Lezajlott a Főzdefeszt. Hosszú évek óta hiányoltuk a rendezvényt, mely egy teljesen más megközelítésből tudja szemléltetni a sörözést. A kisüzemi sörfőzdék ünnepe immáron 6 év után újra létrejött, és nagy sikert is aratott. Hogy mi történt a Főzdefeszt-tel az elmúlt években, hogyan éledt újra, és milyen terveik vannak a jövőre nézve- az egyik főszervezőtől, Dobó Ferenctől tudtuk meg. 

- Mikor fogalmazódott meg az, hogy a fesztivált ismételten megszervezitek?

A Főzdefeszt kitalálója Kósa Kolos volt, aki megálmodta a rendezvényt. 2016-ban volt az utolsó. Az akkori főzdefeszt tulajdonosa és az akkori befektető között a viszony megromlott. Akkor nem is vitték tovább, pedig az érdeklődés egyre nagyobb lett iránta. Ez 2017-18-19.-re volt igaz, majd erre jöttek rá a pandémiás évek, mikor meg alapvetően lehetetlen volt létrehozni. Tavaly kezdtünk el újra gondolkodni rajta, hogy felélesztjük a fesztivált. Volt egy tervünk szeptemberre, mikor is jött egy újabb covid hullám, így sajnos le kellett tennünk róla.

- Kik állnak a Főzdefeszt szervezése mögött?

Mostanra a szervezői háttér megváltozott. A Főzdefeszt eredeti megteremtői, akik a márkanévnek is a tulajdonosai, ugyanúgy részesei a szervezésnek. Rajtam keresztül pedig az Espresso Kft.-az Illy kávé magyarországi forgalmazója- kapcsolódott be a háttérbe, lebonyolításba, szervezésbe. Kósa Kolossal sokat beszélgettünk róla az elmúlt időszakban, és most sikeresen meg is valósult- hat év után.

- Mi a fesztivál küldetése, célja?

Pontosan ugyanaz, mint a legelején. Tulajdonképpen a magyar kisüzemi sörfőzőknek a seregszemléje. Most már rengeteg helyen raknak össze úgynevezett sörfesztiválokat. Ez mára már standard része lett a szezonális rendezvényeknek. Vannak a regionális rendezvények, ahol 2-3 főzde jelenik meg, van a Belvárosi Sörfesztivál, ahol inkább a nagy főzdék sorakoznak fel. A Főzdefeszt az egyetlen, ahol a sörös résztvevői (kiállítói) listáknak az az egyetlen feltétele, hogy magyar és csakis kisüzemi sörfőzde legyen. Tehát se külföldi, se nagyüzemi résztvevő nem vehet rész. A mostani a pavilonok számát tekintve kisebb, viszont a kóstolható sörök számát tekintve több, mint kétszáz kisüzemi sör várta a látogatókat és a szakmai résztvevőket.

- A piacra vonatkozólag. A pandémia nehéz helyzetet teremtett, és a főleg a vendéglátó szektorban jelen lévő kisüzemi sörök mégis túlélték. Milyen lehetőségeik és megoldásaik voltak erre?

Az ő elmondásuk szerint, a legtöbben átálltak közvetlen kereskedelemre. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy webshop-okon keresztül folytatták az értékesítés, így gyakorlatilag túléltek. A másik, aminek a tendenciái láthatóak is, hogy a magyar kiskereskedelemben egyre több kisüzemi termék jelent meg. Ennek kapcsán vannak eltérő vélemények, viszont mivel ezek a termékek egyértelműen magas minőséget képviselnek, szerintem fontos az, hogy megjelentek ebben az üzleti szegmensben.

- Fontosnak tartom tisztázni, hogy mit jelent a kisüzemi sör, hiszen sokan kézműves sörként aposztrofálják.

