnak az üzletvezetők segítséget a Nemzeti Jó Higiéniai Útmutatóban, a GHP-ban.

 

(CHEF&PINCÉR magazin 2020 június-júliusi szám)