Valójában azt tudom elmondani, amit a fesztivál keretein belül az előadók, és a résztvevők is kiemeltek. Vigyázni kell a kifejezések használatával, mivel a kisüzemi sör nem kézműves! Elsősorban a kisüzemi termelésben nagyon speciális alapanyagokat és adalékokat használnak. Ezek mellett ugyancsak speciális főzési technológiákat, illetve berendezéseket alkalmaznak. Ezért sokkal inkább hightech. Itt valójában létezik egy kis ellentmondás, hiszen egy magasabb színvonalat képvisel, mint a kommersz termékek gyártása. Tehát kézművesnek hívják, de sokkal inkább arról szól, hogy kisméretű, de fejlett technológiával rendelkező „mini üzemekben” készülnek a termékek. A szakmában dolgozók mindig fel szokták rá hívni a figyelmet, hogy nem a kézműves, hanem kisüzemi kifejezés a leghelyesebb.

- Milyen újdonságokkal rukkoltatok elő, így hat év után?

Mivel a törvényi háttérben történt változások- melyek a kisüzemi sörök forgalmazását érintik, átalakultak, mi támogatólag szeretnénk fellépni a szektor megsegítésére. Ennek egyszerű oka, hogy az ilyen sörök leginkább a vendéglátásban jelennek meg. Ezért a rendezvényt kiegészítettük egy kisüzemi-horeca szakmai találkozóval. Három előadó vett részt ezen, akik egyrészről a kisüzemi sörgyártásról, másrészről a vendéglátó egységek oldalát tekintve tartottak előadást. Végül is lehetőséget szándékoztunk ezzel teremteni egy szakmai párbeszéd elindulására, mely mindenki számára előremutató lehet.

A másik fontos újítás, hogy a sörfőzdék mellé, a vendéglátó szektorból is érkeztek kiállító partnerek. Jobban foglalkoztunk a gasztronómiával, illetve úgy gondoltuk, kiváló kiegészítése lehet a sörözésnek. Az érdeklődők, vendégek, így nem csak a magas minőségű sörök között válogathattak, hanem jóízűen fogyaszthattak hozzá remek ételeket is

- Milyen sikerrel zajlott le a Főzdefeszt?

Alapvetően teljesen elégedettek vagyunk. Főleg, hogy így hat év után semmit nem könnyű elindítani, de valahol el kell kezdeni. Annyit hozzátennék még, hogy sok partnerünk is szkeptikus volt, hogy létrejön-e. Tudtuk bizonyítani, hogy igenis van létjogosultsága. Igény tehát van- mind a kiállítók, mind pedig a résztvevők részéről. Tényleg az volt a lényeg és tapasztaltuk is, hogy olyan rendezvény, amit most létrehoztunk- ahol több mint kétszáz kisüzemi sört meg lehetett kóstolni- sehol máshol nem volt még.

- Ezen tapasztalatok alapján, hogyan tervezitek a fesztivál további életét?

Ahogy előbb is említettem, sokan nem jöttek el azok közül, akiket hívtunk. Viszont mi már alapvetően is két fesztivált hirdettünk meg. Volt a júniusi és lesz egy szeptemberi időpont. Ez már egy bevett marketing és gazdasági gondolkodás mentén történt. Azok közül, akik most hiányoztak különféle technikai okok miatt, már többen jelezték, hogy a szeptemberi rendezvényen már részt fognak venni. Tehát nemhogy megállunk, hanem folytatjuk, még ebben az évben is. Az már most látszik, hogy a szeptemberi Főzdefeszt sokkal nagyobb volumenű lesz, mint a mostani volt.

- Úgy érzem abból, amit elmondtál, hogy még nagyon sok minden van a tarsolyotokban...

Ez abszolút így van. Rengeteg tervünk van, sőt az újító kezdeményezéseinkből, még alig valósítottunk meg valamit. Az elsőn túl vagyunk és gőzerővel haladunk, most már- remélhetőleg- töretlenül tovább. Annyit elárulhatok, hogy a szeptemberi eseményen a gourmet gasztronómia és a sörözés összekapcsolása lesz a fő tematika. Az ételsorokhoz hozzá illesztett sör sorok lesznek elérhetőek. Ehhez felkértünk jó néhány ismert séfet is. Tehát a gasztronómiai részt fogjuk egy magasabb szintre emelni.